Gå til innhold

4K skjerm over 70" - Samsung UE78JS9505 eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Valget ble egentlig ganske enkelt når Elkjøp satte ned prisen for 78JS9505 til under kr 50 000. Da vil jeg tro at man får mest igjen for pengene ved å velge Samsungen fremfor LG OLED. Billedkvalitet ganske jevnbyrdige, men samsung 15000 billigere og 13" større....

Bare gled deg til du får den på plass :)

Jeg gleder meg....men med en følelse av skrekkblandet fryd....håper den ikke blir for voldsom i stua.

Hvordan er kvaliteten på "vanlige" TV-signaler? Har leveranse via fiber (Canal Digital). Tenker da på kanaler som ikke sender HD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlig tv signal ser veldig bra ut fra 3+ meter; så lenge bitraten er god. Jeg sitter med kabel fra get. Alle HD kanaler ser bra ut; de aller fleste SD kanaler ser også bra ut med noen få unntak (f.eks FEM, VOX og CNN ser rimelig ræva ut grunnet lav bitrate). Har klaget til get, men de påstår de sender ut det de får inn - så jeg har sendt klage til kanalene i håp om å få en endring frem i tid.

Standard DVD av god kvalitet ser veldig bra ut forøvrig.

Edit:

TV kanalene som ser dårlige ut grunnet lav bitrate ser like dårlige ut på mindre skjerm også; det blir bare litt mer brutalt og synlig når man har 78".

Edit2:

Du kommer til å se på skjermen som kommer i den massive esken som tidenes monster-tv, men etter et par dager tenker du ikke over det.

Edit3:

Og bare for å avklare; 4k kilde ser best ut; bluray ser også fantastisk ut. Standard HD kanaler seg bra ut; og SD-materiale i høy bitrate ser overraskende bra ut (bedre enn jeg forventet).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Valget ble egentlig ganske enkelt når Elkjøp satte ned prisen for 78JS9505 til under kr 50 000. Da vil jeg tro at man får mest igjen for pengene ved å velge Samsungen fremfor LG OLED. Billedkvalitet ganske jevnbyrdige, men samsung 15000 billigere og 13" større....

Bare gled deg til du får den på plass :)

Jeg gleder meg....men med en følelse av skrekkblandet fryd....håper den ikke blir for voldsom i stua.

Hvordan er kvaliteten på "vanlige" TV-signaler? Har leveranse via fiber (Canal Digital). Tenker da på kanaler som ikke sender HD.

Litt usikker på hva du mener med "vanlige". Mener du SD, eller "vanlige" HD kanaler?

Jeg er uansett litt uenig med TGB. Flere (om ikke alle) av kanalene hos Get (og sannsynligvis CD også) har både Chroma upsamplings error og feil omvendt telecine. Problemet er at kabel TV boksene fremdeles mottar MPEG2. MPEG2 er et software basert format som er interlaced per definisjon. Det blir problematisk når alle kameraer i TV produksjoner i dag er progressive. Kabel-TV mottaker boksene er stein idioter. Det er en billigløsning i dem som alltid setter sammen det interlacede signalet feil. Altså et progressivt opptak sendes som et interlaced signal, og settes så i sammen igjen til et progressivt signal i boksen som så sendes til TV'en.

Videre så har kanalene forskjellig oppløsning. Med en set-top boks fra Get eller CD så velger man ett utgangs-signal fra boksen til TV'en. De fleste velger da 1080i i stedet for 720p. Problemet er at jeg mener NRK f.eks. sender sport i 720p@60Hz, men på kvelden skifter de til 1080i@50Hz når de sender en film. Noen kanaler er alltid 720p eller alltid 1080i, eller alltid 576i. Som sagt er set-top boksen søppel på omscalering. Og siden den ikke klarer å sende signalene ubehandlet videre til TV'en så får så og si alltid TV'en et ødelagt signal fra boksen.

Som CD kunde skal du kunne velge IPTV, det kan dessverre ikke vi Get kunder. Men om du kan velge IPTV, så gjør for guds skyld det. Det er den eneste måten TV'en får jobbe med signaler som ikke er ødelagt av set-top boksen. Med mindre du har en liste over signaltype per kanal, og går inn i set-top boksen og endrer utgangs-signal hver gang du bytter til en kanal med annet signal enn den kanalen du allerede ser på. Det er utrolig tungvindt, og selv ikke det er som sagt noen garanti. Som jeg nevnte, er det greit nok om originalmaterialet er interlaced. Men når det er progressivt og sendes interlaced så blir det galt uansett.

Selv har jeg en DVDO videoprosessor som klarer å deinterlace slike ødelagte signaler og så reparere dem. Det gir et veldig bra bilde, men er utrolig tungvindt. Som sagt må boksens utgangssignal endres hele tiden siden kanalene ikke er enig om en måte å sende på.

Ingenting av dette har noe med TV'en å gjøre, den gjør en helt grei jobb den. Men om inngangs-signalet er ødelagt, så er det ikke mye den kan gjøre med det..

Lenke til kommentar

Hvilken DVDO videoprosessor har du ?

Edit:

Jeg glemte å nevne at jeg bruker videoprosessoren i AV8802A på signaler fra Getbox2; den gjør en overraskende god jobb i å rydde opp i galskapen.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg har bare vanlig Get boks. Kjente igjen feilene i bildet fra tiden med CD i borettslaget tidligere. Da brukte jeg VP50pro etter CD boksen og en Yamaha DSP Z11 til å reparere signalet. Jeg ser så lite på TV sendinger nå, at jeg ikke har koplet opp VP50pro'en etter Get boksen og Yamaha CX-5000 enda (det står på planen). Men nå oppdaterte jeg FW i TV fra 1421 til 1440. Og av en eller annen grunn så ser bildet mye bedre ut nå. Det kan være TV'en har hatt en  feil i software på den tidligere versjonen som nå er fikset. Om det er tilfellet så er det en utrolig god videoprosessor i TV'en. Men jeg skal sjekke litt nærmere. Kan være det er tilfeldig at materialet har vært riktig akkurat når jeg sjekket.

Lenke til kommentar

Gi gjerne beskjed hvor fornøyd du blir med resultatet. Som nevnt i en annen tråd, irriterer jeg meg veldig over banding på fotball og skiidrett på denne modellen.

Endret av David Brent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...