Gå til innhold

Derfor kommer Snapchat trolig aldri til Windows Phone


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Two is company, three's a crowd.

 

Mye av MS' lave markedsandel skyldes ikke OSet, for det er helt topp, men snarere at MS meldte seg på et monopolspill der alle hus og hoteller var satt opp. Da skal du ha mye tid og penger for å hevde seg. Det er kanskje ikke slik at verden har behov for tre store mobil os, heller. Skal vi tro folkets røst, så virker det som to er tilstrekkelig.

 

Mangel på killer app kan være én ting, men vel så viktig er at det ikke finnes noen tung grunn til å velge WP.

 

For å ta en parallell: myndighetene mener at vi skal ha tre separate, landsdekkende mobilnett i lille Norge. Det har ført til at fem firmaer har kommet, bygd og kastet inn håndkledet de siste ca tjue årene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Two is company, three's a crowd.

 

Mye av MS' lave markedsandel skyldes ikke OSet, for det er helt topp, men snarere at MS meldte seg på et monopolspill der alle hus og hoteller var satt opp. Da skal du ha mye tid og penger for å hevde seg. Det er kanskje ikke slik at verden har behov for tre store mobil os, heller. Skal vi tro folkets røst, så virker det som to er tilstrekkelig.

 

Mangel på killer app kan være én ting, men vel så viktig er at det ikke finnes noen tung grunn til å velge WP.

 

For å ta en parallell: myndighetene mener at vi skal ha tre separate, landsdekkende mobilnett i lille Norge. Det har ført til at fem firmaer har kommet, bygd og kastet inn håndkledet de siste ca tjue årene.

 

Du har nok mye rett i det. 

 

Det finnes rett og slett ikke noe godt svar på "hvorfor skal jeg godta ulempene ved å bruke et mobil-os nesten ingen andre har?"

 

Hadde Continuum vært skikkelig bra kunne det vært svaret. Men det er det ikke.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Two is company, three's a crowd.

 

Mye av MS' lave markedsandel skyldes ikke OSet, for det er helt topp, men snarere at MS meldte seg på et monopolspill der alle hus og hoteller var satt opp. Da skal du ha mye tid og penger for å hevde seg. Det er kanskje ikke slik at verden har behov for tre store mobil os, heller. Skal vi tro folkets røst, så virker det som to er tilstrekkelig.

 

Mangel på killer app kan være én ting, men vel så viktig er at det ikke finnes noen tung grunn til å velge WP.

 

For å ta en parallell: myndighetene mener at vi skal ha tre separate, landsdekkende mobilnett i lille Norge. Det har ført til at fem firmaer har kommet, bygd og kastet inn håndkledet de siste ca tjue årene.

 

 

Nå har jeg lite erfaring med de to nye modellene Lumia 950 og 950 XL og de utgavene av Windows 10 Mobile som følger med på disse. Men hører mye på TWiT sine podcaster og de har jo en Windows Weekly podcast med Paul Thurrott og Mary Jo Foly og de er jo begge ganske så respekterte navn som har dekket Microsoft i en årrekke og har jo stadig kontakt med folk innad i selskapet og må begge kunne beskrives som ganske så Microsoftentusiastiske begge to.

 

Har jo vært veldig mye snakk om Windows 10 Mobile på disse "Windows Weekly" podcastene de siste månedene, både med BETA-versjoner og ikke minst etter lanseringen av nye Lumia 950 og 950 XL og skal vi dømme ut ifra tilbakemeldingene fra disse som tross alt er utrolig pro-Microsoft til å begynne med og begge har fått hver sin Lumia 950 ifra Microsoft så er det langt ifra bare gull og grønne skoger. Spesielt Paul Thurrott har vært temmelig klar på sine tilbakemeldinger rundt sin Lumia 950 og den nåvæerende utgaven av Windows 10 Mobile som kjører på den og det faktum at han ikke ser på det som et lanseringsklart mobiloperativsystem som har mye merkelige rusk og problemer. Mer enn det han tilsynelatende har opplevd med Windows Phone 8 og 8.5.

 

 

Nå har han jo dog blitt veldig pessimistisk på Windows Phone / Mobile sine vegne etter å ha mottatt sin Lumia 950 og er temmelig sikker i sin sak om at Windows Phone / Mobile som plattformer er temmelig sjanseløst og dødfødt og vil kun være noe Microsoft viderefører for en liten nisje av markedet som er veldig hardbanka Microsoftentusiaster og for "emerging markets".

 

 

Mary Jo Foly er ikke like kritisk og negativ, men selv hun bobler ikke over av entusiasme og vurderer sterkt om ikke det å kjøpe en iPhone faktisk vil være bedre for henne å bruke mot sine Microsofttjenester fremfor å fortsette med Windows Phone / Mobile. Men det er jo som å banne i kirka for hennes del så det sitter nok fryktelig langt inne.

 

 

 

Hva gjelder Lumia 950 XL så har det vel også vært endel maskinvarerelaterte problemer om jeg ikke tar alt for feil? Var det ikke en hel del utsalgsteder i både England og Tyskland blant annet som stoppet salget etter urovekkende mye negative tilbakemeldinger fra kunder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Killer appen er gjerne ikke den du bruker mest, men den litt sære som veldig få bruker men som er viktig for deg.

 

For meg er det f.eks Tesla-appen. Gidder ikke styre med tredjepart og gir ikke bort et passord som kan starte bilen min til noen som helst. Og Cluster, en bitteliten app som hele familien bruker som bare finnes til Android og iOs. De fleste har noen sånne apper, og de finnes (nesten) aldri til Windows fordi 0.1% (nisjeapps!) av 2% (windows) av brukerne er altfor lite til å bruke pengene på å lage en app.

 

Jeg har brukt Tesla appen (offisiell og offisiell frum Blom who cares teddybears) på min Microsoft Lumia 950 til å styre en Tesla Model S P90D. Ser ut til å fungere bra.  

Lenke til kommentar

Det meste funker greit nok i webleseren, men bare de som er interessert nok til å leve med at ting funker "greit nok" i stedet for bra kjøper Windows-telefoner når det mangler apper. Hvorfor kjøpe noe som er greit nok når man får noe som er skikkelig bra til samme prisen?

 

Windows på telefon mangler en killer app. Det kunne vært Continuum, men sånn det ser ut i dag er det ikke stort mer enn man får på andre plattformer - muligheten for at enkelte apper kan kjøre fullskjerm om de er spesialprogrammert for det. Det har faktisk funka på iOs i noen år nå. Jeg vet Continuum har potentensiale til å være veldig mye mer, men MS har tradisjonen tro lovt masse og levert litt.

 

Nadella er en smart fyr. Jeg tipper Windows på telefon forsvinner i løpe av to år om ikke noe veldig dramatisk skjer. Han har allerede definert Windows ut av kjernestrategien til Microsoft, da er det vanskelig å forsvare å fortsette å denge en død hest.

 

gtuVjtk.png

Jeg håper egentlig jeg tar feil, for det hadde vært fint med tre konkurrerende plattformer - men sånn som det går nå er plattformen sannsynligvis truet. Men grafen over er totalt flat, noe som ikke akkurat gir grunn til optimisme.

 

 

Det er kanskje ikke så rart. Det virker som om Microsoft ikke helt vet om de skal bry seg om WP, eller drite i det. Windows 10 på Lumia 950 har ikke akkurat gitt folk et spesielt godt førsteinntrykk. Operativsystemet har så mange feil på telefonutgaven at den aldri burde vært lansert så tidlig. 

 

Hva skjer med Project Astoria? Dødt? Hvorfor oppdaterer de viktige applikasjoner som Facebook et par ganger i året? 

Lenke til kommentar

Har hatt ios og android tidligere, har kamerater med ip6 og galaxy s6. Har fått teste litt med de og ble ikke veldig imponert. Fungerer greit, men ikke bedre. Mulig jeg bruker feil apper, men merker ikke noe heng eller treghet på de jeg har...

Har lest at noen har hatt restart og diverse, har ennå tilgode å få restart siden jeg kjøpte tidlig i desember.

Veldig godt fornøyd, og kjenner meg ikke igjen i dommedagsprofetiene...

Lenke til kommentar

Altså når brorparten av anmeldelsene og tilbakemeldingene, selv de fra hardbarka Microsofttilhengere som Paul Thurrott og Mary Jo Foly er temmelig lukne og negative og det rapporteres om at retailere og operatører i store markeder som England og Tyskland stopper salget av Lumia 950 XL på grunn av urovekkende høy prosent av brukerne rapporterer diverse feil så er det vel ikke helt urimelig å konkludere med at her er det endel tullball ute å går?

 

Er jo ikke alltid sånn at man må ha personlig erfaring med et produkt over tid for å kunne vurdere eller diskutere produktet og plattformen. Og dommedagsprofetien stammer vel først og fremst fra elendige salgstall og markedsandel og penetrasjon og ikke kvaliteten på produktene og operativsystemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tester ut en nokia denne uken, må si det virker som en solid mobil med god batteritid(den er helt ny). Men utrolig drawback at den ser ut til å mangle det meste av apper om en ikke ser på tredjeparts løsninger. Både insta ligger som beta, Tesla appen er laget av hobby programmerere og snapchat finnes ikke. 

 

Altså, jeg kan leve uten men det finnes jo mange andre alternativ der jeg kan leve med... 

Lenke til kommentar

Har hatt ios og android tidligere, har kamerater med ip6 og galaxy s6. Har fått teste litt med de og ble ikke veldig imponert. Fungerer greit, men ikke bedre. Mulig jeg bruker feil apper, men merker ikke noe heng eller treghet på de jeg har...

Har lest at noen har hatt restart og diverse, har ennå tilgode å få restart siden jeg kjøpte tidlig i desember.

Veldig godt fornøyd, og kjenner meg ikke igjen i dommedagsprofetiene...

 

Min mobil kutter samtaler konsekvent etter 9 minutter, slår av telefonen).

Apper henger seg opp, tar evigheter å starte o.l. Ikke særlig imponert...

Lenke til kommentar

Hva gjelder Lumia 950 XL så har det vel også vært endel maskinvarerelaterte problemer om jeg ikke tar alt for feil? Var det ikke en hel del utsalgsteder i både England og Tyskland blant annet som stoppet salget etter urovekkende mye negative tilbakemeldinger fra kunder?

 

 

Nei, det er usanne rykter. De gikk rett og slett tomme for enheter fordi XL solgte over forventning. Den sorte XLen har vært utsolgt i flere norske nettbutikker også, men den hvite har vært tilgjengelig hele tiden.

Lenke til kommentar

Til dere som ikke bruker Windows 10 mobile, men allikevel er eksperter på alt som er feil. Kan dere ta dere tid til å forklare meg hvor jeg skal lete på min 950 XL? Sliter litt med å finne det dere skriver om...

 

Ingen problem. Jeg har hatt min XL siden jul og har i skrivende stund rapportert ikke mindre enn 37 feil i tilbakemeldinger-appen. I tillegg til en haug med forslag.

 

De 5 mest alvorlige er kanskje:

​* tappelyd fra telefonen som brått dukket opp i forrige uke (høres ut som vann fra en kran som drypper)

* telefonen forveksler enkelte ganger lydløs med ikke lydløs, slik at det står det er lydløs på glance screen også ringer den med full lyd når jeg sitter på stillevognen på toget ...

* hvis man fjernlåser telefonen vil telefonen restartes automatisk. Det blir da umulig å spore telefonen fordi telefonen ikke har kontakt med nettet før man har tastet inn SIM-kode.

* søppelpost-mappen i Outlook synkroniseres ikke korrekt. Søppelpost du sletter i Outlook på PC blir liggende på mobilen og er fullt lesbare.

* når man trykker på skjermen rett før skjermen skrus av (når den dimmer ned), så tolker telefonen det som et langtrykk.

 

De 5 mest irriterende feilene er kanskje (bortsett fra de over):

​* en haug med apper i Store er oversatt til arabisk, fransk, tysk osv. i tillegg til engelsk

* enkelte apper kan ikke jeg laste ned, men folk jeg kjenner med akkurat samme telefon (her i Norge) kan laste ned appene

* når du lukker en app som spiller av musikk, vises navnet på sangen og mulighet for å pause eller sette på forrige/neste sang hvis du justerer lyden med lydknappene.

* hvis man fjerner sync av en epostkonto og ikke fjerner kontoen, står det "systemfeil" alle steder man velger hvilken epostkonto man skal bruke.

* telefonen skrur seg på av seg selv når man lader den. Det er ikke mulig å skru den av for at den skal lade fortere

Lenke til kommentar

 

Til dere som ikke bruker Windows 10 mobile, men allikevel er eksperter på alt som er feil. Kan dere ta dere tid til å forklare meg hvor jeg skal lete på min 950 XL? Sliter litt med å finne det dere skriver om...

Ingen problem. Jeg har hatt min XL siden jul og har i skrivende stund rapportert ikke mindre enn 37 feil i tilbakemeldinger-appen. I tillegg til en haug med forslag.

 

De 5 mest alvorlige er kanskje:

​* tappelyd fra telefonen som brått dukket opp i forrige uke (høres ut som vann fra en kran som drypper)

* telefonen forveksler enkelte ganger lydløs med ikke lydløs, slik at det står det er lydløs på glance screen også ringer den med full lyd når jeg sitter på stillevognen på toget ...

* hvis man fjernlåser telefonen vil telefonen restartes automatisk. Det blir da umulig å spore telefonen fordi telefonen ikke har kontakt med nettet før man har tastet inn SIM-kode.

* søppelpost-mappen i Outlook synkroniseres ikke korrekt. Søppelpost du sletter i Outlook på PC blir liggende på mobilen og er fullt lesbare.

* når man trykker på skjermen rett før skjermen skrus av (når den dimmer ned), så tolker telefonen det som et langtrykk.

 

De 5 mest irriterende feilene er kanskje (bortsett fra de over):

​* en haug med apper i Store er oversatt til arabisk, fransk, tysk osv. i tillegg til engelsk

* enkelte apper kan ikke jeg laste ned, men folk jeg kjenner med akkurat samme telefon (her i Norge) kan laste ned appene

* når du lukker en app som spiller av musikk, vises navnet på sangen og mulighet for å pause eller sette på forrige/neste sang hvis du justerer lyden med lydknappene.

* hvis man fjerner sync av en epostkonto og ikke fjerner kontoen, står det "systemfeil" alle steder man velger hvilken epostkonto man skal bruke.

* telefonen skrur seg på av seg selv når man lader den. Det er ikke mulig å skru den av for at den skal lade fortere

Høres absolutt ikke bra ut. Har heldigvis ikke det samme på min. Kvalitetskontroll som ikke holder mål? Feil på pc'er som laster inn OS? Merkelig at noen fungerer bra, men andre ikke. Var vel noe av det samme på 920, de fleste feilfrie, men en del som slet med restart og annet. Er uansett enig i at det ikke burde forekomme.

Eneste jeg har opplevd av det du skriver er arabisk e.l. i Store. At mobilen skrur seg på ved lading er vel samme på alle nå?

Edit! Har forresten en ulåst 950 XL uten noen form for binding, vet ikke om det kan ha noen innvirkning?

Endret av Xaphoon
Lenke til kommentar

https://en.wikipedia.org/wiki/Spaghetti_code

 

 

 

Spaghetti code is a pejorative phrase for source code that has a complex and tangled control structure, especially one using many GOTO statements, exceptions, threads, or other "unstructuredbranching constructs. It is named such because program flow is conceptually like a bowl of spaghetti, i.e. twisted and tangled. Spaghetti code can be caused by several factors, such as continuous modifications by several people over a long life cycle. Structured programming greatly decreases the incidence of spaghetti code.
Lenke til kommentar

Høres absolutt ikke bra ut. Har heldigvis ikke det samme på min. Kvalitetskontroll som ikke holder mål? Feil på pc'er som laster inn OS? Merkelig at noen fungerer bra, men andre ikke. Var vel noe av det samme på 920, de fleste feilfrie, men en del som slet med restart og annet. Er uansett enig i at det ikke burde forekomme.

Eneste jeg har opplevd av det du skriver er arabisk e.l. i Store. At mobilen skrur seg på ved lading er vel samme på alle nå?

Edit! Har forresten en ulåst 950 XL uten noen form for binding, vet ikke om det kan ha noen innvirkning?

Jeg har en ulåst telefon som jeg kjørte hard reset på umiddelbart etter jeg tok den ut av esken. Hvorvidt testingen til Microsoft er god eller dårlig skal jeg ikke uttale meg om, men det tyder på at de har hatt mange problemer i testperiodene deres. Feil man finner rangeres etter alvorlighetsgrad og man prioriterer å rette de mest alvorlige først. Når det da fremdeles finnes så mange åpenbare feil tenker jeg de har hatt kjempeutfordringer tett opp mot produksjonsdatoen.

 

E annen ting jeg tolker som feil, men som muligens er som spesifisert: det er ikke mulig å låse telefonen manuelt. Det har jeg hatt mulighet på alle mine tidligere telefoner, så synes det er veldig rart at det ikke er implementert i en svindyr telefon som retter seg mot bedriftsmarkedet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...