Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

VPN-tilkobling mot PC bak Telenor-modem

Anbefalte innlegg

Hei

Prøve å sette opp VPN mot kontoret slik at jeg kan jobbe hjemmefra.

PC-ene både på jobb og hjemme står bak et telenormodem (Zyxel P2812).

IP-range hjemme er 10.X.X.X, mens IP-range på jobb er 192.X.X.X.

Ved tilkobling over LAN på jobb fungerer alt som det skal, men hjemmefra får jeg feil 1231 "Lokasjonen kan ikke nås".

Har åpnet opp for PPTP og L2TP i begge modemene.

Testet med mobilen som modem for en bærbar PC, men dette fungerte heller ikke.

Trenger noen tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste å bruke og forholde seg til er OpenVPN i ditt tilfelle, her kan du også sende all trafikk over VPN tunnelen hvis ønskelig.

Så må du også være obs på at om du bruker ADSL, så kan din offentlige IP endre seg, i min tid hadde jeg nesten ukentlig endring, og dette var en utfordring med VPN.

Lenke til kommentar

Kan være greit å nevne hva slag programvare du bruker openVPN f.eks eller andre? citrix vpn eller cisco AnyConnect VPN er vel mere brukt for bedrifter.

Har hittil bare brukt tilgjengelige verktøy i Windows dvs. opprettet innkommende kobling på maskinen som skal være server og en vpn-oppkobling på maskinen som skal være klient.

Lenke til kommentar

Denne er egentlig en sak du må ta opp med IT-ansvarlig på jobben din. Du skal opprette en direkte VPN-tilkobling til arbeidsnettverket, du trenger ikke ekstra programvare til det. Godt mulig du må ha riktig adresse og passord til å sette opp L2TP.

Eksempelvis fikk vi brukerveiledning på oppsett av vpn med gitt adresse, vpn.bedrift.no, og unik L2TP passord.

Lenke til kommentar

Denne er egentlig en sak du må ta opp med IT-ansvarlig på jobben din. Du skal opprette en direkte VPN-tilkobling til arbeidsnettverket, du trenger ikke ekstra programvare til det. Godt mulig du må ha riktig adresse og passord til å sette opp L2TP.

Eksempelvis fikk vi brukerveiledning på oppsett av vpn med gitt adresse, vpn.bedrift.no, og unik L2TP passord.

Er selvstendig næringsdrivende, så da blir det å ringe noen som har løsningen.

Takk for tips

Lenke til kommentar

Vel, det sa du ingenting om i førstepost. :p Da blir nok saken litt annerledes, men kanskje likevel lurt å ta kontakt med IT-tjenesteleverandør og la de fikse for deg. Tror det er både serveren og modemet som må settes opp til å ta imot eksterne tilkoblinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...