Gå til innhold

Kjøp av nytt kamera. Har ikke peil.

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe et nytt kamera og aner svært lite om dagens kamera. For 16 år siden kjøpte jeg et Canon EOS 500(tror jeg det het) hadde vanlig film.

Siden det så har vel kona hatt Canon ixus kompaktkamera.

Har ikke all verdens penger så tenker kr 3.000 - 4.000. Så kan hende det kan være lurt å kjøpe brukt.

Tenker systemkamera eller speilrefleks, heller kanskje til systemkamera siden de er litt mindre.

Har de siste åra brukt mobilkamera så eget kamera vil nok uansett gi bedre bilder.

Av bilder så blir det nok naturbilder og familiebilder, bilder av barna. Ikke så mye action bilder med fart.

Jeg er helt klart veldig fersk. Da jeg hadde speilrefleks kamera for lenge siden så gikk det mest i automatisk innstilling og standard linse. Nå ønsker jeg å utvide kunnskaper og lære å bruke kamera mer.

Kan være kjekt med wifi, samt evt overføre bilder å bruke på instagram. Men slikt er kanskje standard i dag.

Har sett at Olympus E-PL7 har fått bra omtaler. Er det et ok kamera? Hvilken alternativer finnes?

Som dere ser trenger jeg gode tips her, og jeg har ikke noe greie på dette.

Takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olympus EPL7 er et meget godt kamera i mine øyne, jeg er ikke objektiv, da jeg har mFT selv, men synes det er et system det er rett og slett moro å ta bilder med, og kvaliteten er mer enn god nok for meg. Du bør vurdere om systemkamera er tingen dog, kommer du til å ha flere objektiv og bytte mellom de? Om ikke, så er kanskje en god kompakt et like klokt valg.

AtW

Lenke til kommentar

Olympus EPL7 er et meget godt kamera i mine øyne, jeg er ikke objektiv, da jeg har mFT selv, men synes det er et system det er rett og slett moro å ta bilder med, og kvaliteten er mer enn god nok for meg. Du bør vurdere om systemkamera er tingen dog, kommer du til å ha flere objektiv og bytte mellom de? Om ikke, så er kanskje en god kompakt et like klokt valg.

AtW

Enig med AtW. Olympus lager helt OK kamera, men styrken ligger i kvaliteten på optikken (Zuiko) og jpg konverteren..

Lenke til kommentar

I dag er det ikke bare speilrefleks eller systemkamera som gir gode bilder, det er flere kamera uten utbyttbar optikk som kan gi vel så gode bilder.

Sjekk også tester av Sony RX100-modellene, og konkurrentene som nettopp har dukket opp.

For ditt bruksområde er det nesten ingen kamera med stor sensor som ikke kan gi gode bilder, dermed kan du gjerne velge et kamera som du liker utseendet og størrelsen på. Da er det større sjanse til at du vil bruke det ofte.

Lenke til kommentar

Nå ble jeg usikker her gitt. Kommer nok ikke til ha noe objektiv til å bruke den første tiden hvertfall. Kanskje en julegave til jul igjen.

Ok, så et bra kompakt kamera kan være bra det også altså? Trodde det eneste som gjaldt var speilrefleks eller system jeg. Noen forslag til gode kompakt kamera da? Må vurdere det også da.

Men hadde jo vært høy og hatt mulighet til å bytte objektiv da. Jeg liker veldig godt og ta bilder i lyset ved soloppgang, og av soloppgang, månelys og mørket. Trenger jeg eget objektiv til det? Eller ordner kompaktkamera det også?

Lenke til kommentar

Til den type ting kan du bruke stativ, så det funker bra med kompakt, der jeg savner lysstyrke mest på kompakte er innendørs om kvelden med ikke alt for mye lys på når man tar bilde av mennesker.

RX100 II er fortsatt bra og omtrent i prisklassen du søker tror jeg? Så det er ikke noe dårlig valg (om du går for kompakt)

AtW

Lenke til kommentar

Fuji x100s kan kanskje være et alternativ? Brukt bør det være mulig å innenfor budsjett.

Henning

Personlig mener jeg man skal være veldig forsiktig med å velge et slikt kamera som sitt "startkamera", jeg ser på et kamera som dette uten zoom som et nisjeredskap.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

Den største fordelen med et systemkamera er jo nettopp det at det er et system som gjør at du kan bytte optikk etterhvert som situasjoner, lysforhold etc. forandrer seg.

Men intet system eller kamera for den delen er bedre enn det svakeste leddet, og svært ofte så er det manglende kunnskaper og/eller teknikk som gjør at bildene ikke blir bedre.

Skal et system kamera ha noen hensikt, så må en sette seg inn i hvordan ting fungerer, og hvilke fordeler det faktisk kan gi.

Jeg stiller mye høyere krav til optikken enn hva jeg gjør til kameraet, og det av den enkle årsaken at stort sett alle kameraer i dag er meget bra, men det er ikke optikken. Enkelte kameraer får bedre egenskaper, AF sensorer, hvordan de takler iso, bildebrikkens dynamikk etc, men ikke noe av dette spiller noen særlig rolle om ikke kvaliteten til objektivene er på plass. Jeg snakker ikke nødvendigvis om optikk til mange tusen kroner, men det er veldig ofte stor forskjell på et kit-objektiv og objektiver av en litt bedre kvalitet. Først og fremst er det lysstyrke, så er det bedre glass (optiske egenskaper), AF, etc., og alt dette blir veldig ofte merkbart bedre når en betaler litt mer for det.

Canon EF 50mm f/1,8 er det billigste objektivet Canon har, men likevel langt bedre enn de fleste kit-objektiver, ulempen er at det bare har en brennvidde (altså 50mm) og en da ikke kan zoom med det, i tillegg så er det ‹‹vel trangt›› innendørs.

Sony RX 100 (alle 4 utgavene) som allerede er foreslått er meget gode, og det kan være mye mer fornuftig enn å kjøpe et system kamera på stramt budsjett.

Den største forbedringen de fleste kan gjøre som nybegynnere med tanke på bildene, er f.eks. å tenke litt annerledes med tanke på hvordan en tar bildene, altså hvordan en plasserer seg i forhold til det en skal ta bilder av. Bilder av (egne) barn kom ned på barnas nivå, ikke noe er kjedeligere enn ‹‹ovenfra og ned bilder››, tenk på hva som kommer med i bakgrunnen, vær litt mer aktiv og se om motivene kommer bedre frem om du forandrer på hvor du står. Ingen fasit dette her, men en aktiv fotograf, for som regel mye mer interessante bilder enn en statisk fotograf (etter min mening).

Mener ikke å dempe din interesse på noen måte, men et nytt kamera gir ikke nødvendigvis bedre bilder, men det kan mer kunnskap, bedre teknikk og litt kreativitet absolutt gjøre :)

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar. Bilder blir jo ikke bedre enn det fotografen er så klart. Men har lyst til å lære mer og bruke kamera mer enn bare automatisk innstilling. Interessen har vært der hele tiden men jeg har bare ikke tatt tak i det.

Så er redd for at jeg skulle vokse ut av kompaktkamera med muligheter. At det er bedre å kjøpe et system kamera, og så objektiver etterhvert. Men hvis et kompaktkamera er bra avansert i dag og gir masse muligheter så kan det godt være at det er riktig valg.

Så hvis kompaktkamera er så bra, hvorfor velger da så mange speilrefleks og system? Er det kun pga at man kan bytte objektiver?

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar. Bilder blir jo ikke bedre enn det fotografen er så klart. Men har lyst til å lære mer og bruke kamera mer enn bare automatisk innstilling. Interessen har vært der hele tiden men jeg har bare ikke tatt tak i det.

Så er redd for at jeg skulle vokse ut av kompaktkamera med muligheter. At det er bedre å kjøpe et system kamera, og så objektiver etterhvert. Men hvis et kompaktkamera er bra avansert i dag og gir masse muligheter så kan det godt være at det er riktig valg.

Så hvis kompaktkamera er så bra, hvorfor velger da så mange speilrefleks og system? Er det kun pga at man kan bytte objektiver?

Ja, i tillegg kan du få ting på systemkamera som du i praksis ikke får på systemkamera, feks stor vidvinkel, utvalg av faste lyssterke brennvidder osv.

AtW

Lenke til kommentar

Tenker systemkamera eller speilrefleks, heller kanskje til systemkamera siden de er litt mindre.

Har de siste åra brukt mobilkamera så eget kamera vil nok uansett gi bedre bilder.

Ser du sier "Systemkamera eller speilrefleks".

Speilrefleks er systemkamera, det er også en del av de speilløse. "Systemkamera" betegner kamera der du kan skifte objektiv, samt en del andre deler.

Lenke til kommentar

Et bra kompaktkamera kan på mange områder fint ‹‹holde følge›› med et system kamera, men de finnes også mange flere punkter de ikke kan det. Og noen av dem har ATWindsor allerede nevnt.

Flere ting kan være at en har behov for helt andre egenskaper enn hva et kompaktkamera kan gi, som lettere kunne selv velge hvor fokus skal plasseres, bedre iso-egenskaper, flere manuelle innstillinger, raskere AF og serie-opptak (bilder pr. sekund) etc.

Mange tror at et med en gang en kjøper et speilreflekskamera, så får en automatisk bedre bilder, men det stemmer jo ikke. Ser også at mange bytter kamera etter kamera for å få bedre bilder, men tviholder på det gamle dårlige kit-objektivet fordi budsjettet ikke tåler å bytte begge deler......

Hjelper jo ikke hvor gode egenskaper kameraet har, når objektivet begrenser de fleste av de egenskapene med svak optisk kvalitet, dårlig lysstyrke, treg AF, og dårlig konstruksjon......

Sats gjerne på et systemkamera (med eller uten speil), men gjør en skikkelig jobb med å lære deg hvordan det skal brukes, for ellers blir det svært ofte bare liggende i en sekk i skapet, fordi mobilen gjør en like god jobb......

Om du ønsker, så kan jeg legge ut noen linker til deg for å gjøre det litt enklere å lære seg litt av hvert, men det har jeg fått kritikk for å gjøre tidligere til en nybegynner, så det gjør jeg ikke uten at det er ønsket av TS.

Lenke til kommentar

Jeg er interessert i linker, og gjerne på norsk. Greit for meg om du poster de her, eller om du sender på mail.

Og hva mener folket om kamera med eller uten speil? Jeg tenker uten speil siden jeg har lest at det er mindre, og da tar jeg det nok oftere med meg. Og siden jeg ikke har så særlig erfaring så kan jeg nok like gjerne ta uten speil, for speil forsvinner vel med tiden. Om det forsvinner eller ike er kanskje en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok du kommer best ut av og kjøpe et speilløst systemkamera og ikke et systemkamera med speil "speilrefleks", for det første begynner disse speilløse og bli bra i forholdt til prisen, mindre sensor " i forholdt til prisleie" som gjør det enklere å få skarpere bilder/større dybdeskarphet,  bruktmarkedet begynner og bli bra "brukte objektiver ingen risikosport", tar mindre plass og lettere spesielt i en bag med flere objektiver.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Om speilrefleks forsvinner eller ikke er jo en helt annen diskusjon, mange har investert mye penger i kamera, objektiver og annet tilleggsutstyr til det de har, så koster mange penger og bytte til et annet system (eller merke for den delen).

Det vet jeg meget godt av egen erfaring, selv har jeg gått fra en ‹‹vellfyllt fotosekk›› med mye kostbar optikk og kamera. Jeg byttet fra speilrefleks kamera og over til et speilløst system, og jeg angrer ikke i det hele tatt, selv om mange ting er annerledes og må gjøres på en litt annen måte nå enn tidligere.

Mindre kamera gir fort også dårligere ergonomi, men det er jo en tilvenning dette som alt annet.

Hva du er mest tjent med skal jeg ikke uttale meg om, men ta deg en tur til en skikkelig fotobutikk og hold forskjellige kameraer (merker og modeller) i dine egne hender, slik at du får din egen oppfatning av hvordan de er å holde i, betjene, menyvalg, etc. Her har vi stort sett alle hver våre meninger, så det nytter ikke å høre på alle forslag og meninger. For alle skriver stort sett om hva som passer best for dem og hva de selv kjenner, og det er jo selvfølgelig helt naturlig, men det behøver jo ikke å passe best for deg......

Her har du en link som gjør at du kan heve dine grunnkunnskaper og den er meget bra, den bør du lese flere ganger. Gjerne med både bruksanvisning og kamera i hånda mens du leser den, slik at du lettere kan se og forstå hva som faktisk skjer når du forandrer på noen innstillinger på kameraet.

https://foto.no/artikler/kunnskap/kunnskap/43380-den-fotografiske-verktøykassen

Her har du en til som kanskje kan hjelpe deg til litt bedre bilder med tanke på komposisjoner o.l., men den synes jeg ikke du skal lese så mye i før du får litt mer kontroll på det tekniske. Det er noe som heter å ‹‹skynde seg langsomt››, og det er litt viktig når det gjelder foto etter min mening.

https://foto.no/artikler/kunnskap/kunnskap/43488-komposisjon

Det ligger enda flere her,

https://foto.no/cgi-bin/articles/articleList.cgi?articleCategoryId=27

Men ta en ting om gangen, ellers så blir det fort for mye og det kan ødelegge interessen også.

Lykke til :)

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...