Gå til innhold

makro og landskap

Anbefalte innlegg

hei, jeg vurderer å skaffe meg Canon EF 100/2,8 L IS USM Macro 1:1 fordi jeg er veldig interessert makro. det jeg lurer på er om den også kan brukes til normal og landskapsfotografering? jeg har ikke råd til en ny linse som sikkert hadde vært bedre og prioriterer heler å kjøpe en god makrolinse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen problemer, du kan også bruke det til foreksempel portretter med fin bokeh/blur, eneste tema er om du synes 100mm som brennvidde er et fornuftig valg til landskap.

tusen takk for kjapt svar :) det var det jeg håpet. at det er 100mm tror jeg ikke blir noe problem :)

Lenke til kommentar

det jeg lurer på er om den også kan brukes til normal og landskapsfotografering?

Begrepet "normal" i fotografisammenheng referer som oftest til et objektiv med omtrent samme brennvidde som diagonalen til sensoren. Gjerne noe rundt 40-50 mm på 135-format ("fullformat") og 25-35 mm på APS-C. Jeg vil ikke klassifisere 100 mm som en hverdagsbrennvidde, tror fort du kan finne ut at det blir litt restriktivt. Det er en veldig fin brennvidde til f.eks. portretter (spesielt på 135-format), dog muligens litt trang på APS-C også til det bruket.

Landskap er vid kategori, det går an å ta mange fine landskapsbilder med teleobjektiver. De får bare en annen karakter enn vidvinkelbilder som man gjerne tenker på som typisk landskapsfotografi.

Lenke til kommentar

Som andre her er jeg enig i at 100mm er for trang for allroundbruk, men til gjengjeld veldig god til makro, portretter og landskap der du ønsker teleeffekt.

Hvis du har dårlig råd så finnes det mange gode makrolinser. Sigma har for eksempel en 105 mm F2.8 med stabilisator som koster ca halvparten av Canon EF 100/2,8 L IS USM.

Lenke til kommentar

Du har et annet objektiv også?

jeg har tamron 150-600mm... så jeg tviler på at den er brukbar til landskap. jeg har et annet speilløst kamera sony a3000 med en 18-55mm kit-objektiv. dette kommer jeg til å selge, men det er innad i familien så det vil nok bli muligheter for at jeg kan bruke det hvis det absolutt er nødvendig. 

PS. jeg har canon 7d m2 nå.

Lenke til kommentar

PS. jeg har canon 7d m2 nå.

Har du ikke en normalzoom anbefaler jeg og handle inn Canon 15-85 IS, et allsidig objektiv som jeg har blitt veldig glad i :)

100mm som normal-objektiv blir veldig mye "zoom" for å si det slik.

Her kan du se forskjellen på de forskjellig brennviddene.

det hadde sikkert vert veldig fint, men jeg har ikke råd til det i tillegg til et makroobjektiv. budsjetter burde ikke overstige 8-9000 kroner. en mulighet er jo å kjøpe mellomringer og et vidvinkelobjektiv.

Lenke til kommentar

Du kan jo se om du finner en 24-70mm f/2.8 mk1 brukt. Da har du et godt allround objektiv.

Eventuelt et 24-105mm f/4 med IS. Benytter du makro ringer i kombinasjon med en av disse så kan du komme ganske så nærme.

Jeg har selv Canon EF 100mm f/2.8 L IS USM, og det er fantastisk! Men jeg hadde ikke klart meg bare med dette. 100mm blir alt for mye tele til "vanlig" bruk. Har en 24-70mm f/2.8 L mk 2 og en 70-200mm f/2.8 L IS mk 2 som jeg stort sett alltid har med meg.

Lenke til kommentar

Regner med budsjettet ditt er på 8000 - 9000 kroner? Jeg ville ha sjekket bruktmarkedet, er du heldig finner du både en bra normalzoom og et bra makroobjektiv til den prisen.

Rett som det er dukker det også opp noen "super"vidvinkelobjektiver (type 10-20mm) til en billig penge.

Jeg ville heller aldri ha klart meg med kun 100mm, på landskap er det stort sett 10-20mm det går i hos meg.

Lenke til kommentar

Jeg ville redusert på kravet til makro. Sigma 105mm jeg nevnte i et tidligere innlegg får omtrent like bra karakter for optiske egenskaper som Canon 100mm F2.8 L. Sikkert ikke like bra mekanisk og kanskje er ikke stabilisator like bra i makroområdet, eller AF like rask, men det er fortsatt et veldig bra objektiv som koster halvparten. Omtrent det samme kan sies om Tamron 90mm F2.8 VC.

Velger du ett av disse har du fortsatt råd til en normalzoom for vanlige bilder. Både Sigma og Tamron har 17(?)-50mm med fast F2.8 og stabilisator som ikke koster all verden (Sigma sin har fått best testresultat), og Sigma har også en 17-70mm som skal være OK. I tillegg (og kanskje billigste alternativ) er en Canon 18-55 IS (eventuelt STM) som du burde kunne brukt for under 1000 og ikke koster så mye ny heller.

Forstår godt ønsket om kvalitetsoptikk, men du kan alltids oppgradere når økonomien tilsier det uten alt for stort tap. Kjedelig å ikke ha noe objektiv som er egnet for familiebilder osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skal du kombinere makro og vidvinkel er det bedre med en reverseringsring enn mellomringer.

det viktigste er at jeg har et allroundobjektiv som det er mulig å sette mellomringer på og dermed få et godt makroobjektiv. noen forslag?

Du får nok bedre makrobilder med et makroobjektiv, f.eks et brukt EF 100mm 2.8 USM og så bruke resten på vanlig objektiv. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hadde kjøpt ett brukt EFs 10-22 til landskap, ligger ett ute på Finn nå til 2500,-

Ett sigma 18-50 2.8 til hverdagsbruk og ett sigma 90/105 macroobjektiv. Burde være ganske kurant å få tak i for 9000,- samlet

Da har du en komplett pakke som passer til omtrent absolutt alt du måtte finne på å ta bilder av

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...