Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan reflektere?

Anbefalte innlegg

Hei, har engelsktentamen i morgen og lærerne våre er veldig glad i mye refleksjon, men har egentlig aldri helt skjønt hvordan man gjør det. Altså, vet jo liksom hva det er, men siden det er lov med alle hjelpemidler, er det noen som har noen spørsmål som jeg kan stille meg selv for at innholdet i en refleksjonstekst kan bli bra, som jeg kan printe ut, og ha med på prøven? Takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Har ikke noe eksempel på tekst, og er ikke helt sikker på hva slags refleksjon du skal drive med (hva er temaet?).

Ofte synes jeg det å forsøke å belyse/angripe/tenke over saken/påstanden fra to sider (og "diskutere med meg sjøl" om hvorfor det er sånn) er en god start.
Eks.:
Artisten Moddi gjør suksess fordi han synger på norsk (påstand). På en annen side kan det tenkes at han kan tillate seg å synge på norsk nettopp fordi han allerede gjør suksess.

Endret av krsvgr
Lenke til kommentar

Det er nok for sent nå, men kan være greit å vite det til senere oppgaver. Refleksjon handler vel stort sett om å se sammenhenger, altså må du stille deg spørsmål som begynner med hvorfor. Du må tenke over hvorfor ting er som det er, og ressonere selvstendig. Husk at det ikke er noe fasitsvar når du reflekterer; så lenge du begrunner dine tanker godt og får frem fornuftige sammenhenger, er det bra!

Ved drøfting, må du derimot se en sak fra ulike synsvinkler. Men det er en forskjell på en reflekterende tekst og en drøftende tekst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...