Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kortvarig pipelyd i øret - ikke tinnitus

eplekasse

Anbefalte innlegg

Opplever av og til å få en forbigående pipelyd i ene øret. Det varer vanligvis mellom 10 og 20 sekunder, så fader det ut og forsvinner. Vanligvis skjer det plutselig, uten noen grunn. Men har også opplevd å få det etter å ha skylt ørene i dusjen, eller en høyfrekventert lyd fra en eller annen elektronisk dings.

Det er ikke plagsomt, men jeg lurer på hva fenomenet heter, og hvorfor det skjer. Mine foreldre sier det er hjernen som ved en feil tolker signaler fra kroppen som lyd. Jeg finner ikke noe info på nettet, kun om tinnitus, og dette er ikke øresus, siden det ikke er kontinuerlig.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

Jeg får også dette av og til, merker at det som oftest skjer når jeg er sliten, og eller drevet med lyd over mange timer

Lenke til kommentar

"The researchers describe these episodes as a sudden perception of a tone in one ear that fades away within seconds and seems to have no definite trigger. It can sometimes be associated with a feeling of fullness, pressure, blocking or hearing loss of the same ear. Once it begins, it remains at a constant loudness for several seconds then wanes until it is no longer perceived. All the while, the quality of the tinnitus otherwise remains unchanged. The entire event typically lasts less than a minute with no permanent change in hearing. Such an event is termed Sudden, Brief, Unilateral, Tapering Tinnitus (SBUTT)."

Kilde: http://www.tinnitusformula.com/library/sudden-brief-tinnitus/#.VpfjEFJv9f4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...