Gå til innhold

Derfor kommer Snapchat trolig aldri til Windows Phone

Anbefalte innlegg

Rudy Huyn tilbød å gi Snapchat kildekoden til 6Snap gratis, slik at Snapchat kunne rebrande den og bruke lansere en versjon til Windows Phone uten å bruke en krone. Dette var visst Snapchat overhode ikke interessert i. Det sier egentlig mest om Snapchat. Windows Phone er en knakende god plattform, men dessverre mangler den fotfeste. I hovedsak kommer nok dette pga. mangel på apper. Derfor, jo flere slike "killerapps" som blir tilgjengelig på WP, jo flere vil bruke WP, og det vil utviklerne igjen tjene på

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utviklerne vil ikke tjene på at det er flere plattformer. Utviklere vil ha så få som mulig, men mer enn én. To, f.eks.

Igjen: Å få kildekoden av noen og rebrande den er en helt fantatisk lite attraktiv løsning for ethvert selskap. Det er ikke det å lage en klient som er problemet, det er å støtte den over tid og holde N versjoner i sync. To er mer enn dobbelt så mye styr som én, og tre er veldig mye mer enn to igjen. Det å skrive selve koden er trivielt - tipper Snapchat har en versjon liggende ett eller annet sted internt allerede.

For å snu spørsmålet: Hvorfor i alle dager skal Snapchat (eller andre tredjeparter) bekymre seg for at Microsoft sliter med å få fotfeste for plattformen sin? Vil man ha Snapchat finnes det en fullgod løsning - kjøp en telefon som støtter Snapchat.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Kunne gjerne sett litt mer debatt om den problemstillingen jeg tok opp egentlig, er man en drittsekk eller barnslig om man handler etter overbevisning istedet for penger?

AtW

Han er en drittsekk og barnslig fanboy da han ekskluderer mange som ønsker tjenesten hans, av en enkel grunn; han har personlige problemer med ett selskap som lager knakende gode os...

Må bare ile til og si jeg ikke har windows phone.

Det blir nesten som å stå i døra på pubben og nekte alle som har Nike sko å komme inn,pga at man selv har et personlig problem med Nike.

Snap har jeg, men bruker det sjelden. Kun til å sende morsomme tryner til mine barn

Ja, og kanskje han har gode grunner til det, han kan ha brent seg på ting MS kan ha gjort tidligere mot han som programvareutvikler feks. Er man da en "drittsekk og barnslig", fordi man ikke vil samarbeide med de? Kan godt hende han genuint mener verden blir et bedre sted om MS mister fotfeste, selv om det går utover noen på kort sikt er det bedre for folk på lang sikt osv.

AtW

Lenke til kommentar

Utviklerne vil ikke tjene på at det er flere plattformer. Utviklere vil ha så få som mulig, men mer enn én. To, f.eks.

Igjen: Å få kildekoden av noen og rebrande den er en helt fantatisk lite attraktiv løsning for ethvert selskap. Det er ikke det å lage en klient som er problemet, det er å støtte den over tid og holde N versjoner i sync. To er mer enn dobbelt så mye styr som én, og tre er veldig mye mer enn to igjen. Det å skrive selve koden er trivielt - tipper Snapchat har en versjon liggende ett eller annet sted internt allerede.

For å snu spørsmålet: Hvorfor i alle dager skal Snapchat (eller andre tredjeparter) bekymre seg for at Microsoft sliter med å få fotfeste for plattformen sin? Vil man ha Snapchat finnes det en fullgod løsning - kjøp en telefon som støtter Snapchat.

Skjønner ikke helt hva du er ute etter, hva er så galt med å utvide konseptet sitt til flere plattformer? Sånn som jeg har skjønt det er det dette som er hele grunnlaget for det kapitalistiske systemet vi har i vesten, altså kontinuerlig vekst og utvikling. Hvis du tror miliardærene bak snapchat "synes det blir for komplisert" med TRE plattformer. 3!!! Hvorav den siste blir gitt de gratis, så tar du feil. Når utvikleren selv har sagt at han aldri noen sinne vil utvikle eller tillate snapchat til windows phone fordi han ikke liker Microsoft, hvorfor sier du noe annet da?

La oss se på en mye mer komplisert app, med langt flere funksjoner og som finnes i uttallige versjoner, nemlig Candy Crush Saga. På Wikipedia står det oppgitt følgende plattformer:

Browser:

April 12, 2012

iOS:

November 14, 2012

Android:

December 14, 2012

Fire OS:

December 11, 2014

Windows Phone:

September 6, 2012

Windows 10:

July 29, 2015

Nå tror jeg tilogmed denne listen er utdatert, fordi jeg har sett candycrush på noens smart-tv (eller var det apple-tv?) og amazon Fire HD tablets (en android shell) og det kan også nevnes at det er dedikerte apper for nettbrettene. Candy Crush har siden 2012 tronet listene over den mest-tjenende appen i appstore, og det er sikkert like tilstander på google play og windows phone, så hvorfor ikke kopiere en suksesshistorie?

Lenke til kommentar

Ja, og kanskje han har gode grunner til det, han kan ha brent seg på ting MS kan ha gjort tidligere mot han som programvareutvikler feks. Er man da en "drittsekk og barnslig", fordi man ikke vil samarbeide med de? Kan godt hende han genuint mener verden blir et bedre sted om MS mister fotfeste, selv om det går utover noen på kort sikt er det bedre for folk på lang sikt osv.

Det er jo ikke bare ang. Microsoft at han har et dårlig rykte, for å si det sånn. Andres oppfatning om at han "er ubehagelig å ha med å gjøre" er vel mye eldre enn før jeg-er-3-år-og-vil-ikke-vil-ikke-vil-ikke-like-microsoft-syndromet viste seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du er ute etter, hva er så galt med å utvide konseptet sitt til flere plattformer? Sånn som jeg har skjønt det er det dette som er hele grunnlaget for det kapitalistiske systemet vi har i vesten, altså kontinuerlig vekst og utvikling. Hvis du tror miliardærene bak snapchat "synes det blir for komplisert" med TRE plattformer. 3!!! Hvorav den siste blir gitt de gratis, så tar du feil. Når utvikleren selv har sagt at han aldri noen sinne vil utvikle eller tillate snapchat til windows phone fordi han ikke liker Microsoft, hvorfor sier du noe annet da?

...

Nå tror jeg tilogmed denne listen er utdatert, fordi jeg har sett candycrush på noens smart-tv (eller var det apple-tv?) og amazon Fire HD tablets (en android shell) og det kan også nevnes at det er dedikerte apper for nettbrettene. Candy Crush har siden 2012 tronet listene over den mest-tjenende appen i appstore, og det er sikkert like tilstander på google play og windows phone, så hvorfor ikke kopiere en suksesshistorie?

Selvfølgelig er det fordi Snapchat ikke vil at de ikke lanserer til Windows Phone. Det er jo alle klar over og det har jeg også nevnt flere ganger. Om de ønsker kan de gjøre det på kort tid og håndtere kompleksiteten uten problemer. Som jeg sa tidligere blir jeg ikke overrasket om de har klienten klar men bare dropper å slippe den. 

Der du tar feil er det it-tekniske. Det er på ingen måte gratis å "bare få kildekoden", og det å ha tredjepartsklienter på er enda verre. Så det har en kost å utvide til flere plattformer - men det billigste er garantert å skrive klienten selv. At noen vi gi bort koden er fullstendig irrelevant her og teller verken for eller mot noe som helst. 

Hadde Windows Mobile hatt suksess hadde nok Snapchat også dukka opp, men nå kan man lett ignorere de få som bruker det da de enten er raringer som absolutt må ha Windows på telefonen eller folk som har lite nok innsikt til ikke bry seg. Jeg tror Snapchat er fullt klar over akkurat hvor mye de taper på boikotten sin, og de anser det tydeligvis som verdt det. 

Selv har jeg egentlig ikke så mye mot Microsoft (selv om produktene deres er triste greier), men å se deres egne gamle strategier treffe dem såpass hardt plager meg lite. Aktiv ødeleggelse for andre selskaper har de gjort så mange ganger selv (embrace, extend, extinguish) at jeg ikke akkurat plages når de utsettes for kjipe taktikker selv. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det er jo ikke bare ang. Microsoft at han har et dårlig rykte, for å si det sånn. Andres oppfatning om at han "er ubehagelig å ha med å gjøre" er vel mye eldre enn før jeg-er-3-år-og-vil-ikke-vil-ikke-vil-ikke-like-microsoft-syndromet viste seg.

Det er mulig, for å være helt ærlig kjenner jeg ikke til hverken han eller forhistorien. Bruker hverken snap eller WP.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hadde Windows Mobile hatt suksess hadde nok Snapchat også dukka opp, men nå kan man lett ignorere de få som bruker det da de enten er raringer som absolutt må ha Windows på telefonen eller folk som har lite nok innsikt til ikke bry seg. Jeg tror Snapchat er fullt klar over akkurat hvor mye de taper på boikotten sin, og de anser det tydeligvis som verdt det. 

Skål for den!

Lenke til kommentar

Skål for den!
Tror forfatteren av denne har tatt seg ganske mange "skål" før han knotet det ned på tastaturet.

Å påstå at alt MS har er triste greier,vitner om fanboyisme. Mener da vitterlig at en av deres nye telefoner ble kåret til kongen på haugen når det kom til mobilkamera. Meeeen gudhjelpe meg,den har jo ikke snap,så da er den ubrukelig og tarvelig...

Den hadde vel også maskinvare som overgår apple sine produkter også?

Windows 10 er det beste os-et jeg har testet,og jeg har jaggu testet en del....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror forfatteren av denne har tatt seg ganske mange "skål" før han knotet det ned på tastaturet.

Å påstå at alt MS har er triste greier,vitner om fanboyisme. Mener da vitterlig at en av deres nye telefoner ble kåret til kongen på haugen når det kom til mobilkamera. Meeeen gudhjelpe meg,den har jo ikke snap,så da er den ubrukelig og tarvelig...

Det er ikke sånn at alt MS lager er elendig, det er bare at ingenting av det er ferdig eller særlig bra. Bortsett fra Excel. Excel er faktisk bra.

Windows 10 er et helt kompetent OS (på pc) med en del store problemer. Det største problemet er MS sin totalt manglende respekt for kundene og det totale fraværet av hjerte. Men det funker jo, i motsetning til Windows 10 på mobil (som jeg tipper blir siste versjon, de må gi opp om det ikke går denne gangen)

Men maskinvare får de til nå, det skal de ha. Synd programvaren trekker ned.

Tror uansett toget har gått, kan ikke se hvorfor folk skulle gidde å gå for et system som så få bruker. Særlig så mye som MS har rotet. "Du kan oppgradere, du kan ikke oppgradere, du får 1tb disk, du får ingen disk". Dessuten er jo stort sett alle MS sine apper bedre på iOs og Android enn på deres egne telefoner.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Skål for den!

La oss ikke gjør dette til en mobil X vs mobil Y diskusjon. Men det er jo litt ironisk at du skal klage på at andre og dra fanboykortet når du selv kaster ut påstander om at en telefon er bedre enn en annen uten å ha lest deg spesielt opp på maskinvaren.

Lenke til kommentar

Det har den absolutt, skulle da også bare mangle når det er en toppmodell. Bare synd ikke operativsystemet er ferdig, at den mangler de fleste appene.

Nå har dessverre ikke jeg fått testen noe særlig,men det har tydeligvis du, ettersom du er så bastant. Mangler de fleste appene? Tipper den har de fleste appene jeg....
Lenke til kommentar

Neida, men siste ms telefon har jo rå maskinvare, og hvis du ikke klarer å inrømme det engang, så peker det vel egentlig flere fingre på deg selv enn på meg...

Har jeg overhodet ikke noe problem med å innrømme. Har lenge vært en liten tilhenger av Windows Phone jeg. Men mangel på gode og relevante modeller og temmelig labert økosystem rundt mobilsatsingen gjorde det temmelig uaktuelt på permanent basis.

EDIT:

Ikke er jeg noen stor fan av overgangen til Windows 10 Mobile heller som fjerner mye av det som har vært særegent med Windows Phone. Blant annet ved overgangen fra horisontal scrolling og menyer over til mer tradisjonell "hamburger" UX.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Personlig er jeg Androidist, men setter pris på mangfold, og har lyst til å teste andre os. Kanskje nyskjerrig av natur ☺

WP virker som bare det. Noen funksjoner må du lete litt etter, enkelte apper er ikke tilgjengelige, men bortsett fra det så er WP helt kurant.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg Androidist, men setter pris på mangfold, og har lyst til å teste andre os. Kanskje nyskjerrig av natur ☺

WP virker som bare det. Noen funksjoner må du lete litt etter, enkelte apper er ikke tilgjengelige, men bortsett fra det så er WP helt kurant.

Utfordringen er at når man kommer inn som utfordrer kan man ikke være litt bedre, man må være veldig mye bedre. Dét er ikke Windows Phone, selv om det så veldig lovende ut da det kom.

Lenke til kommentar

Det meste funker greit nok i webleseren, men bare de som er interessert nok til å leve med at ting funker "greit nok" i stedet for bra kjøper Windows-telefoner når det mangler apper. Hvorfor kjøpe noe som er greit nok når man får noe som er skikkelig bra til samme prisen?

Windows på telefon mangler en killer app. Det kunne vært Continuum, men sånn det ser ut i dag er det ikke stort mer enn man får på andre plattformer - muligheten for at enkelte apper kan kjøre fullskjerm om de er spesialprogrammert for det. Det har faktisk funka på iOs i noen år nå. Jeg vet Continuum har potentensiale til å være veldig mye mer, men MS har tradisjonen tro lovt masse og levert litt.

Nadella er en smart fyr. Jeg tipper Windows på telefon forsvinner i løpe av to år om ikke noe veldig dramatisk skjer. Han har allerede definert Windows ut av kjernestrategien til Microsoft, da er det vanskelig å forsvare å fortsette å denge en død hest.

gtuVjtk.png

Jeg håper egentlig jeg tar feil, for det hadde vært fint med tre konkurrerende plattformer - men sånn som det går nå er plattformen sannsynligvis truet. Men grafen over er totalt flat, noe som ikke akkurat gir grunn til optimisme.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...