Gå til innhold

Hjelp til å sette opp Aksesspunkt

FranZe

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at jeg har kjøpt meg en ny router som jeg tenkte å sette opp som ett AP. AP'et som skal kobles til er dette https://www.komplett.no/product/853503/datautstyr/nettverksprodukter/routere/tp-link-touch-p5-ac1900-wireless-router  Det jeg hadde gjort var å satt ip adressen til 192.168.1.2 og default gateway til 192.168.1.1, satt det som AP selvfølgelig og huket vekk DHCP. Koblet nettverkskabelen fra routerens lan til AP'ets wan. Dette fungerte i ca 3 dagers tid. Til jeg kjørte speedtest i dag, da hadde opplastnings hastigheten falt med 60mbps, fra ca 95 til kun 30. Den gikk opp igjen etter en restart av routeren. Nedlastnings hastigheten var normal hele tiden.

Forsøkt lan-->lan i stedet for lan-->wan også men det fungerte ikke. Nå har jeg byttet ip adresse på AP'et til 192.168.1.3 for å teste om det blir bedre. Er det noen innstillinger jeg trenger å gjøre på routeren, asus ac68u? Har jeg satt det opp på riktig måte eller har jeg vært helt på bærtur her? Trenger virkelig litt hjelp for å få dette satt opp på riktig måte og håper noen har mulighet til å hjelpe en som er amatør på nettverk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg lurer på er om du virkelig trenger et AP da den nye routeren din skal være ganske bra!?

Den nye routeren skal settes opp som ett AP, og ja jeg trenger det både med tanke på rekkevidde og enheter på nettet :)

Ellers regner jeg med at begge routerene er i samme IP range?

Det her er ikke jeg så dreven på. Forklar gjerne litt om du vil. Eneste jeg har gjort er å endret på ip adressen til TP Linken -->192.168.1.2 slått av dhcp og satt gateway til 192.168.1.1 <--som jeg bruker for å logge på Asus routeren.

Edit: Ser at Asusen deler ut ip adresser fra 192.168.1.2 til 192.168.1.254. Blir det kluss om jeg setter AP'et til 192.168.1.2 da? Det ble i alle fall noe kluss og endret AP'et til 192.168.1.3 i stedet

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Hvis asusen nås på 192.168.1.1 er den nye routeren i samme range om du gir den 192.168.1.2 så det skal ikke være noe problem, men forsøk da å sette asusen til å dele ut fra 192.168.1.3 slik at det ikke blir noen konflikter. Alternativt kan du konfigurere Asus routeren til alltid å gi det nye APet samme IP 192.168.1.2.

Dersom du kobler kabelen fra LAN til LAN skal ikke I adressen i den nye boksen ha noe å si, men da er det innstillingene i Asusen som styrer alt og den nye routeren blir nettopp bare et "dumt" AP.

Om du kobler fra Asus LAN til WAN må den nye boksen settes opp til å ta i mot IP fra Asus routeren. Det kan du sikkert lettest gjøre ved å kjøre igjennom et automatisk oppsett.

Edit: Klipp fra brukermanualen til Asus routeren:

post-4119-0-44638400-1452540275_thumb.png

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Hvis asusen nås på 192.168.1.1 er den nye routeren i samme range om du gir den 192.168.1.2 så det skal ikke være noe problem, men forsøk da å sette asusen til å dele ut fra 192.168.1.3 slik at det ikke blir noen konflikter. Alternativt kan du konfigurere Asus routeren til alltid å gi det nye APet samme IP 192.168.1.2.

Dersom du kobler kabelen fra LAN til LAN skal ikke I adressen i den nye boksen ha noe å si, men da er det innstillingene i Asusen som styrer alt og den nye routeren blir nettopp bare et "dumt" AP.

Om du kobler fra Asus LAN til WAN må den nye boksen settes opp til å ta i mot IP fra Asus routeren. Det kan du sikkert lettest gjøre ved å kjøre igjennom et automatisk oppsett.

Edit: Klipp fra brukermanualen til Asus routeren:

Har vært å tittet på både rute og dhcp-server på Asusen, men usikker på hva jeg skal fylle feltene med. Hva skal jeg skrive på maske? 255.255.255.0? og på nettverk/verts ip 192.168.1.1 og på gateway finner jeg TP Linken? Skal TP linken stå i router modus da?

Lenke til kommentar

Har nå kjørt Asusen på ip 192.168.1.1 og Tp linken som 192.168.1.3 så langt så det ser ut som det fungerer. Det jeg synes er merkelig er at Asusen er satt til å gi ut ip adresser fra 192.168.1.2-->192.168.1.254, men når nye enheter kobler seg til nettet kobles de til 192.168.1.1xx. Så det må være noe som svikter i oppsettet. Kommer til å ta en nærmere titt på det litt senere, nå kan jeg ikke tulle mer med nettet her i og med at det har vært perioder hvor naboene må ha vært uten nett. Det er vel ingenting som irriterer mer? Har gått inn manuelt og tildelt ip adresser på de forskjellige enhetene så de mellom 192.168.1.2-->192.168.1.254. Har ikke vært nedi 30-tallet og det er da en positiv ting i det minste :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...