aklla Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Jeg er på utkikk etter hus og skal selge leiligheten min når jeg har kjøpt nytt, altså, mellomfinansiering. Men, jeg har jo ikke nok oppspart egenkapital til å kjøpe nytt hus, men kombinert med leiligheten min får jeg jo masse. Men, hvordan beregner jeg hva leiligheten går for? Jeg har vel pusset opp for ~300 000 siden jeg flyttet inn og jeg kjøpte på ett veldig ugunstig tidspunkt og fikk dermed for langt under takst også. Å beregne kjøpesum blir sånn sett veldig, veldig beskjedent anslag. Ut fra det jeg antar, kan jeg få over 500 000 i "overskudd" på leiligheten, som kan brukes som egenkapital på ny bolig, men jeg kan vel ikke bare anta det ovenfor banken? Ut fra en lånesøknad tildigere regnet banken "bunden egenkapital" til å være 380 000, blir vel ikke feil om jeg regner det som egenkapital i tillegg til det jeg har oppspart? Aner ikke hvor hun tok 380 000 fra... Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Få en ny takst på leiligheten din. Bruk dette som grunnlag når du drar i banken for å høre om finansieringsbevis. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) Megler setter jo gjerne en verdivurdering på leiligheten du skal selge. Om du da trekker fra det du har i lån på den, så sitter du igjen med en god pekepinn på hva du har å stille med som egenkapital. Edit: Gurglemuffin tastet raskere enn meg Endret 12. januar 2016 av Llandari 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2016 Men, har ikke noen verken verdivurdering eller megler enda, tenkte jeg skulle ta alt det etter jeg har flyttet, Det er 2 rom jeg ikke har pusset opp enda, som er mye lettere å pusse opp om jeg ikke bor der. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Egenkapital er fint å ha. Husk å trekke fra honorar til sleip megler når du skal selge leilighet, samt ta høyde for den høyt forhatte dokumentavgiften på 2,5% når du skal kjøpe hus. Sleipe meglere fakturerer med gaffel, så blir jo 80-100'000 i kostnader der. Og dokumentavgift blir jo fort i nærheten av 100k den også.. Lenke til kommentar
magb Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Verdivurdering er ofte gratis, og er ikke bindene. Banken setter også stor pris på dette da nytt lån/finansieringsbevis skal utregners. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2016 Har lite lyst på verdivurdering egentlig, ser ikke akkurat bra ut hjemme ettersom jeg driver å pusser opp... Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Du vil ikke ha en verdivurdering av leiligheten, men du vil ha en vurdering av verdien av leiligheten... hm. Noen må jo fastslå verdien ovenfor banken, og det kan ikke være deg. Rydd opp, og få en megler på besøk Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2016 Du vil ikke ha en verdivurdering av leiligheten, men du vil ha en vurdering av verdien av leiligheten... Helt riktig, på en måte. Men, etter å ha regnet litt på det, så skal det gå fint om man antar jeg får like mye som jeg ga for 4 år siden, noe som er veldig, veldig usansynlig mtp. at jeg kjøpte langt under takst og har snart pusset opp alt. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2016 (endret) Sånn optimalt sett for min del vil jeg helst. -kjøpe hus -flytte -pusse opp det som står igjen på leilighet -verditakst -salg I den rekkefølgen. Endret 13. januar 2016 av aklla Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 (endret) Det er nok ikke mulig. Rekkefølgen er: - Verdivurdering - Finansiering fra banken (inkl. mellomfinnansiering) - Kjøpe Hus - Selge leilighet Husk at mellomfinansiering (det du mangler i EK til nytt hus) har en dyrere rente enn vanlig huslån. Du vil derfor ikke ha dette lengere enn nødvendig. Det beste du kan gjøre er å drøye så lenge som mulig med å legge leiligheten på markedet. Men som sagt er mellomfinnansiering dyrt. Synes å huske at det kostet oss rundt 5-8k pr. mnd for 1 mill. EDIT: Hadde du hatt EK til nytt hus kunne du jo gjort som du vil. Endret 13. januar 2016 av xibriz Lenke til kommentar
magb Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Tror nesten du missforstår hva verdivurdering er. Det er kun for deg selv og evt banken. Dette er ikke det samme som verditakst. Det er med andre ord ingen problemer eller kostnader ved å få en verdivurdering nå, selv om du pusser opp osv. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2016 Det er med andre ord ingen problemer eller kostnader ved å få en verdivurdering nå, selv om du pusser opp osv. For meg så er det problemer jo. Kanskje ikke vanskelig å få en fyr hjem for en verdivurdering, men jeg har ikke veldig lyst til det før jeg har pusset opp ferdig. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Men uten at du gjør det så har ikke banken noe grunnlag for verdien på leiligheten din. Jeg fortstår virkelig ikke problemstillinga di. Om du foretar en ny verdivurdering etter at du er ferdig med å pusse opp så vil jo den bare bli høyere enn den du nesten må ta nå. Selv om du ganske sikkert har rett i hva du mener den er verdt, så er ikke det godt nok for banken. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Banken vil ha kvalifisere fagpersoner til å utføre verdivurdering, ikke en huseiere med begrensede kunnskaper på det feltet og sannsynligvis store motiver for å vurdere i en bestemt retning. Husk at en fagperson skal overse rot, dårlig renhold, inventar som skal ut i flyttingen osv. Det er huset som skal vurderes, ikke inventar og rot. Hvis det er nevneverdige bygningsmessige mangler eller styrker som er skjult bak inventar så bør inventaret flyttes så det er synlig for den som den som vurderer. Det som vurderes er nåtilstanden og ikke tilstanden basert på lovnader om oppussing, men to rom i dårlig stand vil neppe utgjøre noen stor forskjell på verdivurderingen. Markedstaksten kan gjøres etter oppussingen, eventuelt oppdateres om du får markedstakst før den tid. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2016 Har nå sendt inn forespørsel til banken, får se hva de sier. Snakket med en annen saksbehandler for en ukes tid siden, hun hintet til at rundt 3 mill i lån ikke skulle være noe problem for de, uten noe verdivurdering eller noe slikt. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Men husk at det kommer 75'000 i dokumentetavgift på et hus til 3mill. Også kommer det 75-100'000 i kostnader ifm salg av leiligheten. Dette tar som regel et skikkelig jafs av egenkapitalen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2016 Men husk at det kommer 75'000 i dokumentetavgift på et hus til 3mill. Kan man ikke dekke dette med boliglånet? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2016 Da var lånet i orden, 3 mill. Ingen takst eller annet tull på leiligheten jeg har nå Da er det bare å finne seg hus 3 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Fant en ålreit kundebehandler du da. Bra det ordna seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå