deviant Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Jeg begynner å gå tom for idèer, og er usikker på hvilken komponent som egentlig sier stopp. Håper noen med tilsvarende hardware kan gi noen tips, eller komme på noe jeg har oversett. 189 Mhz går tilsynelatende helt greit. På 190 stopper maskinen før POST. Det er vel mest sannsynlig at det er minnet, men synes det er rart at stoppen er så bastant, skulle tro at du kunne dra noen Mhz hvor maskinen bare ble ustabil først? I allefall at timings ville hatt en effekt, eventuelt at den stoppet enda tidligere med agressive timings? Hovedkortet er heller ikke det vasseste, men har sett tester hvor kortet har gitt opp mot 250 Mhz FSB (ikke stabilt). Såvidt jeg vet kan man ikke stille DIMM, PCI eller AGP multiplier på dette kortet. Her er hva jeg har prøvd så langt: Har forsøkt med lavere CPU multiplier Har også forsøkt forskjellige RAM timings uten noen effekt. Har økt på med vcore og vdimm til 1,9v/2,8v Forsøkt med tilsvarende TwinMOS CL2.5 RAM Forsøkt Sapphire R9000 128 skjermkort Forsøkt å øke på med vagp til 1,8v (dette har hatt null effekt noe sted *shrug*) Oppgradert BIOS Montert varmespredere på RAM Redusert generell temperatur i kabinettet, til 24 grader (9 vifter) Den kjører 189 x 12.5 på 1.7v/2.6v stabilt med agressive timings. Hardware: EpoX 8k9Ai AMD Athlon XP2500+ Barton TwinMOS 512 MB CL2 PC2700 unreg/unbuffered Sapphire R9600pro 128MB Atlantis (ingen PCI kort) Forslag, idèer eller erfaringer, noen? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 (endret) låst agp/pci buss? Tipper du har det, rammen er nok litt for treg, pc2700 er bare spesifisert for fsb opp til 166, kan også hende kjøleløsningen er for dårlig Endret 17. november 2003 av Admin'c Lenke til kommentar
deviant Skrevet 17. november 2003 Forfatter Del Skrevet 17. november 2003 låst agp/pci buss? Tipper du har det, rammen er nok litt for treg, pc2700 er bare spesifisert for fsb opp til 166, kan også hende kjøleløsningen er for dårlig AGP/PCI er låst, ja. Jeg tror kjølingen er god nok, men vannkjøling er på vei.. Håper den kommer før jeg blir døv. :> Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Du kan jo prøve å klokke ned rambrikkene for å se om det er de som henger, sett dem til feks 4:3 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Rammen stopper deg, bytt ut til min. PC 3200, da kan du kjøre synkront også... Lenke til kommentar
deviant Skrevet 17. november 2003 Forfatter Del Skrevet 17. november 2003 Du kan jo prøve å klokke ned rambrikkene for å se om det er de som henger, sett dem til feks 4:3 Støttes desverre ikke av dette hovedkortet (med mindre det er et trix jeg ikke vet om enda). Jeg får konkludere med at ny RAM er tingen *oppatere liste til nissen* Takk for hjelpen alle sammen! Lenke til kommentar
v0id Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Siden når fikk KT400 låst agp\pci-bus? Det har dividere som fungerer opp til 166 Mhz fsb, over det blir det mye mer enn hva systemet har godt av. Det er nok det som stopper deg.. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 19. november 2003 Forfatter Del Skrevet 19. november 2003 Siden når fikk KT400 låst agp\pci-bus?Det har dividere som fungerer opp til 166 Mhz fsb, over det blir det mye mer enn hva systemet har godt av. Det er nok det som stopper deg.. En liten misforståelse. Det jeg mente var at man ikke selv kan sette divider/multiplier for AGP, PCI eller DIMM (DDR). Som du sier så endres ikke divideren automatisk etter 166 Mhz FSB (f.eks når du krysser 200 Mhz). Det ser også ut til at FSB over 166 medfører mindre stabilt skjermkort, som igjen medfører at dette kan klokkes mindre eller ikke i det hele tatt. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
formann Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Når du kommer opp i 190 Mhz FSB så har du altfor høye agp/pci hastigheter. Selv 185+ kan gi hardiskkorrupsjon, og er ikke annbefalt. Du må i så fall sette diskene dine til PIO-mode, men dette svekker ytelsen litt. Om du kan gi rambrikkene dine godt med spenning, eller om du har hatt flaks med dem så kan du prøve å kjøre den rett opp på 200Mhz FSB. Jeg tviler på at du har 1/6 divider på KT400 kort, men du kan jo prøve. At du har sett tester der dde har kjørt 250Mhz FSB med det kortet tviler jeg på.. eneste kortene som klarer dette er Abit NF7 2.0 og kanskje Epox 8rda3 .. men selv ikke disse klarer dette stabilt med cpu-int enable. Du har nok lest litt feil Lenke til kommentar
deviant Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 (endret) At du har sett tester der dde har kjørt 250Mhz FSB med det kortet tviler jeg på.. eneste kortene som klarer dette er Abit NF7 2.0 og kanskje Epox 8rda3 .. men selv ikke disse klarer dette stabilt med cpu-int enable. Du har nok lest litt feil http://www.thenakedreview.com/forums/showt...hp?threadid=261 Han får riktignok harddisk korrupsjon og problemer med skjermkortet på FSB særlig over 200 Mhz, men klarer å boote på 248 Mhz med et gammelt PCI skjermkort. Hmm.. Er det mulig at kortet setter divider basert på _detected_ memory type, i stedet for FSB hastighet? edit: Denne karen sliter desverre med samme problem som meg, selv med PC3200 RAM: http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/13119/ Spesifikasjonene nevnt i denne testen sier også at laveste divider er 5:2:1, selv om de har klart å boote med FSB godt over 200 Mhz: http://www.slapps.com/review/epox_8k9ai.htm Jeg får vel satse på 180 x 14 inntil videre Endret 20. november 2003 av deviant Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå