Gå til innhold

Usikker på hva jeg skal utdanne meg som etter mange år som sikker

Tsukeo

Anbefalte innlegg

Jeg har i alle år bestemt meg for at jeg veldig gjerne vil bli spill programmør (eller programmør/dataingeriør), men siden snittet mitt ikke er så altfor bra og fordi jeg har prøvd å lære meg programmering i mange år og aldri helt klart å kommet ordentlig inn i det, er jeg usikker på om det er det jeg virkelig vil utdanne meg som.

Jeg holder for øyeblikket på med et årsstudium i engelsk, men kommer ikke til å ta det videre ettersom jeg ikke har lyst til å vie livet mitt til å lese, og jeg har heller ikke spesielt lyst til å bli lærer.

Snittet mitt fra videregående er på 3,3 som utgjør 33 poeng, men fra i høst har jeg omtrent 38 poeng etter realfagspoeng, alderspoeng og to ekstrapoeng fra årsstudiumet.

Av andre fag jeg har sett på er jeg veldig interessert i psykologi, historie (da asiatisk historie), japansk språk og sosiologi (altså fag som har med enten Asia eller hvordan mennesket fungerer); men er veldig usikker på hvordan jeg får meg jobb innenfor de feltene.

Jeg har det ikke travelt, og kan gjerne ta mange år utdanning om det er god sjangse for at jeg faktisk får meg utdanning tilslutt; jeg har veldig lyst til å utdanne meg som forsker og vil gå på skole i enten Bodø, Trondheim eller Stavanger (av personlige grunner).

Er det noen som kan hjelpe meg?

Endret av Tsukeo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har i alle år bestemt meg for at jeg veldig gjerne vil bli spill programmør (eller programmør/dataingeriør), 

[...]

Jeg holder for øyeblikket på med et årsstudium i engelsk, men kommer ikke til å ta videre ettersom jeg ikke har lyst til å vie livet mitt til å lese

Er det berre eg som ser to store motsettningar her?

Programmering er jo eit av dei mest komplekse tekstjobbane du kan ha sidan du må lese og skrive kode.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har i alle år bestemt meg for at jeg veldig gjerne vil bli spill programmør (eller programmør/dataingeriør), 

[...]

Jeg holder for øyeblikket på med et årsstudium i engelsk, men kommer ikke til å ta videre ettersom jeg ikke har lyst til å vie livet mitt til å lese

Er det berre eg som ser to store motsettningar her?

Programmering er jo eit av dei mest komplekse tekstjobbane du kan ha sidan du må lese og skrive kode.

Jeg mente at jeg ikke orket å vie livet mitt til å lese literatur slik en vil gjøre som forsker i engelsk. Lese kode har jeg absolutt ikke noe problem med.

Endret av Tsukeo
Lenke til kommentar

Er det noen som kan hjelpe meg? Jeg har søkt litt rundt omkring og vet ikke hva jeg skal søke til neste år.

Jeg vurderer å søke på Informatikk-studier, men vet ikke hvordan det er med jobb etter endt studier. Jeg har 33 i studiepoeng, og 38 etter alle ekstrapoengene -- hva kan jeg egentlig søke på?

Takk igjen for svar! :)

Endret av Tsukeo
Lenke til kommentar

...men siden snittet mitt ikke er så altfor bra og fordi jeg har prøvd å lære meg programmering i mange år og aldri helt klart å kommet ordentlig inn i det, er jeg usikker på om det er det jeg virkelig vil utdanne meg som....

Er du usikker fordi du ikke får det til, eller fordi du ikke trives med det, med det inntrykket du har fått så langt av programmering?

Informatikk bør være aktuelt, og er ikke like krevende som et ingeniørstudium med tunge realfag og grundigere programmeringsemner. Bør jo være greit å få seg jobb etterpå. Flere informatikkstudier er også såpass fleksible at du selv kan legge opp løpet litt når du er ferdig med grunnfagene, litt etter interesse. Man må ikke ha mye programmeringskunnskap på forhånd for å greie et informatikkstudie, og man begynner helt fra begynnelsen av med programmering og sånt.

Selv havnet jeg litt tilfeldig inn i et nettbasert informatikkstudie, og syns egentlig det kunne vært tyngre. ( https://www.ntnu.no/studier/itbainfo ) 

Hvor studerer du nå? Har du mulighet til å melde deg opp i et par informatikkfag allerede dette semesteret for å prøve det? (Finfin mulighet til å prøve nye ting. Selv fikk jeg med meg et semester psykologi på det viset... og fant ut at jeg ikke hadde den minste kjangs til å få til gode nok karakterer til å gå videre med det...)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Hei, tusen takk for svar!

Jeg går for øyeblikket på UiN (som har blitt omdøpt til Nord Universitet), og er en av få skoler i landet som har lite til ingen fag innenfor data, dessverre.

Jeg har sett litt på nettstudier til informatikk, og er veldig interessert. Hvordan er det å ta det som nettstudier? Er det veldig fleksibelt, eller er det mye sånn at du må være tilstede da og da?

Lenke til kommentar

Jeg trives godt med hvordan studiet er lagt opp. Fin blanding av emner - både emner med fokus på programmering / hvordan ting fungerer, og hvordan man faktisk bruker digitale verktøy til noe nyttig. Samtidig blir det ikke for ensformig, blandt annet fordi det er lagt inn litt administrative/økonomiske emner, og et bredt spekter av hvordan man jobber i de forskjellige emnene. Alt fra rene "lesefag" i entrepenørskap/økonomi der man jobber på egen hånd, til praktiske prosjektfag der man i grupper tar for seg prosjekt. Prosjektene er lagt opp på et sånn vis at man blir nødt til å bli god på nettbasert samarbeid, og det i seg selv kan jo være interessant.

Fleksibelt er det også - siden det stort sett er i gruppearbeider at det blir aktuelt med oppmøte, og gruppene står selv ganske fritt til å velge når det passer. Er ikke værre enn at det fint lar seg kombinere med en fulltidsjobb, rent praktisk. Om man orker såpass er vel en annen sak. (Flere av de jeg havnet på gruppe med studerte ved siden av fulltidsjobb.)

Generellt så er det jo "typisk" med fleksibilitet på nettstudier, og sånn at man må gjøre litt ekstra selv for å sørge for at man får litt struktur på når man studerer. Man har gjerne øvingsopplegg som krever innleveringer ved gitte datoer og så får man selv planlegge sånn at det går skjer. Har også tatt noen emner fra NTNU Delta, mattematikk på nett. Tør påstå at informatikk-fag egner seg bedre til nettstudier enn matte. :p

http://poenggrenser.no/p/219287 <- enkelt å komme inn, også. (Så langt har "alle" i førstegangskvoten kommet inn, og det har bare vært et år med poenggrense på ordinær kvote, tvilsomt om grensene plutselig skyter i været. Du søker vel fremdeles i begge kvoter, eller?)

https://www.ntnu.no/studier/itbainfo/studiets-oppbygging

https://www.emweb.no/hist/node/28043/les <- studieplanen gir et ganske greit inntrykk av hva det går i.

http://itfag.no/public/index.jsp <- slå opp enkeltfagene her, og gå inn på "les mer om faget her" og du får opp enda mer info om hvert av fagene.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Det er høy arbeidsledighet i IT bransjen. Med mindre du er Mark Zuckerberg, Bill Gates eller Steve Jobs. 

Jeg vil ikke skuffe deg eller være slem, men en reality sjekk er viktig.

Fasit: 9.888 ledige jobber

Arbeidsledige: 130.000 mennesker 

De dårlige tidene fortsetter i blant annet oljebransjen, bygg og anlegg og innen It og internett. Nedgangen sprer seg til flere bransjer.

Kilde: http://www.nrk.no/norge/darlige-tider-fortsetter-1.12754366

Lenke til kommentar

Arbeidsmarkedet for utviklere er pr. dags dato ganske bra, selv om IT-bransjen har det tøffere nå enn for noen år siden. Dette bør uansett ikke være avgjørende for valget, siden situasjonen kan være en helt annen om tre eller fem år når du er ferdig utdannet (enten i den ene eller andre retningen).

Lenke til kommentar

Hei, tusen takk for svar!

Jeg går for øyeblikket på UiN (som har blitt omdøpt til Nord Universitet), og er en av få skoler i landet som har lite til ingen fag innenfor data, dessverre.

Jeg har sett litt på nettstudier til informatikk, og er veldig interessert. Hvordan er det å ta det som nettstudier? Er det veldig fleksibelt, eller er det mye sånn at du må være tilstede da og da?

Du går hos UiN, det betyr at du bor holder til i Bodø.

Høyskolen i Narvik (fusjonert med UiT nå), tilbyr ingeniørgrad i datateknikk i Bodø. Det er lett å komme inn (Alle), og dersom du ikke har den nødvendige realfaglige fordypningen, så kan du hoppe på forkurs som også tilbys av samme institusjon i Bodø.

http://www.hin.no/nor/hovedside/bli-student/studiesteder/bodo

Så joda, det er datautdanning i Bodø også.

Lenke til kommentar

Joda, er selvsagt klar over det. Mente bare det var begrenset tilbud i Bodø.

Jeg søkte på deres realfagstudie til forrige høstsemester, men fikk beskjed om at snittet på det (for de uten fagbrev) var på rundt 42 studiepoeng fra videregående. Ingeriørforkurset deres var forebeholdt de som allerede hadde fagbrev, og fikk derfor ikke komme inn der. Jeg hadde matematikk R1 på videregående, men fikk 2 i det faget fordi jeg vet selv at jeg ikke fulgte med; men har blitt mye flinkere i det faget jeg har nå på UiN.

Vurderer sterkt å ta et humanistiske fag sånn som sosiologi/sosial antropologi, eller til og med et språkfag sånn som japansk (da jeg er veldig interessert i japansk kultur og språk) -- vet dessverre at sistnevnte har et utrolig begrenset arbeidsmarked i Norge, hvor jeg helst vil jobbe for øyeblikket.

Men takker for all responsen så langt, har virkelig hjulpet meg med hva jeg skal søke. :)

Lenke til kommentar

Det er lurt å gi litt faen i hva som er mest nyttig og gir fine jobbmuligheter. Spesielt når du ikke vet hva du egentlig vil.

Hadde jeg hatt muligheten til det, så ville jeg prøvd meg på flere humanistiske fag. Valgte for fornuftig på videregående og fikk med meg så mange realfag at rådgiveren rådet meg til å ta færre... og bortsett fra noen tilfeldige psykologiemner, så har jeg ikke hatt tid/mulighet til å være ufornuftig etterpå.

Bruk fristen for omprioritering for alt den er verdt, om du er usikker. Plutselig har du noen ekstra måneder før du må bestemme deg, om du har med litt av hvert på listen.

Sånn lite ekstra tips, om du ikke har noe imot litt ekstra studielån, og vil finne ut litt mer om hvorvidt informatikk er noe for deg: plukk et par fag på http://itfag.no/public/index.jsp?semfane=1 søk om ekstra studielån for å dekke kursavgiften, og kom igang. (Databaser, og Programmering i Visual Basic, f.eks) - og du får et helt annet innblikk av nettstudier enn det du gjør av å kun se litt overfladisk på hva du skal søke deg inn på til høsten. Det fungerer også for andre fagområder, om du finner emner enkeltvis som du fremdeles kan melde deg på. (Men vanligvis så kommer søknadsfrister og sånt i veien for det.)

Jeg vet at jeg ikke vil jobbe i IT-bransjen. Litt dumt å studere informatikk da, men helt håpløst kan det vel ikke være?  :fun: Det er jo helt tydelig hvilken retning det går generelt, litt over middels med datakunnskaper kan jo komme godt med til mye, selv om man ikke nødvendigvis vil ende opp som utvikler. Samhandlingsteknologi vil jo også bli mer og mer viktig, fins det bedre måte å bli god på det, enn å i praksis bruke det som student?

Lenke til kommentar

Det er høy arbeidsledighet i IT bransjen. Med mindre du er Mark Zuckerberg, Bill Gates eller Steve Jobs. 

Jeg vil ikke skuffe deg eller være slem, men en reality sjekk er viktig.

Fasit: 9.888 ledige jobber

Arbeidsledige: 130.000 mennesker 

De dårlige tidene fortsetter i blant annet oljebransjen, bygg og anlegg og innen It og internett. Nedgangen sprer seg til flere bransjer.

Kilde: http://www.nrk.no/norge/darlige-tider-fortsetter-1.12754366

La meg påpeke at det er tallet på stillingsutlysninger, ikke antall ledige jobber. Sistnevnte er vanligvis betydelig høyere fordi mange stillinger ikke lyses ut, kanskje spesielt i dårlige tider da arbeidsgivere ikke må lete lenge etter arbeidskraft. I tillegg er det 130 000 arbeidsledige totalt sett, ikke 130 000 arbeidsledige IT-utdannede.

Ellers har vel Steve Jobs gitt seg med jobben sin.

Jeg vurderer også å ta enten sosiologi, sosial antropologi eller japansk. Vet noen hvordan arbeidsmarkedet for disse er?

Hvor finner jeg informasjon om de forskjellige arbeidsmarkedene selv?

Jeg har inntrykk av at arbeidsmarkedet er vanskelig med en utdannelse i japansk. Jeg kjenner flere som har tatt bachelor i japansk på UiO, hvorav én var best i kullet sitt. Ingen har relevant jobb 1-3 år etterpå.

Høyskolene og universitetene pleier å ha informasjon om hva utdannelsene deres kan brukes til og hvilke jobber noen av studentene deres har fått. Ellers kan du undersøke LinkedIn og se om relevante arbeidslivsorganisasjoner har noe informasjon.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer også å ta enten sosiologi, sosial antropologi eller japansk. Vet noen hvordan arbeidsmarkedet for disse er?

Hvor finner jeg informasjon om de forskjellige arbeidsmarkedene selv?

Rema 1000 har sikkert veldig mange ledige stillinger til folk med disse gradene.

Jobb innen IT (som ikke nødvendigvis betyr at du skal slette AD-brukere eller sitte på førstelinje resten av livet) vil jeg påstå har en mye lysere fremtid enn mange andre studier. Om du ikke finner drømmejobben i Norge går det også alltids ann å grave frem litt ambisjon ut av baklomma og se mot utlandet.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...