Ondskapen Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Hei Som håndverker har jeg firmabil som firmaet leaser. Det er en Caddy som er registrert April 2013. Siden jeg disponerer denne bilen fritt, også på fritiden. Så skatter jeg av den. Dette gjøres ved at det blir lagt på 6 550,- i mnd på inntekten min. Noe som stemte med liste pris når bilen var ny. Men nå har det jo kommet noen nye regler om beskatning av firmabil, som jeg ikke helt skjønner. Er det noen som kan hjelpe meg med og forstå de nye reglene? Er det ikke sånn at jeg skal skatte mindre fra det året bilen blir 3 år gammel, og vil ikke det være i år? Mvh Litt forvirret håndverker :-P Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 (endret) En bil førstegangsregistrert i 2013 skal vel verdsettes til 75% av listepris fra i år ja, om jeg ikke tar feil. Det som er nytt, er at det i tillegg (kun for varebiler) skal trekkes fra et fast beløp (noen steder leser jeg 100.000, andre steder 150.000, og forskriften om det er ikke vedtatt enda) fra denne listeprisen før man kommer frem til det beløpet som skal være grunnlag for 30%-regnestykket. Med andre ord, så vil det beløpet som legges på inntekten din reduseres ganske betydelig. Om du oppgir hvilken listepris som er lagt til grunn, så kan jeg/vi regne det ut nøyaktig. Det andre alternativet (forutsetter elektronisk kjørebok) er at du får påplusset inntekten med 3,40kr/km (det tallet er vel heller ikke endelig vedtatt) for hver km bilen kjøres privat. Ved moderate private kjørelengder kan det alternativet være gunstigere. Mer om forslaget kan leses her: http://www.skatteetaten.no/globalassets/pdfer/uttalelser/hoeringsuttalelser/horingsnotat_forslag-til-endringer-vedr-bilbeskatning.pdf (i linken står det 100.000 i reduksjon av "firmabil-grunnlaget", alternativt 3,40kr/km privat kjørt.) Endret 11. januar 2016 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 11. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2016 Skal det være liste pris med eller uten avgifter og mva? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Tror det er med begge deler. De ligger forøvrig her: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bil-og-andre-kjoretoyer/Bil/Bilpriser/ Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 11. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2016 Da er liste prisen på min trofaste Caddy 217 300,- Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Da blir det, med litt forbehold om feil, og at det endelige resultatet blir som i høringsutkastet: 217.300 - 100.000 =117.300,- (reduksjonen med 25% kommer først i 2017; bilen måtte vært over 3 år pr 01/01/16 for å få den reduksjonen i år. Din bil blir først tre år i april.) 117.300 x 30% = 35.190,- i ekstra inntekt pga firmabilfordel -per år, ikke per måned. Eller, alternativt, 3,40kr/km kjørt privat -men om du kjører mer enn 10.350 km privat i året, så blir det første alternativet billigere. Det første alternativet krever heller ikke investering i/evt. abonnement på elektronisk kjørebok. 6.550,- x12mnd=78.600,- i året hørtes egentlig litt mye ut, etter de gamle reglene, hvor fordelen var 30% av listepris (opp til et visst nivå), uten reduksjon med først 25% og deretter 100.000 i fratrekk; jeg kommer fram til at du skulle ha skattet av (217.300x30%) 65.190,- i året hittil... Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 11. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2016 Høres jo veldig fint ut for neste år hvis det høringsutkastet går gjenom Men du mener at jeg skal skatte av 5 432,50 i mnd i stedet for 6 550 som jeg gjør nå? Hvis dette nå er riktig, hvordan går jeg frem for og få tilbake disse pengene? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 (endret) Ut fra det som står her, så skal du skatte av 30% av listepris inntil 286.000, altså i ditt tilfelle 217.300 x 30% = 65.190 for 2015, i alle fall. For tidligere år må du vel klage på ligningen; i hvilken grad det er mulig, og foreldelsesfristen for det, det kan jeg for lite om.. edit: er du 100% sikker på at du har sett på korrekt utstyrsnivå og motor og alt det der, i prislista? Kanskje litt banalt, men... Endret 11. januar 2016 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 11. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2016 Ja, det er riktig modell, motor og girkasse. Den har jo bitte litt utstyr utover det minimale du kan få den med. Men det er jo ikke mulig og legge til det i listene til skatteetaten. Skal jeg fine det og legge til det fra listene til VW? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Ut fra det som står her, så skal det visst legges til, ja. Altså ekstrautstyr som er utover det som er inkludert i utstyrsnivået (Trendline, Highline etc) Verdien av ekstrautstyr skal også beregnes av importørens listepris, uansett om det er betalt av arbeidsgiver eller den ansatte. Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 11. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2016 (endret) VW prisliste: - Caddy 222 800,- - Utstyr 43 320,- Sum 266 120,- Utifra dette, kan det jo faktisk stemme, at jeg skal skatte så mye? Da er det vell bare og vente til neste år hvor det blir billigere, og forhåpentligvis veldig billig og skatte Endret 12. januar 2016 av Ondskapen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå