Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trakassering fra huseier

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et hus sammen med to jenter til, den ene er huseier. Huseier har kommet med husregler etterhvert som går personlig på meg. Hus hysjer på meg om jeg vil utdype mine meninger, starter diskusjoner over messenger der hun også sier jeg skal stoppe å svare henne. Jeg har ikke en stemme i mitt eget hjem. Hun har også skrivet lengre meldinger til meg over messenger om hvordan jeg som person bør forandre meg, for jeg er i følge henne vanskelig og slem. Hun skrev også at jeg har gjort livet hennes til et helvete her hvor vi bor. Jeg har signert på en ettårskontrakt som jeg gjerne vil ut av. Selv om hun åpenlyst vil ha meg ut fra hær vil hun ikke godta at jeg går ut av avtalen. Jeg mistrives så mye at jeg begynner å slite psykisk å reiser hjem til mine foreldre så fort jeg har mulighet, samt reiser jeg til venner så mye som mulig.

Vær så snill å hjelp meg med å få meg ut av avtalen, dette kan umulig være lov. Jeg personlig mener jeg ikke har gjort noe galt overfor henne, har heller ikke hørt andre som har bodd her påstått at jeg har vært spydig eller frekk som hun ofte sier jeg er.    

Anonymous poster hash: 0767c...de6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ordlyden i kontrakta er viktig for å avgjere om den kan seiast opp, og eventuelt kor lang tid det der.

Ellers så kan huseigaren iverksette "vanlige ordensreglar" samt "rimelige påbud" for å sikre god husorden. Så om husreglane er å betegne som uvanlige så vil dei ikkje kunne gjerast gjeldande.

I tilfeller der huseigaren har uvanlige behov for husordensreglar så må dette opplysast om på forhånd, ein kan ikkje i ettertid komme med ordensreglar som du ikkje hadde forutsettningar for å forvente deg.

Her vil det sjølvsagt være avgjerande kva husreglar som er i verksatt for å vurdere om dei ligger innanfor husleigelova § 5-2 eller ikkje.

Lenke til kommentar

Det virkar som om du har to "reelle alternativ" for meg. Enten må du sette denne damen litt på plass, forklare kva du meiner du har rett til og at ho ikkje kan gå rundt å pirke på deg. At hun hysjer på deg, ber deg slutte å prate og slik er hersketeknikkar der ho ønskjer å manipulere deg til å ikkje svare tilbake. Det beste er om du klarer å vise henne at dette finner du deg ikkje i. 

Med mindre du har signert på ein kontrakt med annen oppsigelsestid virker det som at du har oppsigelsestid på tre måneder jf. husleieloven § 9-6 ( https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_9 ). 

Lenke til kommentar

Dersom utleier trakasserer leietaker vil dette kunne være et brudd på utleiers plikt til å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen, jf. husleieloven § 5-2. Et slikt brudd vil kunne være en så vesentlig svikt i forutsetningene for leieavtalen at leietaker kan få hevingsrett etter husleieloven § 2-12 jf. § 5-7. Når utleier og leietaker bor i samme boenhet vil terskelen for å heve leieavtalen være lavere.

Du beskriver i liten grad hva som faktisk har skjedd i særlig detalj, du presenterer for det meste hvilken effekt dette har på deg. Dette gjør det vanskelig å gi deg noen konkret vurdering.

Det er viktig å skille mellom utleiers legitime rettigheter, nemlig å fastsette "vanlige ordensregler og rimelige påbud" til sikring av "god husorden", og utleiers overtramp, som å forsøke å regulere leietakers oppførsel innenfor et tema som ikke har noe med god husorden å gjøre. Utleier kan pålegge leietaker å være ryddig, men ikke å være positiv. Utleier kan pålegge leietaker å være høflig mot sine medbeboere, men ikke å være sosial.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...