Gå til innhold

4K skjerm over 70" - Samsung UE78JS9505 eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg ny TV og har et budsjett på max kr. 50000. Kravene er at det skal være minimum 70" (helst noe mer) og meget god bildekvalitet.

Grunnen til at jeg vil ha minimum 70" er at jeg har en avstand til TV på ca 3-4 meter. For å få litt "storskjermfølelse" blir 65" for lite.

Jeg har lagt inn bestilling på Samsung's curved 78" da Elkjøp hadde denne for salg for kr. 49990.-

Anser kanskje dette som mest " bang for the buck", men er noe usikker pga av at skjermen er buet. Har prøvd å lese meg opp på fordeler/ulemper og slik jeg oppfatter det så koker det hele ned til personlige preferanser. Noen liker det/noen liker det ikke. Men en buet skjerm utgjør egentlig ikke den helt store forskjellen mht "TV-opplevelsen".

Jeg har ennå tid på å ombestemme meg og er åpne for andre gode forslag/anbefalinger....

post-24283-0-58849100-1452596921_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kurvingen er på 9cm fra senter til kant; 65" hadde 6cm forskjell mellom senter og kant (mot vegg). Alt dette gjør er å gi bedre bilde; man merker ved å sitte rett foran den minimalt til kurvingen. Som alt av LCD; sitter man for langt til siden blir bilde dårligere, men her snakk vi rundt 45 grader ut til siden. Blooming og annet ser man heller ingenting til før man setter seg rundt 45 grader til en av sidene.

Jeg påpeker også her; TVen er fantastisk, og prosjektor er et godt forslag om man har et rom med full lyskontroll og mørke vegger/tak. Sortnivå er ekstremt bra; fargene fantastiske og alle ulemper med LCD legger man kun merke til når man setter seg 45grader eller mer til en av sidene. 

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene. Prosjektor er utelukket - been there done that.

TGB - hvorlangt unna skjermen sitter du? Ikke opplevd så "store minus" ved kurvet skjerm at det blir flat skjerm neste gang?

Ser at komplett selger en 75" Samsung for 20 000.-.Man får jo mye for differansen på 30000.- Er 78JS9505 verdt de ekstra 30?

Lenke til kommentar

Jeg fikk min 78"js9505 igår og valgte denne med et ønske om å få kino følelse hjemme. Vi sitter 3 meter unna og det gir en helt rå opplevelse. Kurvingen er ikke et problem for oss. Så jeg kan på det sterkeste anbefale denne tv-en, men få deg et frittstående anlegg for lyden fra tv-en var ikke det helt store.

Når det gjelder 75" som komplett har så har eg hatt den å for en liten tid tilbake. Og en ting er sikkert js9505 er i en helt annen klasse, og når du snakker om å sitte 3 meter fra skjermen vil du tydelig se pixler på en 75" full-HD skjerm. Det er en av de tingene som jeg liker best med js9505 selv fra 2 meter er det ikke mulig å se pixler.

Endret av raexon
Lenke til kommentar

Jeg fikk min 78"js9505 igår og valgte denne med et ønske om å få kino følelse hjemme. Vi sitter 3 meter unna og det gir en helt rå opplevelse. Kurvingen er ikke et problem for oss. Så jeg kan på det sterkeste anbefale denne tv-en, men få deg et frittstående anlegg for lyden fra tv-en var ikke det helt store.

Når det gjelder 75" som komplett har så har eg hatt den å for en liten tid tilbake. Og en ting er sikkert js9505 er i en helt annen klasse, og når du snakker om å sitte 3 meter fra skjermen vil du tydelig se pixler på en 75" full-HD skjerm. Det er en av de tingene som jeg liker best med js9505 selv fra 2 meter er det ikke mulig å se pixler.

Nice!! Da er det bare å glede seg til jeg får skjønnheten i hus. Takker for respons Raexon

Lenke til kommentar

Min erfaring som jeg skrev i en annen tråd:

Jeg må innrømme jeg er litt skuffet over denne. Jeg hadde en gammel FullHD projektor fra 2007? (Benq W9000) som jeg har vært veldig godt fornøyd med. I kombinasjon med 80" Xscreen skjerm har dette vært en utrolig god film fremviser. Men grunnet alderen på dette tenkte jeg 78 tommeren måtte være en god oppgradering. Og på mange måter er den selvsagt det, men jeg hadde faktisk forventet at den skulle være bedre på alle måter. Og det er den altså ikke. Det er ikke mye banding på denne TV'en, men nok til å irritere meg, det likner på å ha et lerret med bølger i når man får store ensfargede områder i bildet. Det vil si all fotball og all skiidrett. Heldigvis er ikke det noe jeg er veldig opptatt av, om jeg hadde vært det, er det stor sjanse for at denne hadde gått i retur.

Det andre området den taper for min gamle projektor er faktisk utrolig nok på kontrasten. Dette vil variere for mange, hvor mye "bloom" man ser på grunn av direkte LED. Med 240 soner er den visstnok klasseledende, men i mine øyne er det ikke egentlig nok. Det gjør at jeg oppfatter kontrastverdien med dynamisk kontrast som rent juks. ANSI kontrasten på denne TV'en kalibrert er målt til bare 1500:1 mens på projektoren min er den målt til 8500:1!

Og der min Xscreen hadde 0 refleks på skjermen kan man fint speile seg i denne TV'en i mørke scener. Har begynt på Daredevil i 4K på Netflix og har til nå sett mer av meg selv enn av Daredevil. Fyren er jo kun ute på natta.  :p

Ellers synes jeg bildebehandlingen er for dårlig, den er åpenbart ikke kraftig nok for 4K, så da må man velge mellom hakkete ubehandlet bilde, eller silkemykt med grafikkglitch'er og prosesserings-kanter rundt kontraster.

Alt i alt fatter jeg ikke hvordan denne TV'en kan få slikt skryt som den har fått i pressen. Hadde jeg visst når jeg bestilte hva jeg vet nå, så hadde det ikke blitt kjøp for min del..

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene. Prosjektor er utelukket - been there done that.

TGB - hvorlangt unna skjermen sitter du? Ikke opplevd så "store minus" ved kurvet skjerm at det blir flat skjerm neste gang?

Ser at komplett selger en 75" Samsung for 20 000.-.Man får jo mye for differansen på 30000.- Er 78JS9505 verdt de ekstra 30?

Sitter 3.20 meter fra skjermen. Kurvingen som opprinnelig var min største bekymring er ikke noe jeg tenker på - det er en fordel når man sitter vinkelrett på skjermen; en ulempe når man sitter skrått for skjermen (naturligvis økende til lengre til siden man sitter). Jeg sitter alltid rett foran skjermen så da er det bare fordel. Sitter jeg litt til siden er det heller ikke noe problem; lengre til siden og det ville vært en fordel med flat skjerm.

Lenke til kommentar

Hvis man først skal gå for en TV i den prisklassen ville jeg ikke engang tenkt på å kjøpe noe annet enn LG OLED 65". OLED gir en helt annen dimensjon av bildekvalitet, det er uten tvil den beste TV-en du får i dag.

Med OLED får du perfekt sortnivå, noe som ikke bare betyr utrolig flotte mørke scener, men helt fantastisk naturtro farger og i teorien et uendelig kontrast-forhold. OLED har også ikke problemet med innsynsvinkel, du ser like gode farger uansett hvor du sitter, noe som er ganske viktig når hele familien samles rundt omkring i stua for å se en god film. Den modellen jeg sikter til, LG 65EG960V er også regnet som den beste 3D-TV-en.

Dersom du venter til f.eks. Expert har 20 % DNB-kampanje vil du kunne få denne TV-en til rundt 51 lapper.

Jeg har samme modellen, bare 55" og har ikke angret overhodet siden kjøpet. Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe Samsungs nye 65", men når jeg så forskjellen i bildekvalitet, var jeg solgt... Hadde jeg hatt et budsjett på 50 lapper, hadde dette vært en helt klar no-brainer for meg.

Lenke til kommentar

"Uendelig" kontrast argumentet er utgått på dato. Om du har svartnivå på 0,0005cd/m2 og hvitt på 500cd/m2 så har du en kontrast på "bare" 1 000 000:1. Om du har svart på 0cd/m2 og hvitt på 250cd/m2 så har du "uendelig" kontrast. Men hvilken skjerm ville du hatt? Hvis du ikke ser forskjell på 0 og 0,0005cd/m2 svartnivå. Så sier det seg selv at skjermen som er dobbelt så lys-sterk har større sjanse til å gi ordentlig HDR enn den lyssvake skjermen med "uendelig" kontrast.

Som jeg skrev er jeg litt missfornøyd med en del ting på 78 tommeren, men sortnivået er ikke en av tingene. I et bekmørkt rom med TV'ene side om side vil man kanskje kunne se forskjell. Men for alle praktiske henseender så får man "OLED svart" med denne TV'en.

Jeg ønsket meg også OLED til Jul i fjor, men med krav til mye større enn 65" og den dårlige bildebehandlingen i LG TV'ene så ble det klart at OLED ikke var et godt nok alternativ for meg i denne omgang. 65" på siden av 78" er en pingle TV...

Lenke til kommentar

Hvis man først skal gå for en TV i den prisklassen ville jeg ikke engang tenkt på å kjøpe noe annet enn LG OLED 65". OLED gir en helt annen dimensjon av bildekvalitet, det er uten tvil den beste TV-en du får i dag.

Med OLED får du perfekt sortnivå, noe som ikke bare betyr utrolig flotte mørke scener, men helt fantastisk naturtro farger og i teorien et uendelig kontrast-forhold. OLED har også ikke problemet med innsynsvinkel, du ser like gode farger uansett hvor du sitter, noe som er ganske viktig når hele familien samles rundt omkring i stua for å se en god film. Den modellen jeg sikter til, LG 65EG960V er også regnet som den beste 3D-TV-en.

Dersom du venter til f.eks. Expert har 20 % DNB-kampanje vil du kunne få denne TV-en til rundt 51 lapper.

Jeg har samme modellen, bare 55" og har ikke angret overhodet siden kjøpet. Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe Samsungs nye 65", men når jeg så forskjellen i bildekvalitet, var jeg solgt... Hadde jeg hatt et budsjett på 50 lapper, hadde dette vært en helt klar no-brainer for meg.

Jeg har sett på LG oledskjerm i butikk (55") og billedkvaliteten var strålende, men jeg velger å stole på utallige foruminnlegg og reviewer ( blant annet det Gabri3L) skriver om at denne leverer bortimot OLED kvalitet på sort og bedre når det gjelder farger. Og OLED er uansett uaktuelt pr i dag av primært to årsaker - 65" er for lite og pris for en OLED i 75"+ klassen er hinsides mitt budsjett. Men takk LostOblivion for respons??

Og skulle jeg ende opp med å sitte og se på meg selv som Gabri3L skrev (fikk dagens beste latter), så er det definitivt ikke det verste man kan hvile øynene på;)

Jeg har uansett 30 dagers åpent kjøp på Elkjøp. Liker jeg ikke det jeg får inn i stua så går den enkelt og greit i retur:)

Er litt spent på hvordan den tar seg ut vegghengt.....

Endret av vhguru
Lenke til kommentar

De første OLED-ene slet med et par barneproblemer og særskilt bildebehandling, men dette problemet er helt borte i 2.-generasjon som nå selges.

Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at man ikke vil se forskjell på en LCD-LED og OLED om de står side om side, dette er to helt forskjellige verdener når det kommer til bildekvalitet. Ser jeg på en godt kalibrert LED-TV i dag, opplever jeg alltid at bildet oppleves blasst og grått, med mindre man setter på dynamisk kontrast (men hvem gjør vel det, da ser fargene helt sprengte ut). Sånn sett er det kjipt med OLED, for når du først er vant med det, er det vanskelig å være fornøyd med noe annet. Med LG får du jo også et mye bedre brukergrensesnitt som bonus.

Men her må bare TS finne ut av hva som er viktigst for ham. For mange er jo størrelsen viktigst, og begge alternativer er jo vanvittig bra TV-er, men når det kommer til bildekvalitet vil de fleste eksperter si at OLED er uten sidestykke.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at valget for 65" på EG9600 vs JS9500 er vanskelig. Fordeler og ulemper med begge. Uansett hvordan man snur og vender på det er begge ekstremt bra skjermer.

OLED: innbrenning (har sett det selv; det skjer), samt prosesseringsissues av bildet.

LCD: blooming når man sitter på skrå vinkel; ser ikke noe til dette på min TV når jeg man slår på Smart LED.

Forskjellen mellom disse skjermene er ikke veldig stor. Så har man elementet med HDR; her er jeg helt sikker på at Samsung gjør en bedre jobb. 

Samt til siste element; skal må ha 78" så er valget veldig enkelt :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Valget ble egentlig ganske enkelt når Elkjøp satte ned prisen for 78JS9505 til under kr 50 000. Da vil jeg tro at man får mest igjen for pengene ved å velge Samsungen fremfor LG OLED. Billedkvalitet ganske jevnbyrdige, men samsung 15000 billigere og 13" større....

Lenke til kommentar

Valget ble egentlig ganske enkelt når Elkjøp satte ned prisen for 78JS9505 til under kr 50 000. Da vil jeg tro at man får mest igjen for pengene ved å velge Samsungen fremfor LG OLED. Billedkvalitet ganske jevnbyrdige, men samsung 15000 billigere og 13" større....

Bare gled deg til du får den på plass :)

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg bare å venter i spenning på HDR materiale fra Netflix (lanseringene dette året skal ha det på plass); samt neste generasjon bluray spillere.

Edit:

Samsung JS9505 har også HDMI 2.0a på plass på alle HDMI-inngangene etter siste firmwareoppgradering

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...