Gå til innhold

Kjøp av nytt kamera. Har ikke peil.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Erfaringsmessig mye å spare på å kjøpe brukt. Sjekk at alt funker som det skal, at alt som skal være med er med, og helst med kvitteringer og eske.

 

Hva med denne: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=69578981

 

Denne har vært ute en stund: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=67314453

 

Her er en Nikon: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=69524129 

 

Eller tenker du på et større kamerahus, som http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=69161790

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ville gått for det kompakte objektivet selv. Med et såpass lite hus blir standardobjektivet ganske stort. Har en E-PM1 selv, med standard 14-42, og kunne gjerne tenke meg det kompakte i stedet.

Lenke til kommentar

Bildekvaliteten er omtrent lik, men størrelsen og vekten gjør at de som kjøper den store varianten får lyst til å legge ut kr 3000 for å kjøpe det lille EZ-objektivet etterpå...

 

Spander den ekstra tusenlappen på EZ-pakken, du vil sannsynligvis angre hvis du ikke gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Et speilrefleks gir deg muligheter. Jeg har som fotonisse også hatt en velfylt fotosekk med Canon 5D MK II/MKIII med omtrent hele Canons rekke av L-objektiver av svimlende summer. Jeg har testet ND filter, fjernutløsere, stativer og til og med 2x Canon 580 blitser i sync. Man har MANGE muligheter med et speilreflekskamera! Men det koster og "bygge ut".

 

Dog gikk jeg litt lei fotointeressen. Ble for mye prat om det tekniske og diskusjoner rundt objektiver etc. gikk jo nærmest ned på molekyl nivå. Det var også et slit og drasse rundt på. Men ja det var gøy så lenge det varte.

 

I dag har jeg solgt rubbel og bit og det eneste jeg sitter igjen med er et kompaktkamera (Sony RX100II). Skal ikke nevne priser her, men jeg kan si at fotoutstyret jeg solgte finansierte min første motorsykkel som var av ny årgang.

 

Jeg har også eid en drøss av kompaktkameraer og speilløse kameraer. Orker ikke å ramse opp alle. Men jeg synes generelt Fujifilm har noen (hadde vertfall) noen flotte retro og vellbyggede kameraer av ypperste kvalitet. FujiFilm X100 er vel et av de kameraene jeg hadde jeg var mest fornøyd med. men for meg så ble det for dyrt og drasse med et slikt på rølpete MC turer. 

 

Sony RX100 er det kameraet jeg sitter igjen med og min mening er at dette er det beste kompaktkameraet i forhold til pris og funksjoner. Skal jeg være ærlig så bruker jeg faktisk mobilen oftere til å ta bilder med i dag enn Sony'en, og dette var noe jeg synes var tabu for noen år siden. Mobilen fungerer utmerket til å ta bilder i dagslys og faktisk blir bildene ålreite i skumring også.

 

Det man derimot får ved speilrefleks og større kameraer er god ergonomi. Å holde en 5D MK III stødig feks. under panorering etc. er langt enklere med et slikt enn med et lite kompaktkamera. 

 

Når det kommer til objektivkvalitet og diskusjoner om bildebrikker og alskens oldemor så melder jeg meg dog ut. Slikt er ikke interessant for meg lenger. Faktisk er det ganske demotiverende.

 

Det viktigste er tross alt at kameraet er med deg på tur. Hvis speilrefleksen blir liggende hjemme forde det blir for mye å bære på av forskjellige grunner så har du i mine øyne valgt feil. Kjøp deg et kamera som passer til deg og ditt bruk, og ikke kjøp et speilrefleks fordi du tror at dette tar bedre bilder. I den prisklassen du kikker på er jeg ganske overbevist om at en brukt FujiFilm X100 banker et speilrefleks i budsjettklassen på de fleste punkter, untatt ergonomi og mulighet for utbygging. 

Lenke til kommentar

Som Bjerknez forteller, så er det mulig å gå lei av fotohobbyen. Da handler det om å komme hjem med bilder som kan dokumentere hendelser, og da holder til og med mobilen i massevis.

Selv har jeg hatt hobbyen siden konfirmasjonsdagen og jeg er i dag 48 år. Men det har vært tørketider og da ble fotoutstyret liggende.

Likevel blomstrer entusiasmen stadig opp og jeg har det fantastisk gøy når jeg enten diskuterer eller bruker fotoutstyr, og da holder ikke mobilen eller kompaktkameraet mål. Som Bjerknez har også jeg hatt fullformat speilrefleks med tilhørende gullpakke.

Og jeg skal være så ærlig å si at bildekvalites forskjellene mellom de fleste kvalitetskameraer i dag er på diskusjonsnivå. Det er brukervennlighet, opplevd kvalitet og behov som skiller.

Jeg ble kjempefornøyd med MFT systemet som gir litt i pose og sekk. Bildekvalitet på toppnivå, brukervennlighet som kan finspisses til ditt nivå og samtidig portabilitet nesten som et kompaktkamera.

Jeg sa tidligere at jeg aldri kom til å kjøpe speilrefleks igjen, men det har jeg faktisk gjort. Nå har jeg to systemer, et Nikon D500 og et Olympus M-5 MkII. Begge utfyller hverandre med kvaliteter som det andre ikke kan og visa versa. Så kan man jo diskuterer hvorfor man gjør slike valg.

Det eneste jeg kan si er at akkurat nå er interessen blusset opp og jeg vil ha det "beste" fra to verdener. Jeg lever en gang og vil ha det gøy nå. Dokumentarbilder kan jeg ta med mobilen, men det blir helst at jeg tar med Olympusen likevel.

Konklusjonsrådet mitt er at du trygt kan kjøpe PEN kameraet og bli strålende fornøyd med bildekvaliteten og mulighetene til å få et objektiv som passer din fotografering. Hvis du får en brennende interesse for fotohobbyen så har du objektivene og kan oppgradere til et enda mer brukervennlig MFT hus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...