Gå til innhold

Skatt på firma(vare)bil

Ondskapen

Anbefalte innlegg

Hei

Som håndverker har jeg firmabil som firmaet leaser. Det er en Caddy som er registrert April 2013.

Siden jeg disponerer denne bilen fritt, også på fritiden. Så skatter jeg av den.

Dette gjøres ved at det blir lagt på 6 550,- i mnd på inntekten min. Noe som stemte med liste pris når bilen var ny.

Men nå har det jo kommet noen nye regler om beskatning av firmabil, som jeg ikke helt skjønner.

Er det noen som kan hjelpe meg med og forstå de nye reglene?

Er det ikke sånn at jeg skal skatte mindre fra det året bilen blir 3 år gammel, og vil ikke det være i år?

Mvh

Litt forvirret håndverker :-P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bil førstegangsregistrert i 2013 skal vel verdsettes til 75% av listepris fra i år ja, om jeg ikke tar feil. Det som er nytt, er at det i tillegg (kun for varebiler) skal trekkes fra et fast beløp (noen steder leser jeg 100.000, andre steder 150.000, og forskriften om det er ikke vedtatt enda) fra denne listeprisen før man kommer frem til det beløpet som skal være grunnlag for 30%-regnestykket. Med andre ord, så vil det beløpet som legges på inntekten din reduseres ganske betydelig. Om du oppgir hvilken listepris som er lagt til grunn, så kan jeg/vi regne det ut nøyaktig.

Det andre alternativet (forutsetter elektronisk kjørebok) er at du får påplusset inntekten med 3,40kr/km (det tallet er vel heller ikke endelig vedtatt) for hver km bilen kjøres privat. Ved moderate private kjørelengder kan det alternativet være gunstigere.

Mer om forslaget kan leses her: http://www.skatteetaten.no/globalassets/pdfer/uttalelser/hoeringsuttalelser/horingsnotat_forslag-til-endringer-vedr-bilbeskatning.pdf

(i linken står det 100.000 i reduksjon av "firmabil-grunnlaget", alternativt 3,40kr/km privat kjørt.)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Da blir det, med litt forbehold om feil, og at det endelige resultatet blir som i høringsutkastet:

217.300 - 100.000 =117.300,- (reduksjonen med 25% kommer først i 2017; bilen måtte vært over 3 år pr 01/01/16 for å få den reduksjonen i år. Din bil blir først tre år i april.)

117.300 x 30% = 35.190,- i ekstra inntekt pga firmabilfordel -per år, ikke per måned.

Eller, alternativt, 3,40kr/km kjørt privat -men om du kjører mer enn 10.350 km privat i året, så blir det første alternativet billigere. Det første alternativet krever heller ikke investering i/evt. abonnement på elektronisk kjørebok.

6.550,- x12mnd=78.600,- i året hørtes egentlig litt mye ut, etter de gamle reglene, hvor fordelen var 30% av listepris (opp til et visst nivå), uten reduksjon med først 25% og deretter 100.000 i fratrekk; jeg kommer fram til at du skulle ha skattet av (217.300x30%) 65.190,- i året hittil...

Lenke til kommentar

Ut fra det som står her, så skal du skatte av 30% av listepris inntil 286.000, altså i ditt tilfelle 217.300 x 30% = 65.190 for 2015, i alle fall. For tidligere år må du vel klage på ligningen; i hvilken grad det er mulig, og foreldelsesfristen for det, det kan jeg for lite om..

edit: er du 100% sikker på at du har sett på korrekt utstyrsnivå og motor og alt det der, i prislista? Kanskje litt banalt, men...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

VW prisliste:

- Caddy     222 800,-

- Utstyr        43 320,-

Sum          266 120,-

Utifra dette, kan det jo faktisk stemme, at jeg skal skatte så mye?

Da er det vell bare og vente til neste år hvor det blir billigere, og forhåpentligvis veldig billig og skatte :)

Endret av Ondskapen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...