Gå til innhold

Prisøkningen de siste årene


Nerowulf

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg et Gainward GTX 570 for fire og et halvt år siden, for cirka 1700 kr. Muligens det var tilbud.

I dag koster et GTX 970 kort rundt 3500 kr.

 

Er 580 det samme som 970, og 590 det samme som 980 Ti?

Har prisene steget så mye de siste årene?

 

Priser:

GTX 570 - 2500 Kr

GTX 580 - 4200 Kr

GTX 590 - 5000 kr

 

GTX 970 - 3500 Kr

GTX 980 - 5600 Kr

GTX 980 ti - 7500 kr

GTX Titan X - 10500 kr

 

(Cirka-priser)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilsvarende generasjon:

570 -670 - 970

580- 680 -980

 

Ytelse: GeForce GTX 970  vs 590

Her vil nok 590 yte litt bedre, men tenker vi pris vil GTX 970 gi mere for pengene.

 

Husk konkuransen fra AMD ikke er like høy som vanlig, da før 900 serien var AMD best.

Så gir dagen skjermkort bedre ytelse.

 

Men ja det har nok blitt dyrere, både Cpu\Skjermkort de siste 3-5 årene.

Men man får kraftigere ytelse i tiden.

 

Sjekk boligmarkedet der er det ennå verre, er lite teknogisk fremsteg der bare prisøkning.

Så å klage på cpu\skjermkort er for dyrt, kjøp heller brukt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Prisen blir justert pga inflasjon også så mye av økningen er naturlig. De siste årene så har salg av "entusiastdeler" gått litt ned så da er det også naturlig med en prisøkning. Så har vi siste punkt som er verdien på norske penger som har falt så prisen de siste månedene har gått mest opp pga det.

 

At prisen faller igjen selv om krona blir mer verdt er lite sannsynlig, men alt i alt så er dette en naturlig prisøkning og prisøkningen er egentlig ikke så stor alikevel. Jeg vil si at matvarer har hatt en større prisøkning i forhold til inntekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er enig, syns ikke matvarer har blitt så mye dyrere, selv om jeg handler mye på salg.

Elektronikk er ganske dyrt, ja men hvis vi sammenlignet før år 2000 var det mye verre, da var det å ha Celeron prosessor eller 2 GB ram konge laptop til 15 000 kr. I dag får man raspberry pi som blir nesten det samme under 1000 kr.

 

Problemet med entusiastdeler for første genrasjon GTX Titan og i7 970 var at på den tiden var det beste eller eneste man kunne få tak i dag, er det mye mere, fremtiden vil det bli ennå mere. Så derfor vil nok de fleste beholde pcen sin lengere da det muligens ikke blir så store oppgradinger, vi ser etter core i5\i7 dukket opp så har lite skjedd teknolgi messig, så ikke vits å bytte maskinvare hvert 3-5 år slik det var før.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

er jo dollarkursen som har gått helt bananas dem siste årene. Da jeg kjøpte mitt gtx970 kostet det 2800 på tilbud, og nå er en heldig hvis en finner et kort under 3500, det er over 20 prosent prisstigning på litt over et år. Som jeg i all hovedåsak skyldes dollar kursen.

 

HAr funnet litt dollarkurser fra nettet. og fra november 2014-januar 2016 har dollarkursen steget 31 prosent. Som selfølgelig vill gjenspeilse seg på importvarer som forhandles i dollar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...