Gå til innhold

Designforslag til alinux.no

Velmont

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OK! Jeg har følgt noen av forslagene og laget noen nye "design". Ikke den store forskjellen men jeg syns det ligner noe nå.

Må si at jeg har nok tatt litt inspirasjon fra Mohuha - har også kreditert ham og LordError for dette :)

OK, første siden jeg lagde etter kommentarene ble alinux7. Jeg har tatt vekk de store stygge tingene, og fått den til å funke med <= IE5. Fargene er mye det samme.

Jeg tenkte på Egil og hans kloke ord "mekk en side med fargene til tux". Velvel, jeg forandret på fargene til alinux7 - en rask hack - og her har du resultatet; alinux7-2.

Ennå for firkantet og innbundet tenkte jeg med referanse til Mohuha sitt design. Samt LordError sitt stilrene table-design.

Jeg forandret litt på fargene til LordError sin alinux logo sammen med fargene på siden, til en lysere og lettere side. Resultatet ble alinux8. Skal du se den samme siden med den orginale logoen (som ikke helt passer inn da synes jeg): alinux8-2.

Jeg kom til å tenke på Egil sine kloke ord igjen, og laget alinux8-3 som jeg liker veldig godt. :) alinux8-3 er min favoritt av mine designs, den er tux-farget. Noen vil kanskje si for mørk. Og da sier du bare hvilken du syns er best eller hvilke forandringer jeg kan gjøre..

Hele kildekoden finner du som vanlig på http://velmont.jubalon.net/alinux/ :cool:

(Men husk å krediter meg om du bruker noe som er mitt ;) )

Endret av Velmont
Lenke til kommentar

Fargene har blitt bedre nå, men synes ikke at designet "henger sammen". Vel, for å være helt ærlig, synes jeg bare den venstre delen av toppen som holder den kvaliteten en side av slikt kaliber bør holde.

Men, det er egentlig bare småting som mangler. Endre noen bordere, legge til noen "bullets" i menyen/foran lenkene, legge til mer rom og endre enkelte farger.

Lenke til kommentar
Men, det er egentlig bare småting som mangler. Endre noen bordere, legge til noen "bullets" i menyen/foran lenkene, legge til mer rom og endre enkelte farger.

og du snakker om hvilken versjon? (bedre farger)

Kunne du være snill og si hvor det evt. trengs mer rom? Jeg skal se hvordan det blir med "bullets" - men antar jeg ikke kommer til å like det.

Litt mer spesifikt hadde vært flott.

Lenke til kommentar

Liker 8-3 veldig godt, men fjern orddelingen i "Norges Linux/BSD side" (Linux/BSD-side er korrekt). Også lurer jeg litt på hvorfor "/dev/urandom" står så sentralt :wow:

Edit: Orddelingen var fikset i en annen versjon ja, sorry.

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Synes også kodesnutten er litt fjortissaktig, om jeg må få si det. Greit nok, den tar seg pent ut - men er det en viktig del av kernelen? Har den BETYDNING i den store sammenheng?

Jeg foreslår at man heller tar en historisk kodesnutt, eller et utdrag fra FSFs manifest, eller kanskje et utdrag fra Linus' Usenet-post om Linux - f.eks. noe fra:

I can (well, almost) hear you asking yourselves "why?".  Hurd will be

out in a year (or two, or next month, who knows), and I've already got

minix.  This is a program for hackers by a hacker.  I've enjouyed doing

it, and somebody might enjoy looking at it and even modifying it for

their own needs.  It is still small enough to understand, use and

modify, and I'm looking forward to any comments you might have.

(Ikke hele, selvsagt).

Eller fra:

As I mentioned a month(?) ago, I'm working on a free version of a

minix-lookalike for AT-386 computers.  It has finally reached the stage

where it's even usable (though may not be depending on what you want),

and I am willing to put out the sources for wider distribution.  It is

just version 0.02 (+1 (very small) patch already), but I've successfully

run bash/gcc/gnu-make/gnu-sed/compress etc under it.

Bare en idé...

Lenke til kommentar

og du snakker om hvilken versjon? (bedre farger)

Kunne du være snill og si hvor det evt. trengs mer rom? Jeg skal se hvordan det blir med "bullets" - men antar jeg ikke kommer til å like det.

Litt mer spesifikt hadde vært flott.

Beklager at jeg ikke var særlig spesifikk isted, men kan bite latskapen i meg og nevne noen punkt nå, med utgangspunkt i 8-serien.

-Toppen dekker ikke hele sidebredden

-Lenkene på den horisontale menyen ser helt malplassert ut ifht toppen, skulle gjerne hatt mer rom i mellom hver link.

-Lite rom rundt nyhetene i midten.

-Vanskelig å forklare, men det er på en måte ingenting som avgrenser sidemenyene. Skrift- og bakgrunnsfargen er dessuten med på å gjøre siden mer fargeløs.

Toppen ødelegger mye for utkastet, men en forbedret topp skjuler ikke at resten av designet holder et litt "forhastet" og "lettvindt" preg.

Får håpe punktene er nyttige :)

Edit:

Jeg liker forslag 7 bedre enn 8, en av grunnen er at siden er delt opp med solide kanter, og ikke prikkete.

Endret av satyrium
Lenke til kommentar

Liker versjon 7 veldig bra, men synes vi bør gjøre noe med logoen slik at den strekker seg over hele siden (på mitt design snudde jeg bare logoen speilvendt slik at jeg fikk en dobbelt så stor logo :D Synes faktisk ikke det ble så galt :)http://mohuhau.no-ip.com/alinux/alinux20.html)

Synes også at bunnlinja bør være lik topplinja og du bør endre paddinga i #innhold til padding: 5px; slik at det blir litt mer luft oppe og nede. :)

versjon 7-2 og 8-3 synes jeg ble alt for mørke, og menyene ble vanskelig å lese. Versjon 7 hadde litt snodig farge på logoen, samtidig som det ble ganske stiligt sammen med de andre fargene på sida.

Lurer også på hvorfor du har en div rundt hele sida? Kan ikke forstå vitsen med den.

Endret av mohuhau
Lenke til kommentar
Versjon 7-2 og 8-3 synes jeg ble alt for mørke, og menyene ble vanskelig å lese. Versjon 7 hadde litt snodig farge på logoen, samtidig som det ble ganske stiligt sammen med de andre fargene på sida.

Lurer også på hvorfor du har en div rundt hele sida? Kan ikke forstå vitsen med den.

Jeg koder slik at det er lett aa forandre paa hele sia bare med aa hacke CSS fila, noe IKKE Invision har gjort, jeg ble sint da jeg merket dette. De kunne gjerne gjort det litt enklere for folk som skal lage themes til systemet.. Derfor har jeg en div rundt sia..

Logoen i nr7 er helt vanlig.. Logoen i nr8 er forandret litt for aa passe bedre inn...

-- Det at sia var for "enkel" er det jeg liker med den. Den er en CSS side, ikke noe prangende tung table side som tar aar og laste ned og er vanskelig for smaa devices og interprere..

Noe jeg ikke har sagt er at jeg ogsaa har laget et raskt lite stylesheet for mobiltelefoner o.l. - Jeg synes det er viktig at ting funker best mulig overalt.

Jeg pr0ver aa appelere til den "eldre" linux generasjonen som bryr seg om slikt - samt renhet. Altsaa saa lager jeg ikke masse prangende bilder og KDE look for folk som kommer ifra windows og vil bare over til Linux for aa faa glassete OSX look...

Saa jeg kan ikke gj0re alle forn0yd, men jeg er ganske forn0yd selv naa, saa det gaar nok mot slutten av oppdateringene. - Jeg skal imidlertid (selvf0lgelig) pr0ve noen av forslagene gjennomf0rt. Takk for alle!

Det er saa mye naa at jeg maa legge det i en tekstfil jeg kan ha hjemme ;)

Lenke til kommentar
Versjon 7-2 og 8-3 synes jeg ble alt for mørke, og menyene ble vanskelig å lese. Versjon 7 hadde litt snodig farge på logoen, samtidig som det ble ganske stiligt sammen med de andre fargene på sida.

Jeg koder slik at det er lett aa forandre paa hele sia bare med aa hacke CSS fila, noe IKKE Invision har gjort, jeg ble sint da jeg merket dette. De kunne gjerne gjort det litt enklere for folk som skal lage themes til systemet.. Derfor har jeg en div rundt sia..

Er helt enig her, tables til design er definitivt ikke veien å gå, og at du har brukt css til design er veldig bra, det jeg mente var bare den ene diven som går rundt alle de andre diven, den kan jeg ikke forstå hvorfor skal være der, du kan antaglivis legge det som du eventuelt har av css her til i body :)

Logoen i nr7 er helt vanlig.. Logoen i nr8 er forandret litt for aa passe bedre inn...

Ja, er klar over det, men synes han som laget logoen kunne lage den en del bredere slik at det ser bedre ut i høyere oppløsninger. Logoen i nr8 passer veldig godt inn, men jeg synes fargene i den orginale var bedre, ble litt for mye gult for meg ;)

-- Det at sia var for "enkel" er det jeg liker med den. Den er en CSS side, ikke noe prangende tung table side som tar aar og laste ned og er vanskelig for smaa devices og interprere..

Jepp, det er veldig bra! Synes v7 er det desidert beste forslaget til nå :)

Noe jeg ikke har sagt er at jeg ogsaa har laget et raskt lite stylesheet for mobiltelefoner o.l. - Jeg synes det er viktig at ting funker best mulig overalt.

Ja, det er jeg helt enig i, men du bør kanskje fikse litt på akkurat dette, for jeg syntes ikke det såg så bra ut... (men har ikke prøvd den på en pda, så det ser kanskje bedre ut der :)

Jeg pr0ver aa appelere til den "eldre" linux generasjonen som bryr seg om slikt - samt renhet. Altsaa saa lager jeg ikke masse prangende bilder og KDE look for folk som kommer ifra windows og vil bare over til Linux for aa faa glassete OSX look...

hehe, synes selv ting bør være stilfullt, men ikke overlesset med unødvendig grafikk som bare gjør det hele mer uoversiktlig. Her synes jeg særlig v7 stiller sterkt, men mange av de andre er også bra.

Saa jeg kan ikke gj0re alle forn0yd, men jeg er ganske forn0yd selv naa, saa det gaar nok mot slutten av oppdateringene. - Jeg skal imidlertid (selvf0lgelig) pr0ve noen av forslagene gjennomf0rt. Takk for alle!

Det er bra, dersom du ser på det med å fikse bunnlinjen og legge til litt mer luft oppe og nede i nythetskollonen er v7 perfekt :)

Veldig bra arbeid! :)

Endret av mohuhau
Lenke til kommentar

Morn.

Jeg har vært sjuk en stund nå, så formen går veldig opp og ned. Er ikke så lett å få gjort noe. Jeg hadde opprinelig tenkt å ta hele designet som jeg laget + litt modifikasjoner (av logo osv, egil ville ikke ha skrå kanten) og legge alt om til css. Formen er ikke så bra om dagen, så hvis noen har lyst til å sammarbeide med meg (legge om til css), så kan jeg ta det grafikse.

Jeg synes det kunne bli tøft hvis vi kunne tatt mye av mitt (grafiske og kanskje layout, vi kan jo diskutere) + css + en del inspill, og laget et godt produkt. Hvis noen har lyst så send meg en pm, så kan jeg sende hele greia som jeg har laget på mail.

edit: åja.. linken til det jeg laget: http://www.programmer.no/linux

edit2: Nei, tror heller ikke tables er veien å gå. Men jeg orker ikke å gjøre så mye om dagen. Les over. :-)

Endret av Lord Error
Lenke til kommentar

urk, copyrighten skal jeg fjerne. ikke bekyrmre dere om det. bare satt den der så ingen utenforstående kunne rappe designet. (har skjedd meg før).

---

Tillatelse for Lasse A. Palms alinux.no design forslag.

Jeg gir herved alle som er intressert i å delta å utforme, jobbe og delta i utviklingen av alinux.no tillatelse å modifisere, endre og utforme designet til deres ønske. Her under stilles det kun ett krav. Designet skal offenliggjøres på dette forum (forum.hardware.no, unix/linux seksjonen) og kan ikke brukes til eget formål og fortjeneste. Designet skal være offentlig tilgenglig.

Jeg tar forbehold om at grunnlaget og utformelsen av tillatelsen kan endres uten varsel.

Med vennelig hilsen

Lasse A. Palm

---

Err.. vet ikke helt om det juridiske, men her har dere i hverfall en skriftlig tillatelse.

:)

Endret av Lord Error
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...