superjan87 Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Heisann. Lurte på om noen her vet om en mer lettvint måte å fjerne tapet på enn det jeg holder på med nå.. Sliter meg ihjel og går i sneiletempo. Legger med ett bilde. Også lurte jeg på ang nye dører i huset, er det slik at jeg må skifte karm også eller går det å skifte nye dørblader bare? Tenker da på hengslene å at de skal passe med nyere dører. Huset her er fra 80 tallet. Mvh Jan Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Angående dører så vil jeg tro karmene du har er standard størrelse. Swedoor har en fin liste over dørmål her: http://www.swedoor.no/produkter/innerdoerer/maal/innerdoerer/ http://www.swedoor.no/produkter/innerdoerer/maal/a-og-b-maal/ Du måler døren du har i dag og ser om den finnes i listen. Gjør den det har den standardmål og det skal gå greit å kjøpe en ny. Tenk også på dørhengslene. Det finnes forskjellige typer så du må enten kjøpe nye eller passe på at døren har en som er kompatibel. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Hvordan fjerner du tapeten per i dag? Skrape? Det finnes "dingser" som gjør at du kan fjerne tapet ved hjelp av damp i tillegg til at det finnes kjemiske midler for det. Du kan også påføre varmt vann med svamp eller lignende men damp er mer effektivt. 1 Lenke til kommentar
superjan87 Skrevet 13. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2016 takker for svar. Men som dere ser så er jeg helt nede på sponplatene og utapå spon platene var det ett svart lag. Var det noe beskyttelse utenpå sponplatene tro? Under det svarte er det papir. Her dør hengslene og lukke mekanismen jeg lurer på ang dørene. Min far kjøpte dører på coop obs men de hadde ikke passet i. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Det er mulig å berre skifte dørblad, men det spørs om du finner eit dørblad som passar til karmen din. Eg ville nok anbefale å bytte heile døra med karm når du fyrst er i gong. Sannsynlegheita for at hengslane eller dørklinka har fått justert utsjåande og/eller plassering dei siste 30+ åra er ganske stor. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Hvis eksisterende dør har snap-in-hengsler og målene i lista andreasn postet link til, så er det en standard som har eksistert siden 1970-tallet. Da er det lett å bytte dørblad og la karmen stå. Lenke til kommentar
superjan87 Skrevet 13. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2016 Tenkte egentlig litt rimelige dører. 3500 kr for en dør er litt i drøyeste laget synes jeg :/ Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Står det ikke på kortsiden av dørbladet (samme siden som hengslene er på) hvilken merke og modell døren er? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Tenkte egentlig litt rimelige dører. 3500 kr for en dør er litt i drøyeste laget synes jeg :/ 3-4000 er ganske kurant pris for innerdører hvis det er glass i dem, eller de er spesielt designet i fine tresorter, eller er spesialbygd for å være brannsikre og lydtette. Men helt standard innerdører, både slette og formpressede får du fra under tusenlappen for lette dører med pappkjerne, og bortimot totusen for de som har tre i kjernen og lyddemper litt bedre. Og alle passer i samme karm, muligens unntatt brann/lyddørene. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Hvis eksisterende dør har snap-in-hengsler og målene i lista andreasn postet link til, så er det en standard som har eksistert siden 1970-tallet. Da er det lett å bytte dørblad og la karmen stå. Tja.... jeg har da erfaring fra minst 3 forskjellige typer "snap-in-hengsler". Og jeg er ganske sikker på, at de ikke går om hverandre. Går på både annen "innfelling" og annen låsemekanisme. Men jeg mener alle er merket, så da har en type og modell. Og så etterspørre dette. Eller så TS bør skru ut delen som sitter i karmen og sjekke dører på byggevaren om det passer. Og selvfølgelig målene. Men målene på dørbledet, er nok standard, varrierer kun på hele dm. Skal det benyttes andre hengsler (i karm), må en passe på at hengslene i dørbladet er store nok. Da blir det kun å felle inn (med stemjern/huggjern), for en større hengsle i karmen. Kanske best å få hjelp av en som kan dette. Ved bruke av andre helgsler, kan det også hende en må "felle inn" dypere, avhengig av hengsletype. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Står det ikke på kortsiden av dørbladet (samme siden som hengslene er på) hvilken merke og modell døren er? Det har vært merket fra fabrikken. Men, noen benyttet kun klistrelapp. Og dette gjelder kun produsenten, av dørbladet. De fleste har benyttet forskjellige hengsler, avhengig av Tilbud (partikjøp), periode og hva de har vært fornøyd med, o.l. Men det kan være sporbart, via produsent hvike hengsler de brukte i en viss periode. Men med forskjellige typer dører (i sortimentet) og kanskje forskjellige hengser, kan det bli vanskelig. Lenke til kommentar
superjan87 Skrevet 14. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2016 Finner ingenting på dørene, men her er det ett bilde om noen kanskje kjenner til de Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Skifte dør om du har gammel hengseltype går helt fint uten å skifte karm.... Et av hullene på nye snap-in hengsler passer med det midterste hullet... Bruk det og skru i nye hull på de som ikke passer... Så lenge du bruker det skruehullet som passer så er døra perfekt... Jeg har nylig byttet 4 dører på den måten. Fungerer perfekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå