Lord- Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) Hei! Har nå fått en såkalt swap-telefon og lurer på hvordan vi kan sjekke om den er brukt? Ifølge denne linken her så fant visst en det ut: http://www.tv2.no/a/5421379 Den ser helt ubrukt ut, og hun damen i netcom-butikken sa at det som menes med en swap-telefon er at de bare bruker deler fra andre telefoner istedenfor å putte inni nye. Men hun sa at selve "skallet" skulle være nytt. Finnes det noen sider der man kan skrive inn IMEI-nummeret, og sjekke om den har vært brukt før? Endret 12. januar 2016 av Lord- Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Har du en swap-telefon så er den brukt men den ser ny ut. De bytter skjermer og deksler slik at de ser nye ut. De er også testet før de sendes ut fra verkstedet slik at alt skal være i orden. Det finnes ingen steder for forbrukere å sjekke dette - men en ting er sikkert, og det er at du ikke har fått NY ved en feiltagelse! Lenke til kommentar
kampfrosk Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Stemmer! Chassis, batteri og skjerm byttes så langt jeg vet alltid ut, samt det som ellers måtte være av feil. Lenke til kommentar
Lord- Skrevet 12. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2016 Men er det ikke litt lureri at netcom-folka sier at jeg skulle få en ny telefon, også er det en swap-telefon jeg får? Lenke til kommentar
laffatuse Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 jeg fikk også swap tlf etter jeg sendte min inn grunn av løst glass trur det er riktig Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 jeg fikk også swap tlf etter jeg sendte min inn grunn av løst glass trur det er riktig Apple swapper "alt". Men er det ikke litt lureri at netcom-folka sier at jeg skulle få en ny telefon, også er det en swap-telefon jeg får? Du har ikke krav på ny telefon, men det du har fått er jo en tilsynelatende ny telefon, hvorfor henge seg opp i det? 3 Lenke til kommentar
eiks Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Jeg fikk en telefon som var "låst" til en bruker.. Så måtte starte tlf som ny, og ikke med iCloud backup.. Lenke til kommentar
kampfrosk Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Swap-telefoner blir ofte omtalt som 'nye' av butikkansatte. Jeg kan forstå at det i det ytterste er misvisende, men ser ikke helt problemet. Jeg sitter med en iPhone 6 plus bytteenhet jeg fikk rett før hjul da min opprinnelige, fabrikknye enhet, tok kvelden. Alt ser nytt ut og alt er i orden. Mikrofonen på min tok kvelden. Telefonen hadde noen riper her og der. I utgangspunktet kunne de ha byttet kun mikrofon med tilhørende komponenter og sendt meg den lett ripete telefonen i retur med loven i hånd. Men jeg fikk en bytteenhet med nytt chassis, ny skjerm og nytt, friskt batteri. Det er jeg fornøyd med så det holder. Lenke til kommentar
kampfrosk Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Hvis du har en telefon med feil som omfattes av garanti eller reklamasjonsretten, så har de du kjøpte telefonen av, rett til å få den reparert innenfor rimelig tid innledningsvis. Om du sendte inn en litt slitt enhet, så kunne de reparert kun feilen og sendt deg samme enhet tilbake da med rettet feil. De plikter dog ikke å fikse dine selvpåførte skrammer om så var tilfellet. Isteden så får du en 'ny' telefon. Og det er i prinsippet det det er; en ny telefon med dertil garanti. Noen produsenter operer med DOA (dead on arrival) Dvs at mange sier at om du omfattes av, la oss kalle det 'garantifeil', ila de første dagene/første uka, så får du fabrikkny telefon. Går det lenger tid så er det i første instans reparasjonsforsøk som gjelder. Apple tror jeg operer med færre dager, om ingen. Så vidt meg bekjent er dette produsentens eget valg og tilbud. Reklamasjonsretten er lovfestet. I den grad min mening betyr noe, og så lenge den nye enheten fungerer slik den skal, så bør du være fornøyd. Og i tilfellet den hadde ripete skjerm eller liknende; enda mer fornøyd. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Swap-telefoner blir ofte omtalt som 'nye' av butikkansatte. Jeg kan forstå at det i det ytterste er misvisende, men ser ikke helt problemet. Jeg sitter med en iPhone 6 plus bytteenhet jeg fikk rett før hjul da min opprinnelige, fabrikknye enhet, tok kvelden. Alt ser nytt ut og alt er i orden. Har selv jobbet i butikk, og selv kalt disse enhetene for nye. Prøvde lenge å forklare swap-enheter, men det endte så ofte i lange diskusjoner og krangel at jeg gjorde det enkelt etterhvert. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Det som er kjedelig med swap er om du har tatt vare på mobilen din veldig godt, kanskje den er tilnærmet ny - også risikerer man å få en telefon hvor feks. batteriet er langt fra nytt osv... Mange av swap-telefonene er jo kommet inn på verkstedet pga. feil - noen feil kommer og går, og det kan være vanskelig å lokalisere om det faktisk foreligger feil på telefonen som kommer inn. Den blir da sendt ut til kunder på nytt. Dog er det sjelden at kunder ikke er fornøyd med swap-telefoner og de fungerer smertefritt. Mange feil er brukerfeil eller feil som skyldes 3. parts programmer - så det er ofte ingen direkte feil på telefonen. Det er derfor det er så viktig og nullstille telefonen uten å legge inn backup og ligendene får å se om feilen fortsatt er der. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Batteri skal jo være helt nytt, blei jeg fortalt i hvertfall. 1 Lenke til kommentar
Lord- Skrevet 13. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2016 (endret) Nå var dette en telefon jeg fikk igjen på Netcom-forsikringen da. Men den fungerer ganske bra.. Men hadde vært litt greit å fått vite hva som er nytt og hva som er brukt inni telefonen. Fingerskanneren synes jeg er ganske treig, og batteriet kanskje litt dårlig. Når jeg tok i bruk min nye iPhone 6 for første gang husker jeg hvor rask den var ved å gjenkjenne fingeren. Ettersom månedene gikk så ble den litt treigere, og det var ikke alltid den gjenkjente fingeren. Men jeg er egentlig ganske happy. Leverte inn en "Space Grey" med fullt av riper, og spurte om det gikk an å bytte til en ny farge. Da sa han Netcom fyren at de (Apple) mest sannsynlig ikke tok hensyn til dette, ihvertfall ikke alle de gangen han hadde skrevet det på som ett ønske. Men også sa jeg at han kunne skrive det på som et nyttårsønske på gøy, pga det var nyttårsaften jeg leverte den inn. Så fikk ny farge og greier! Endret 13. januar 2016 av Lord- Lenke til kommentar
Mala Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Du kan jo alltids kjøre en ny fabrikk resetting av telefonen om du allerede merker den er treg. Gjerne sett den opp som en ny enhet også så starter du fra scratch. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Alt av slitedeler byttes. Det inkluderer alt utvendig og også batteriet. I tillegg får man elektronikk som har blitt dobbeltsjekket og reparert for eventuelle feil. For min del betyr det at telefonen har vært igjennom en strengere kvalitetssjekk enn en telefon som forlater fabrikken første gangen. Selv ville jeg ikke hatt noen som helst kvaler om å ta imot en swap-enhet, hvilket jeg har gjort to ganger (iPhone 4 (støv på kameralinsen) og iPhone 5 (batch med dårlige batterier)). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå