Gjest medlem-305018 Skrevet 12. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2016 Hei folk! Vet ikke om dette er helt riktig sted. Men jeg håper noen kan svare meg. Jeg har fått en gammel IBM UPS 1500T, hvor batteriet er gåent. Jeg har fått tatt ut batteriet. Batteriet gir meg ingen informasjon overhode om hvordan type det er osv. Jeg har funnet noe på nett, men dette har ikke gitt meg nokk insikt i noe jeg allerede kan lite om. Jeg har sjekket litt rundt og folk sier jeg kan kjøpe batteri på biltema. Men hvordan batteri skal jeg kjøpe. Det jeg har kommet frem til på nett er at det er et slikt batteri som vedlagt bilde viser. Men da kun halvparten av det. Så det er den ene delen, med den ene kontakten som satt i UPS en jeg fikk.. Håper noen kan hjelpe meg med dette Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) Ikke kjøpt Biltema. De er ikke gode nok. Skaff AGM fra et annerkjent merke. F.eks. Euroglobe. Jeg bytta nettopp i min UPS og køpte Euroglobe AGM-batterier på Bema. De var ikke så dyre heller. De har i omtrent alle tenkelige størrelser. Bare mål HxBxD. Edit: Ser nå at du har 4 (eller to?) batterier. Da kan det hende du slipper unna med Biltemas. Men jeg vil alikevel anbefale AGM. Tl;Dr: Sjekk målene og sammenlign på nettsider. Eller ta med målene til Biltema/Bema/etc. Endret 12. januar 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Gjest medlem-305018 Skrevet 12. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2016 Ikke kjøpt Biltema. De er ikke gode nok. Skaff AGM fra et annerkjent merke. F.eks. Euroglobe. Jeg bytta nettopp i min UPS og køpte Euroglobe AGM-batterier på Bema. De var ikke så dyre heller. De har i omtrent alle tenkelige størrelser. Bare mål HxBxD. Edit: Ser nå at du har 4 (eller to?) batterier. Da kan det hende du slipper unna med Biltemas. Men jeg vil alikevel anbefale AGM. Tl;Dr: Sjekk målene og sammenlign på nettsider. Eller ta med målene til Biltema/Bema/etc. Du kan se på det bilde jeg la ut også dele de i to Betyr vel kanskje at det er 2 batterier Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) Ser ut som to batterier i serie ja (24V). Kan hende de sitter i sammen med dobbeltsidig teip, lim eller lignende. Du tar målene på hvert enkelt og kjøper to stk. Endret 12. januar 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Gjest medlem-305018 Skrevet 12. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2016 Ser ut som to batterier i serie ja (24V). Kan hende de sitter i sammen med dobbeltsidig teip, lim eller lignende. Du tar målene på hvert enkelt og kjøper to stk. Den er god Det sto to batteriet koblet med + mot - i hver ende Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 12. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) Slike batterier velges etter fysisk størrelse og da finnes diverse standardstørrelser. Dette er nok 4 stk 12V 17-18Ah VRLA batteri (noen oppgir dem også til å være 19 eller 20Ah). Detaljer: Alle kan brukes, men velger du VRLA-AGM-type så vil den tåle mange dyputladinger. I UPS-sammenheng er det imidlertid mer vanlig å se på Watt enn på Ah. Mener at UPS-varianten av 17-18Ah batteriene ligger på rundt 480W (litt mer enn maksbelastningen/kortidsbelastningen til et vanlig VRLA batteri). UPS-varianten kan gjerne ha samme Ah verdi men tåler altså større strøm-uttak over kortere tid. Vanlige VRLA er typisk 3-5 års batteri, men det finnes også batteri med lengere levetid (6-9år og 10-12 år). Sjekk gjerne målene opp mot dette: http://www.clasohlson.com/no/AGM-batteri-12-V,-18-Ah/36-5465 Ser noen oppgir dette som et replacementbatteri, så målene til det over er nok riktig. http://www.battery-direct.com/APC-RBC7-BD2.html https://www.elfadistrelec.no/no/reservebatteri-apc-rbc55/p/16947538?q=APC+reservebatteri&page=4&origPos=14&origPageSize=50&simi=93.96 Endret 12. januar 2016 av Professor Balthazar Lenke til kommentar
Illidan Skrevet 9. februar 2016 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2016 Ikke kjøpt Biltema. De er ikke gode nok. Skaff AGM fra et annerkjent merke. F.eks. Euroglobe. Jeg bytta nettopp i min UPS og køpte Euroglobe AGM-batterier på Bema. De var ikke så dyre heller. De har i omtrent alle tenkelige størrelser. Bare mål HxBxD. Edit: Ser nå at du har 4 (eller to?) batterier. Da kan det hende du slipper unna med Biltemas. Men jeg vil alikevel anbefale AGM. Tl;Dr: Sjekk målene og sammenlign på nettsider. Eller ta med målene til Biltema/Bema/etc. Har du erfaring med Biltema batteriene selv siden du ikke anbefaler de? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. februar 2016 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2016 Ikke kjøpt Biltema. De er ikke gode nok. Skaff AGM fra et annerkjent merke. F.eks. Euroglobe. Jeg bytta nettopp i min UPS og køpte Euroglobe AGM-batterier på Bema. De var ikke så dyre heller. De har i omtrent alle tenkelige størrelser. Bare mål HxBxD. Edit: Ser nå at du har 4 (eller to?) batterier. Da kan det hende du slipper unna med Biltemas. Men jeg vil alikevel anbefale AGM. Tl;Dr: Sjekk målene og sammenlign på nettsider. Eller ta med målene til Biltema/Bema/etc. Har du erfaring med Biltema batteriene selv siden du ikke anbefaler de? Ja. De klarer ikke høy utladningsstrøm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå