Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre Sandefjord-Tromsø på moped


Anbefalte innlegg

 

Hva tror du risikoen er for at du blir stoppet av UP for trimming? Hva gjør du når du først blir tatt og UP avskilter mopeden din midt i svarteste Finnmark?

Han skal jo kjøre andre steder enn Finnmark også da :p Er visst ikke bare bare å kjøre trimmet moped på enkelte steder på Vestlandet.

 

Nå skal ikke jeg kjøre moped på verken Vestlandet eller i Finnmark så tror ikke det blir så vanskelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hva tror du risikoen er for at du blir stoppet av UP for trimming? Hva gjør du når du først blir tatt og UP avskilter mopeden din midt i svarteste Finnmark?

Han skal jo kjøre andre steder enn Finnmark også da :p Er visst ikke bare bare å kjøre trimmet moped på enkelte steder på Vestlandet.

Dette bli vanskelig for trådstarter. Jeg tror nesten han må slå fra seg å kjøre Sandefjord - Tromsø, hvis han hverken kan kjøre i Finnmark eller på Vestlandet.

 

Har kjørt denne ruten flere ganger tidligere, så jeg vet at jeg ikke havner verken i Finnmark eller på vestlandet.

Lenke til kommentar

Skal nok gå fint å kjøre den ruten, har ikke vært borti så mye kontroller når jeg har kjørt før.

Lenke til kommentar

Husk at du ikke kan kjøre på motorvei, noe som gjør at strekningen frem til Oslo blir en del lenger enn med bil, det samme gjelder strekningen fra Oslo til Kolomoen i Hedmark hvis.. (Dette gjelder jo bare hvis du velger den veien da)

 

Du kan i beste fall forvente en snitthastighet på drøyt 40km/t for tiden du kjører, det betyr ca 48 timer på mopeden om du er heldig.

 

E6 oppover bør du holde deg unna på grunn av mye annen trafikk.

 

Jeg ville sendt mopeden på lastebil oppover.

Vet at jeg ikke kan kjøre på motorvei, men tenkte at jeg kunne kjøre opp mot kongsberg osv den veien. Tenkte jo at dette skulle bli en liten ferie. 

Lenke til kommentar

Jeg kjørte Fredrikstad - Tynset som 16-åring i 1982. Rundt 45 mil - tok 13 timer! :p
Husker det som en veldig fin tur, selv om jeg sto de siste par timene og selv om motoren skar seg idet jeg svingte inn på gårdsplassen til familien min der oppe.. 

 

Registrerte en dråpe olje under motoren da jeg fylte bensin, men la ikke så stor vekt på det.. :O :)

Viktig å passe på olja!

Lenke til kommentar

Jeg kjørte Fredrikstad - Tynset som 16-åring i 1982. Rundt 45 mil - tok 13 timer! :p

Husker det som en veldig fin tur, selv om jeg sto de siste par timene og selv om motoren skar seg idet jeg svingte inn på gårdsplassen til familien min der oppe.. 

 

Registrerte en dråpe olje under motoren da jeg fylte bensin, men la ikke så stor vekt på det.. :O :)

Viktig å passe på olja!

Forholdene er vell kanskje litt annerledes nå?

Lenke til kommentar

 

:wow: Uff for en laaaaaang tur lykke til med kjøringa... :woot:

Vet det er langt, men om jeg blir lei hopper jeg på hurtigruten nordover.

 

trur jeg ville bare kjørt et litte stykke og så tatt hurtigruten. jeg  villet ikke tatt sjansen på å kjøre så langt med en moped.

Men uansett så vil du få en opplevelse som du tar med deg resten av livet.

Vi har jo en fantastikk natur her i Norge så det vil bli en opplevelse du aldri kommer til å glemme. Og du kommer nok ikke å dette gjøre flere ganger :)

Endret av snip
Lenke til kommentar

 

Så jeg må overhale hele mopeden når den var overhalt rett før jeg kjøpte den høsten 2015. Har kjørt en tur med den siden jeg fikk den

 

Sørg iallfall at du har best mulig olje både i gir og 2t-olje. Har du en forhandler av QMI i nærheten av deg, så skaffe deg en liten flaske med småmotorbehandling. Så reduserer du friksjon/varme til et minimum. Koster under en hundrelapp, og det får du igjen i form av mindre forbruk på denne turen, garantert. Har behandlet mange slike småmotorer (moped, lettMC, hagemaskiner, etc) med dette stoffet, og det er virkelig gull verdt. Min 1986 modell Honda PX gikk fra 40 i en oppoverbakke til ca 50, kun med en slik behandling.

Lenke til kommentar

 

 

:wow: Uff for en laaaaaang tur lykke til med kjøringa... :woot:

Vet det er langt, men om jeg blir lei hopper jeg på hurtigruten nordover.

 

trur jeg ville bare kjørt et litte stykke og så tatt hurtigruten. jeg  villet ikke tatt sjansen på å kjøre så langt med en moped.

Men uansett så vil du få en opplevelse som du tar med deg resten av livet.

Vi har jo en fantastikk natur her i Norge så det vil bli en opplevelse du aldri kommer til å glemme. Og du kommer nok ikke å dette gjøre flere ganger :)

 

Er ganske dyrt med hurtigruten da! og det var bare en dag ledig igjen i hele sommerferien.

Lenke til kommentar
 

Nei, den ruta der går på en del motorvei..

Hele veien til Kløfta må du finne alternativ vei å kjøre.

Det samme gjelder deler av veien videre fra Skarnes til Kongsvinger.

 

 

 

Sørg iallfall at du har best mulig olje både i gir og 2t-olje. Har du en forhandler av QMI i nærheten av deg, så skaffe deg en liten flaske med småmotorbehandling. Så reduserer du friksjon/varme til et minimum. Koster under en hundrelapp, og det får du igjen i form av mindre forbruk på denne turen, garantert. Har behandlet mange slike småmotorer (moped, lettMC, hagemaskiner, etc) med dette stoffet, og det er virkelig gull verdt. Min 1986 modell Honda PX gikk fra 40 i en oppoverbakke til ca 50, kun med en slik behandling.

Husk også å sjekke med TV-shop om de har noe mer lurium 2000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nei, den ruta der går på en del motorvei..

Hele veien til Kløfta må du finne alternativ vei å kjøre.

Det samme gjelder deler av veien videre fra Skarnes til Kongsvinger.

 

Beklager, så på en annen rute som gikk mot Kongsberg, og opp den veien. Om turen blir noe av så blir jeg å kjøre i Norge. 

Lenke til kommentar

190 ml på moped tilsvarer (som tidligere nevnt) ca 48 timer med en snitthastighet på 40km/t. Altså 48 timer med ren kjøring. La oss si du kjører 10 timer om dagen. Da trenger du fem dager på turen opp. Du må huske på og legge inn stopp, bensinfylling etc. Også.

 

Når det er sagt så ville jeg nok ikke kjørt en moped så langt hvis den er trimmet. Å kjøre full fres (mer eller mindre) med denne så langt sliter nok mye på motoren.

 

Et vågalt prosjekt du begir deg ut på, men garantert en tur du kommer til å huske på godt og vondt.

Lenke til kommentar

Hvor langt har du kjørt denne mopeden i ett strekk tidligere? Hadde muligens vært noe å forsikre seg om at den faktisk tåler lengre økter før du satte avgårde. Kjører du moped (og spesielt trimmet) i turdriv er den nær sin maksimale ytelse lenge av gangen. Greit nok hvis ting er overdimensjonert, men hvis ikke kan det fort bli et problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Trim er sjeldent overdimensjonert, med mindre det er sportsylindere det er snakk om. Tror jeg hadde gått for Metrakit Handmade og MK2 eksos, dette gir mer effekt på lavt turtall, samt at Handmaden regnes som noe av det mer slitesterke av sylindere.

Lenke til kommentar

 

Hva tror du risikoen er for at du blir stoppet av UP for trimming? Hva gjør du når du først blir tatt og UP avskilter mopeden din midt i svarteste Finnmark?

og den høres ikke ut som en moped.

I dine ører. For oss som kjører ordentlig motorsykkel (og ja..de aller fleste andre..også de som kjører gressklipper) synes moppen din høres ut SOM en mopp (evt trimmet gressklipper).

 

Man ser LETT at det er en mopp. Det ser man på dimensjonering på bremseskiver, dekkbredde og rammestørrelse.

 

Så sorry m8te; damene blir ikke våte i trusa, og det rasler ikke i eggstokka når du trur du kommer kjørende på "MC" forbi. De hører og ser en moppis.

 

For å svare på spørsmålet ditt; å kjøre til Tromsø på moppis er ikke å anbefale. Moped er ikke verktøyet for slik kjøring. Og veiene tillater det ikke. Videre er det kilde til mye irritasjon blant andre trafikanter. Og hazardiøse forbikjøringer vil det bli mange av.

 

Sorry :-)

 

Hilsen MC-fører sjøl :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...