Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skole/karakterer TULL!

Anbefalte innlegg

Din mening?, jeg har tenkt mye på dette skolesystemet jeg går selv i 3 vgs på idrettslinje, jeg synes det faktisk er ganske sykt at det faktisk er noen tall som skal avgjøre hvordan man skal leve resten av våre liv, det er enkelt å greit hvis du får talle 4 5og 6 for du komme på bedre skoler å få bedre utdanning, mens 1 til 3 vill man mest sannsynlig ende på mindre bedre skoler, mens om  man får 1 eller iv sier folk man kommer på kiwi eller rema eller noe annet uten utdanning, nå kommer det sikkert masse svar om at hvis man jobber ekstra bra leser hverdag på alle fag å leser en uke før på alle prøver vill alle kunne gjøre det, men tenker at det ikke er alle som kan gjøre dette, begrunn av sykdommer, angst, mangel på det sosiale, hjemme problemer, eller andre de andre grunnene det finnes, skal disse barna automatisk få dårligere karakterer, pluss det er sånn 13 fag alle elever har å i alle disse fagene må man ha vurdering i ofte samme uke eller DAG da kan man ikke presentere på det beste eller levere alt uten å få dårligere karakter eller fravær. BRA MED UTADNNING, MEN HERREGUD FATTER IKKE DETTE SYSTEMET VI FØLGER

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativt ville du hatt opptaksprøver. Hvordan tror du det ville gått med de som har kompetanse tilsvarende en to'er i et fag dersom de søkte på en god skole hvor dette faget er relevant? Svaret er enkelt: de ville blitt utkonkurrert, og havnet på dårligere skoler senere, akkurat som i dag.

Jeg syns det er helt fair at de som presterer best får velge først. Det er en velfortjent gulrot når man yter på høyt nivå.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Inntil vi flyttet utenlands nå etter jul gikk jeg selv siste året i ungdomsskolen og jeg mener karakterer på ingen måte er tull.

Som det meste annet kan karakterer misbrukes, men riktig brukt er ikke karakterer "noen tall". Isolert sett er de selvfølgelig det når man får tallkarakterer, men karakterer er faktisk et mål på kompetansenivået, uttrykt i kortest mulig form. Folks kompetanse vil alltid bli målt og den beste kompetansen får fordeler, det gjelder på alle livets områder og ikke bare i skolefag.

Som knopflerbruce er inne på, den dagen karakterer ikke er er et brukbart mål på kompetanse (enten fordi de ikke finnes eller fordi de ikke fungerer) blri resultatet opptaksprøve. Det har jeg selv nettopp vært gjennom, og ganske enkelt fordi man enten ikke forstår eller ikke stoler på norske karakterer.

Problemet er ikke karakterene, problemet (i hvert fall i forhold til vgs i Norge) er at man misbruker dem når elever skal fra ungdomsskolen til vgs. Det er ikke selvsagt at den som har toppkarakter i engelsk og norsk blir den beste bonden eller den beste mureren, men det tar man ikke hensyn til når elever skal tas opp. Da behandler man folk akkurat likt enten de skal på vgs almenfag for å studere statsvitenskap eller de skal på jordbruksskole for å lære å bli gode bønder. Så klag heller på det norske vgs-systemet enn på karakterene.

Lenke til kommentar

Det er bare de med dårlige karakterer som synes systemet er tull. En må selv ta ansvar for egent liv. Er man uheldig og lider av en sykdom så er man nettopp dette, uheldig. Men da bør en være glad for at en oppholder seg i Norge der en allikevel får ett tilnærmet verdig liv på trygd. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er ikke karakterer - problemet er når man lager inntakssystemer som IKKE vekter karakterene i henhold til utdanningens faktiske faglige krav.

(Jeg forutsetter da naturligvis at man faktisk gir karakter efter faglig nivå og metode, ikke trynefaktor.)

En annen ting er at det kunne faktisk godt ha vært litt flere muligheter for opptaksprøver på forskjellige studier - det er ikke sjelden at folk først skjerper seg efter at de har kommet ut i arbeid (eller i allefall er ferdig med VGS), men problemet er da at de ikke kan bevise sine forbedrede kunnskaper...

Lenke til kommentar

På det punktet er jeg ikke så sikker på hva som er mulig - husk at VGS nødvendigvis må være mindre spesialisert enn de høyere studiene (med mindre man skal operere med like mange spesialiseringer og fordypninger som man kan ha i høyere studier...).

(En annen ting er at jeg har inntrykk av at noen fagidioter i høyere akademia hadde vært enda mer utpregede fagidioter dersom de hadde kunnet gå helt spesialiserte utdanninger i de lavere og midlere nivåer... Problemet med doktorander og lignende er jo at de må begrense bredden i sine felt for å få en overkommelig "gravejobb" når de skal "grave seg ned" i det utvalgte fagfeltet, og da er det en del av de som slutter å være nysjerrig på det som er "utenfor gjerdet"...)

Lenke til kommentar

Alternativet til "fagidioter" er nok heller at folk ikke engang har den "peaken" å vise til :p

Jeg er først og fremst realist, så hvilke ulikheter som måtte være innen andre fagfelt skal jeg ikke spekulere så mye i, men mitt inntrykk er at det krevers mye av det samme hos NTNU og UiO når det kommer til for eksempel matematikk og fysikkunnskaper. Det er jo heller ikke snakk om en direkte spesialisering, men om å ha kunnskaper som sammenfaller med det studiet krever - som til å begynne med er svært bredt. Det er ikke alt i kalkulus som er nyttig for de som tar kurset, for å si det slik.

Jeg syns egentlig ikke dette er så ille. Tross alt kan ikke yrkesfagelevene skilte med allverdens allmennkunnskap sammenlignet med de med generell studiekompetanse, og om det er greit for en snekker å kunne en gitt mengde samfunnsfag må den samme mengden samfunnsfag duge for en fremtidig matematiker, også. Da er det mer nyttig å bli bedre i det fagfeltet man skal fordype seg i senere.

Lenke til kommentar

De med dårlige karakterer, får holde seg unna hele systemet. Det er jo, som regel at "de med gode karakterer, som får en god karriere". Selvom fraværet er lav og karakteren er høy. Vil alltid presentasjon telle, og det kan ende med at du får en dårlig karakter?

En annen regel sier at "de med høye fraværer og lave karakterer, kommer ingen veier"? Hva har da skjedd med dem?

Jeg kjenner jo flere slike folk, som havnet på paradise.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...