Fearling Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) Noen som har en god definisjon på hva emosjonell modenhet er? Helst ikke en veldig kort definisjon. Har prøvd å søke på nettet, men det står så mye forskjellig, blir veldig usikker. Endret 12. januar 2016 av Fearling Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Har prøvd å søke på nettet, men det står så mye forskjellig, blir veldig usikker. Det er fordi det betyr mye forskjellig. Det er et veldig vagt begrep som er forskjellig for mange. Du bør skrive litt om alle de forskjellige tingene folk mener det er og få frem at det ikke kan defineres 100% For meg er det kanskje at man ikke blir styrt av følelsene sine, men klarer å styre dem. At man klarer å ta valg basert på andre ting enn galskapen som kalles følelser. Hvis man ser på et barn så gjør de ting uten å tenke, plutselig gråter de, plutselig ler de, de klarer stort sett ikke å styre følelsene og det ser man jo oppigjennom ungdomstiden også. Folk som tilter i vinkel av filleting er jo også et eksempel. Når man er voksen så klarer man å stålsette seg i situasjoner der man må være rolig og ikke la følelsene ta overhånd i situasjoner der umodne folk hadde sett svart. Lenke til kommentar
Fearling Skrevet 12. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2016 Har prøvd å søke på nettet, men det står så mye forskjellig, blir veldig usikker. Det er fordi det betyr mye forskjellig. Det er et veldig vagt begrep som er forskjellig for mange. Du bør skrive litt om alle de forskjellige tingene folk mener det er og få frem at det ikke kan defineres 100% For meg er det kanskje at man ikke blir styrt av følelsene sine, men klarer å styre dem. At man klarer å ta valg basert på andre ting enn galskapen som kalles følelser. Hvis man ser på et barn så gjør de ting uten å tenke, plutselig gråter de, plutselig ler de, de klarer stort sett ikke å styre følelsene og det ser man jo oppigjennom ungdomstiden også. Folk som tilter i vinkel av filleting er jo også et eksempel. Når man er voksen så klarer man å stålsette seg i situasjoner der man må være rolig og ikke la følelsene ta overhånd i situasjoner der umodne folk hadde sett svart. Tusen takk! Skjønner bedre nå! Har du forresten noen eksempler på dette? Har noen eksempler i boka, men jeg kan ikke bruke dem, men gjerne noe lignende. Det var bl.a. et eksempel hvor det var et familieselskap også er det noen som forteller en vits, også begynner noen å le veldig høyt og lenge, som ikke er helt passende. Og da er man emosjonelt umoden, sant? Og da tenker man til neste gang at man kanskje ikke burde gjort det. Et annet eksempel var at det var noen som kjørte for fort mens en venn satt på, også hadde vennen vært emosjonelt moden dersom han sa ifra om det. Så har du noen andre, gode eksempler på emosjonell modenhet og emosjonell umodenhet? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Problemet med bilen er vel at det krever litt mot på en måte å si ifra så man kan ikke helt bestemme modenheten utifra om personen sa ifra. Lattereksempelet er muligens bedre da man burde klare å tenke litt kjappt der og da og heller holde seg for munnen og humre litt. Et eksempel er når min bror skar seg skikkelig på fingern. Moren min ble hysterisk og broren min ble jo selvfølgelig gira opp og mer redd, hun kunne da ha kontrollert seg litt bedre. Han brant seg på en loddebolt hjemme hos meg (som egentlig er verre) og han ble ikke hysterisk i det hele tatt, jeg tror det kanskje var siden jeg var rolig. Hun kunne tatt seg sammen etter et øyeblikk med panikk synes jeg Men det jeg beskriver er vel bare en liten del av å være emosjonellt moden. Følelser henger jo sammen med personligheten også så jeg vet ikke. Man kan jo argumentere for at emosjonell modenhet henger sammen med ansvar også, tjene penger, stifte en familie og ta vare på dem. Ta vare på folk rundt seg. En 14 åring kan også være mer moden enn f.eks. en 60 åring, det er viktig å få frem Lenke til kommentar
Fearling Skrevet 12. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2016 Problemet med bilen er vel at det krever litt mot på en måte å si ifra så man kan ikke helt bestemme modenheten utifra om personen sa ifra. Lattereksempelet er muligens bedre da man burde klare å tenke litt kjappt der og da og heller holde seg for munnen og humre litt. Et eksempel er når min bror skar seg skikkelig på fingern. Moren min ble hysterisk og broren min ble jo selvfølgelig gira opp og mer redd, hun kunne da ha kontrollert seg litt bedre. Han brant seg på en loddebolt hjemme hos meg (som egentlig er verre) og han ble ikke hysterisk i det hele tatt, jeg tror det kanskje var siden jeg var rolig. Hun kunne tatt seg sammen etter et øyeblikk med panikk synes jeg Men det jeg beskriver er vel bare en liten del av å være emosjonellt moden. Følelser henger jo sammen med personligheten også så jeg vet ikke. Man kan jo argumentere for at emosjonell modenhet henger sammen med ansvar også, tjene penger, stifte en familie og ta vare på dem. Ta vare på folk rundt seg. En 14 åring kan også være mer moden enn f.eks. en 60 åring, det er viktig å få frem Hahah, okei, tusen takk igjen! Kom på et par andre eksempler også, tror du disse duger? At for eksempel hvis det er en person som sier eller gjør noe som er veldig provoserende, så uttrykker man da sinne og aggresjon, også overreagerer man og går langt over grensen som ville vært emosjonelt umodent. Så her burde man ikke gitt utløp for alle følelsene sine, men heller dempe de litt? Og det andre eksempelet hvor det å reagere ut ifra følelsen kan være riktig, for eksempel hvis man ser at det er en venn av deg som mobber en annen person. Her vil jo emosjonell modenhet si at man skal si klart ifra om at dette ikke er greit, men at man da må være innstilt på å ofre vennskapet. Blir det riktig å bruke disse som eksempler også? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå