The_Saint Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Hei. I år så hadde jeg planlagt hjemme / spille Jul, siden samboeren min måtte jobbe alle helligdagene. Siden jeg hadde fri så ville jeg nyte noen pils foran pc`n og en masse spilling. Blir som regel for liten tid til det ellers. Kom hjem fredag 11 desember etter å ha vert bortreist noen dager. Satte i alle støpsler og skulle skru på pc`n. Men det kom bare ett lite blink og pc`n startet ikke. Krise!!! Tenkte med engang at det måtte være hovedkortet eller noe som hadde røket for psu var det vertfall ikke. Hadde jo kjøpt en som var sterkere enn jeg trengte, platinum spesifisert med 5 års garanti. Men etter å ha irritert meg en stund så slo det meg, ligner jo veldig på kondensator feil i psu... Fant en gammel Corsair VX550w psu og begynte å strippe pc`n min for alt unødvendig utstyr. Ut med ene skjermkortet, vannkjøling, vifter, hdd`r og alt jeg ikke absolutt trengte. Etter ca 2 timers jobb var jeg klar for forsøk. Trykte på knappen og pc`n startet! Skrudde av pc`n satte inn alle hdd`r og de mest nødvendige viftene, prøvde igjen. Den startet like greit. Byttet skjermkort for å prøve det andre kortet. Alt fungerte fremdeles. Testet vannkjølingen alene, fungerte fremdeles. Altså det måtte jo være psu. Selvfølgelig når jeg hadde fått fastslått dette så var Dustin som jeg kjøpte psu`n av stengt. Måtte vente helt til mandag for å kunne ringe kunde service. Mandag morgen så ringer jeg Dustin å forteller dem at min Fractal Design Newton R3 1000w ikke fungerte mere. Sa også at jeg mistenkte at det var kondensatorfeil. Kjøpte psu for litt over 3 år siden, og den har 5 års garanti. Ja det skulle nok ordne seg sa han jeg pratet med, men fikk beskjed om at jeg måtte ta kontakt med Fractal design selv. For Dustin førte ikke denne psu lengre. Men kanskje Fraktal Design hadde noen liggende på lager. Perfekt tenkte jeg, Fractal Design er jo svensk. Så da kan jeg jo bare ringe dem å få en rask løsning. Gikk inn på Fractal Design sin side for å finne kunde support nummeret. Men da ble jeg lang i maska. De har jo selvfølgelig kundesupport i USA... De oppgav heller ikke noe telefon nummer til support. Bare en mail adresse. Hev meg på telefonen igjen til Dustin for å spørre om de hadde ett support nummer for bedrifter jeg kunne ringe eller ett direkte nummer. (De fleste firmaer har det). Men selvfølgelig ikke Fractal Design. Men sto jo på nett siden deres at de svarte på mail i løpet av 48 timer. Så da ordner det seg nok tenkte jeg. Det gikk 72 timer før Fractal Design gadd å svare på mailen. Det eneste de sa var at de ikke produserte disse psu lengre og ikke hadde noen igjen på lager. Så jeg måtte henvende meg til Dustin å få igjen pengene mine. Torsdag 17 desember, hev meg på telefonen med en gang Dustin åpnet. Forklarte hva Fractal Design hadde skrevet. Hvorpå jeg fikk beskjed om at jeg da skulle sende den gamle psu til Dustin så ville de se på den. Fikk beskjed om at de skulle sende meg en mail om hvor jeg skulle sende den. Greit tenkte jeg, det tar jo ikke lang tid. Rundt to tiden så var det fremdeles ikke kommet noen mail. Så da ringte jeg Dustin igjen. Hvor hun jeg pratet med bare sa at ho ikke hadde hatt tid til å sende mailen enda. Prøvde å forklare at jeg måtte få sendt den snarest om jeg skulle ha noen som helst mulighet til å få ordnet dette før Julen. Ville jo gjerne sende den Express. Dagen etter så hadde jeg fremdeles ikke fått noen mail. Ringte Dustin igjen. Må si at da var jeg lettere irritert. Joda de skulle sende meg en mail. Han jeg snakket med ordnet det faktisk mens jeg satt på telefonen. Fikk tilsendt en ferdig frankert retur lapp. Det var jo faktisk bra, til tross for at jeg ville sende den Express... 8 januar 2016... Ringte Dustin for å høre hvordan det gikk. Jula mi var jo uansett ødelagt og jeg hadde ikke hørt noe mer i fra dem. Joda, svarte damen jeg fikk snakke med. Psu hadde kommet til dem. Men det var ikke noen som hadde hatt tid til å hente den. Så den lå på postkontoret. Når får dere sett på den da spurte jeg. Jo først måtte de sende den videre til verkstedet. For jeg måtte jo være klar over at når jeg sendte noe til dem. Så ble det først sendt til avdelingen i Norge, som videre sender det til Sverige, som sender det til verksted. Pussig måte å gjøre ting på når de har no adresse synes nå jeg. Ringte dem igjen den 12 januar for å høre hvordan det gikk. Joda. Nå hadde de sendt psu til verkstedet. Så ho skulle sende dem en mail om 2 dager for å høre hva verkstedet hadde å si om saken. Seriøst har de ikke råd til å bruke telefon i Sverige? Det vil si at det gikk en måned fra jeg tok kontakt med Dustin til verkstedet får sett på den. I tillegg skal jeg vente på Dustin sin avgjørelse i saken. Dette til tross for at Fractal Design sa jeg bare skulle returnere den å få pengene mine igjen. Så til mine spørsmål. * Må jeg godta at psu blir reparert? Kan ikke si at jeg stoler på den etter dette og vil mødig sitte uten pc i en måned igjen. *Må jeg godta enhver tilsvarende erstatnings vare? Kjøpte psu ut ifra meget bestemte kriterier. Platinum, 1000w, design og farger som passet til mitt kabinett, (Fractal Design R4 Black m/vindu). lengde på og antall kabler. *Hva vill være en god erstatning for denne psu? Vurderer Corsair HX1000i, kikket også litt på AX serien. Men den har rød farge på skriften på psu. Alt i pc`n min er svart, blått eller hvitt. (Svart som hoved farge). Kikker også litt på Seasonic sine psu fordi jeg vet at de er av god kvalitet. Dette ble langt. Håper noen av dere gidder å lese seg igjennom dette. Setter pris på alle innspill. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Ring forbrukerrådet med en gang. Fkl. sier at avhjelp skal skje til minst mulig bry for kunde og inne 1 uke eller 2 tror jeg. I og med at de har brutt tidsfristen regner jeg med du kan heve kjøpet, og at Dustins rett til å prøve å reparere bortfaller. Bare avklar med forbrukerrådet først. Det er urimelig at du skal være uten datamaskin så lenge. Så jeg regner med du kan kjøpe en ny PSU en annen plass (regner med du er "kurert" for Dustin nå? ), og få pengene igjen av Dustin. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 (endret) Det beste i slike saker er å umiddelbart kjøpe en ny PSU for egne penger. Da hadde du fått en i løpet av få dager. Det å vente på en RMA kan ta enormt lang tid desverre. De har rett til å forsøke å utbedre feilen, 2 ganger faktisk mener jeg. Nå kan nok ikke Dustin gjøre en dritt med slikt, så jeg tipper på at du får penger igjen. Alle pengene får du riktignok ikke, fordi du har jo brukt varen i noen år så den er ikke verd full pris fortsatt (slik er faktisk praksis jamfør norsk forbrukerlov). En tilsvarende vare må jo bli 1000W og Platinum-sertifisering. F.eks EVGA P2 Supernova. Endret 13. januar 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 1. Köp dig en supernova (INTE hos Dustin) G2 750+ (allt efter hur mycket pengar du vill bruka) 2. Häv köpet på Dustin 3. Ta dig en öl eller tre på fredag. Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 13. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2016 Ja en ting er i alle fall sikkert. Jeg angrer på at jeg ikke dro rett på butikken og kjøpte en ny psu med en gang. En annen ting som er sikkert er at jeg ikke kommer til å handle på Dustin. Ikke fordi jeg egentlig føler at de har brukt urimelig lang tid. (Postgangen får de jo ikke gjort så mye med). Men rett og slett at de har vert dårlige på å informere meg som kunde. Burde også vert unødvendig med mere tull for meg som kunde, når jeg har fått det skriftlig pr mail fra Fractal Design at jeg skal henvende meg til Dustin og få pengene tilbake. Retten til å utbedre feil 2 ganger, gjelder ikke det bare for komplette produkter og ikke for ett komponent? Mulig jeg tar feil. Er det ikke også opp til produsenten og ikke opp til selgeren å bestemme om ett produkt skal repareres eller ikke? For Fractal Design var reparasjon ikke en gang ett tema. Mener også å ha hørt at om reparasjon koster mere enn 1/3 av produktets inn pris til butikk så kan kunden velge om produktet skal repareres eller ikke. Trodde ikke at selger kan gjøre fratrekk for bruk når dette er en tydelig produksjonsfeil innenfor produktets garanti tid. Eventuelt om de skal trekke fra for bruks tid, kan ikke da også butikken stilles ansvarlig for mine indirekte tap pga ett mangelfullt produkt? En annen ting som også i alle fall er sikkert er at jeg kommer aldri mere til å kjøpe ett produkt i fra Fractal Design igjen. EVGA Supernova er dessverre ikke helt aktuell. Dette på grunn av antall kabler og feil farge. På bilder ser den jo mere antrasitt ut med ru overflate. Det vill ikke se pent ut når resten har glatt sort flate. Å gå ned i antall watt er ikke ett tema. Da kjøper jeg nok heller en som er kraftigere. Prisen er heller ikke det viktigeste. Men den må passe til resten. Må jo tenke fremover. Er nok mest aktuelt å handle hos Komplett. For da kan jeg få ny på dagen. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 (endret) Nå skal ikke jeg uttale meg for mye om hvordan reperasjon fungerer i praksis. Dustin kan uansett ikke fikse dette, men hvis det f.eks var en TV ville de sendt den til infocare eller noe slikt. De har lov til å reparere feil 2 ganger, og da snakker vi samme feil. Så hvis du har to forskjellige feil, kan de reparere disse. Får du en 3. feil kan de kreve å reparere denne også. Først når du har hatt samme feil mer enn 2 ganger kan de ikke kreve reparasjon. Når det gjelder avskrivning av verdien av varen vet jeg at de ikke er pliktig til å utbetale hele beløpet. Anbefalingen til forbrukerrådet er likevel at forbrukeren skal godskrives hele beløpet (avskrivning og rente balanseres ut), men det er forskjellig praksis her i de forskjellige nettbutikkene. § 50.Avkastning og rente ved tilbakeføring Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den. Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen. Endret 13. januar 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 16. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2016 Hei igjen. Da har jeg en liten oppdatering å komme med. Etter å ikke ha hørt noe mer fra Dustin på noen dager så bestemte jeg meg for å ringe dem igjen. (Må nok si at jeg var temmelig irritert når jeg ringte). Denne gangen fikk jeg snakke med en jeg ikke har snakket med der tidligere. Han kikket litt på saken og da fikk jeg endelig en forklaring på hvorfor tin hadde tatt tid. Pakken med min psu hadde kommet frem til Dustin kliss våt. Så de hadde klaget til posten. Derfor den ikke hadde blitt hentet ut fra posten med en gang. I tillegg til dette så hadde Dustin hatt problemer med adresse skriveren sin, så den hadde skrevet 2 og 2 pakker med samme kolli nummer. (Derfor det tok så lang tid før jeg fikk retur lapp). Dette forklarte jo en god del. Men det er jo ikke riktig at du som kunde skal vente så lenge sa han. Så da tok han tak i det med en gang. Å reparere psu er ikke noe tema siden pakken annkom våt. Så da kan du få en ny. Hvor jeg svarte at jo da det er jo bra, men den blir jo ikke produsert lengre. Nei da kan du få en tilsvarende. 1000w Platinum. Vi har tilsvarende fra Corsair, Be Quiet og Seasonic. Av de har vi Corsair og Be Quiet på lager. Av disse tre, hvem vil du ha sa han? Må si at jeg ble litt paff. Fritt valg, ingen diskusjon. Så for min del var valget lett. Det ble Corsair HX1000i. Fristet jo litt med Seasonic, men ikke å vente på at den skulle komme inn på lager. Dette handler jo tross alt om å få pc`n i orden. Så ikke bare får jeg en helt ny psu uten noen form for diskusjon. Men han krediterte meg for den gamle, la inn ny ordre på Corsair`n til samme pris som han hadde kreditert meg for. Slik at jeg får ny garanti, nå på hele 7 år! Way to go Dustin!!! Må si at Dustin har rettet opp hele sitt intrykk. Så komer til å fortsette å handle der etter dette. Så om de bare blir bedre i fremtiden på å innformere meg som kunde på hva som skjer så vil jeg bli 100% fornøyd ved eventuell reklamasjon. Ser jo at jeg har bare vært ekstremt uheldig i dette tilfellet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå