Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Karakterer i Vidergående

Anbefalte innlegg

Hei,
Lurer litt på hva som kommer først/hva rekkefølge karakterene i vgs går i. (altså vet det går fra 1 til 6) men hvordan er rekkefølgen på disse 4+ 4/5 5/4 5- 4- 

Og hvor mye teller karakteren i desimaler, hvordan regner man ut hva snittet sitt ligger på om man har 4/5 + 4 + 3- + 4/5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man ender jo ikke opp med 4/5 eller 4+- på vitnemålet uansett, og faglærer vil bedømme innsats inn i bildet på totalkarakteren, så det har strengt tatt ingen betydning annen at du har en liten pekepinne på hvor du trolig kan ende på i standpunkt..

Lenke til kommentar

I følge norsklæreren min på ungdomsskolen så var 4+/5- det samme som 4/5, men egentlig ikke. uhuh.

Karakterer på karakterutskrifter og vitnemål vil kun være hele karakterer. Karakteren du får i faget skal vise kompetansen din i slutten av terminet. Det er nok litt mer komplekst en dette, men det får du heller spørre læreren din om, som du uansett bør gjøre dersm du er usikker på hvordan du ligger an i faget i dag.

Lenke til kommentar

Fra dårligst til best: 4-, 4+, 4/5, 5/4, 5-

Noe sånt som dette burde være i nærheten:

4- : 3.8

4+: 4.3

4/5: 4.4-4.5

5/4: 4.6-4.7

5-: 4.8

Svaret på siste spørsmålet er åpenbart en firer, men hvis du vil regne ut så kan du jo f.eks gjøre slik:

(4.65+4+2.8+4.65)/4 = 4.025 

Takker til alle sammen. 

Spør ifht. at min søster får nå 3 som halvt års evaluering enda ho hadde de karakterene eg selv nevnte og måtte nesten "finne" ut hvorfor, må nesten be henne ta kontakt med læreren. Må jo nesten være ein feil om alle disse karakterene teller like mye.

Endret av Ragnar115
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra dårligst til best: 4-, 4+, 4/5, 5/4, 5-

Noe sånt som dette burde være i nærheten:

4- : 3.8

4+: 4.3

4/5: 4.4-4.5

5/4: 4.6-4.7

5-: 4.8

Svaret på siste spørsmålet er åpenbart en firer, men hvis du vil regne ut så kan du jo f.eks gjøre slik:

(4.65+4+2.8+4.65)/4 = 4.025 

Takker til alle sammen. 

Spør ifht. at min søster får nå 3 som halvt års evaluering enda ho hadde de karakterene eg selv nevnte og måtte nesten "finne" ut hvorfor, må nesten be henne ta kontakt med læreren. Må jo nesten være ein feil om alle disse karakterene teller like mye.

En treer vil være helt urettferdig ja, under den forutsetning at 3-'en ikke var en tentamenskarakter. Hvis den var det, så stiller det seg annerledes, siden tentamensresultatet "trumfer" resten.  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...