Gå til innhold

Kjøre med døra åpen


Gjest medlem-397300

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskrift om bruk av kjøretøy:

 

 

§ 3-4.Utstikkende gods, merking m.m. 1. Utstikkende gods: a. For transporter med bredde inntil 2,55 meter inkludert gods, må godset ikke strekke seg mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider uten tillatelse fra regionvegkontoret for kjøring innenfor en region, eller av Statens vegvesen Region øst for kjøring gjennom flere regioner. For enkelttransport kan tillatelse gis av regionvegkontoret også for kjøring gjennom flere regioner.

Tilsvarende gjelder for gods som stikker ut mer enn 1,00 meter foran kjøretøyet.

b. Transport av båt med bredde inntil 2,55 meter tillates selv om båten stikker mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider.

Avstanden fra baklysets ytterkant til båtens ytterste kant skal ikke overstige 40 cm. Det samme gjelder reflekser bak på tilhengeren.

Det samme kravet gjelder for markeringslys dersom slikt lys er montert foran på kjøretøyet. Dersom kjøretøyet ikke er utstyrt ned markeringslykt tillates transport kun i dagslys med god sikt.

Båtens baug skal være plassert i kjøreretningen.

2. Merking av gods som stikker ut i bredderetningen:

Gods som strekker seg 15 cm eller mer utenfor kjøretøyets sider, skal foran og bak være tydelig merket. Merkingen skal være minst 50 cm høy og minst 25 cm bred og utført med avvekslende røde og gule striper som skal være skråstilt og ca. 5 cm brede. Fargen skal være varig fluoriserende eller av type som er godkjent av Vegdirektoratet.

Gods som strekker seg utenfor kjøretøyets sider, skal i mørke eller usiktbart vær også foran på hver side være merket med minst to lykter som gir hvitt lys fremover, og bak på hver side med minst to lykter som gir rødt lys bakover. Lyktene skal ha en lysåpning på minst 30 cm² og være plassert over hverandre. Lyset må ikke virke blendende og skal være godt synlig på minst 150 meter avstand.

Merking og lykter skal være plassert ytterst på godset og slik at de er godt synlige forfra og bakfra. Om mulig må overkant av merking og lykter ikke være høyere enn 2,00 meter over vegbanen.

3. Merking av gods som stikker ut i lengderetningen:

Gods som stikker ut foran kjøretøyet eller mer enn 1,00 meter bak kjøretøyet, skal være merket ytterst med en anordning som har avvekslende rød og hvit farge og fra alle sider har et synlig areal på minst 250 cm². Det røde materialet skal være lysreflekterende. Anordningen skal være plassert slik at den er godt synlig.

Ved tilfeldig transport kan merkingen skje på annen tydelig måte.

I mørke eller usiktbart vær skal gods som stikker ut mer enn 1,00 meter bak kjøretøyet også merkes med lykt som gir rødt lys bakover og til sidene. Lykten skal ha lysåpning på minst 30 cm² . Lyset må ikke virke blendende og skal være godt synlig på minst 150 meter avstand.

4. Merking av utstikkende utstyr:

Utstyr, redskap mv. som stikker ut foran, bak eller på siden av kjøretøy, skal være merket i samsvar med bestemmelsene i denne paragraf, dersom ikke særlige regler er fastsatt av Vegdirektoratet.

5. Merking av vogntog med lengde over 19,50 meter:

Vogntog som har tillatt lengde mer enn 19,50 meter, skal ha skilt bakpå tilhengeren der lengden er angitt. Lengden angis for hele meter og rundes oppover.

Skiltet skal være minst 100 X 50 cm med 20 mm rød, reflekterende bord. Bunnfargen skal være hvit og ureflekterende med symbol av vogntog og piler sammen med lengdeangivelse i hele meter med 70 mm teksthøyde:

sf-19900125-0092-01-01.png?timestamp=145

Skilt som er godkjent i annet EØS-land godtas.

6. Merking av lang, bred og tung transport: a. Når lengden er mer enn 6,00 meter mer enn det som er tillatt etter § 5-4 nr. 4, eller bredden er mer enn 3,00 meter, eller tillatte aksellaster, last fra akselkombinasjoner eller totalvekter overskrider det som er tillatt etter § 5-8 nr. 3, skal både kjøretøyet og det eller de ledsagende kjøretøy være utstyrt med varselskilt henholdsvis «Lang last», «Bred last» eller «Tung last». Hvilket skilt som skal benyttes skal fremkomme av dispensasjon. Varselskilt skal ha hvit bunnfarge og være svakt lysende eller belyst under kjøring i mørke eller usiktbart vær. Varselskilt skal være godt synlig både forfra og bakfra.

Det tillates også tekst bestående av lysdioder (digitale skilt) eller annen form for lysende skilt. Teksten skal være godt synlig under alle lysforhold og skal ikke virke blendende i mørket. Skiltene skal være godt synlige både forfra og bakfra. Lysende skilt foran på transporterende kjøretøy skal være plassert slik at det gir god synlighet og ikke kommer i konflikt med kjøretøyets øvrige lys, og skal ikke dekke utsyn fra førerplass.

b. Varselskiltet skal ha følgende utforming:

Teksten utføres med store sorte eller lysende bokstaver, utforming etter trafikkalfabetet, med minimum bokstavhøyde 105 mm. De lysende bokstavene skal være hvite eller gule og skal ikke ha samme farge som bunnfargen på skiltet.

Skiltet utformes med teksten på en eller to linjer med minimumsavstander fra tekst til skiltkant eller skiltbord etter normalbestemmelsene i trafikkalfabetet. Det må ikke være annen tekst på skiltet.

Skilt utformet etter tidligere bestemmelser kan benyttes inntil videre.

c. Varselskiltet må tildekkes eller fjernes når kjøretøyet ikke er i bruk til ledsaging eller til lange, brede eller tunge transporter. For skilt med lysende tekst er det tilstrekkelig at teksten fjernes. Det er ikke tillatt med andre lys eller annen tekst i disse skiltene. I førerhytten skal det på godt synlig plass, være en egen bryter som lyser når skilt med lysende bokstaver er i bruk. 7. Transport av sykkel: a. Ved transport av sykkel på tvers av bil med bredde 180 cm eller mindre skal sykkelen monteres slik at den får maks lengde på 180 cm målt i horisontalplanet. Dersom sykkelen stikker utenfor bilens side skal den monteres tilnærmet symmetrisk om bilens midtakse. Bestemmelsene i nr. 1 gjelder ikke for slik transport. b. Dersom sykkelen skjuler bilens lys eller kjennemerke skal det brukes lysbjelke merket med bokstav- og tallkombinasjon som viser motorvognens identitet.

Lysbjelken skal ha baklys, stopplys, retningssignallys samt refleks.

c. Merkingen skal bestå av kjennemerkets bokstav- og tallkombinasjon i sort med tilnærmet samme størrelse som på kjennemerket. Den skal ha hvit eller aluminiumsfarget bakgrunn, være godt synlig og holdbar. 8. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke utenfor offentlig veg dersom kjøringen likevel er forsvarlig.

 

I utgangspunktet skal merkinga være raud og kvit, men for tilfeldig transport som nok er mest typisk for privatpersonar så kan ein også merke på annen måte. Ein refleksvest vil då være eit fornuftig valg sidan den både vises godt og har refleks.

 

 

Når det gjeld det meir konkrete spørsmålet om ei vilkårlig dør kan være åpen (eller fjerna) så vil det være avhengig av om bilen er trafikksikker eller ikkje. På ein del bilar så vil nok døra utgjere ein del av konstruksjonen som er forutsettninga for at bilens sikkerheitsinnrettningar fungerer ved ein kollisjon. Det er dette som er grunnen til at ein ikkje berre kan kappe taket av ein tilfeldig bil for å lage kabriolet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men lastet kan jo gli ut, det er farlig, burde ikke vært lov

 

Det følger av dei foregåande paragrafane:

 

§ 3-2.Plassering og sikring av gods

1. Gods skal være plassert slik at føreren har tilstrekkelig utsyn og ikke hindres i å manøvrere forsvarlig. Verken påbudt lys eller kjennemerke må være tildekket. 2. Godsets vekt skal være mest mulig jevnt fordelt på hjul på samme aksel og hensiktsmessig fordelt mellom akslene. Minst 20 % av kjøretøyets aktuelle totalvekt skal hvile på styrende hjul. 3. Godset skal være sikret slik at det ikke volder skade eller fare, sleper på vegen, faller av kjøretøyet eller framkaller unødig støy. Det samme gjelder kjetting, tau, presenning eller annet festemiddel.

Ved transport av plater med større bredde enn lastbæreren, skal skråstilt lastestativ benyttes, slik at lasten kan holdes innenfor kjøretøyets bredde.

4. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke utenfor veg som er åpen for alminnelig ferdsel dersom kjøringen likevel er forsvarlig. 0 Endret ved forskrift 16 jan 1998 nr. 88 (i kraft 1 mars 1998).
§ 3-3.Nærmere om sikring av gods

I tillegg til bestemmelsene i foregående paragraf gjelder følgende for motorvogn eller tilhenger. Unntatt er transport av gods med motorsykkel, moped, beltekjøretøy eller innvendig i personbil:

1. Anordning som begrenser godsrom, skal være påsatt og forsvarlig sikret under kjøring.

Godsbærer skal være festet til kjøretøyet på slik måte at den ved full belastning kan tåle det som kreves etter nr. 2 nedenfor.

Gods som kan støve, ryke eller virvle av kjøretøyet, skal være fuktet, dekket med presenning eller nett eller på annen måte være hindret fra å forlate kjøretøyet under transport. Dette gjelder ikke ved transport av massegods og samtidig spredning, f.eks. ved grusing av veg.

2. Under transport skal gods på kjøretøy være sikret slik at ingen del av godset kan forskyve seg eller falle av.

Sikring skal minst kunne tåle følgende krefter:

a) Framover langs kjøretøyet: Kraft lik hele godsets vekt. b) Bakover og på tvers av kjøretøyet: Kraft lik halve godsets vekt. c) Framover langs tilhenger trukket av traktor eller motorredskap som er konstruert for fart ikke over 30 km/t: Kraft lik halve godsets vekt.

Gods skal være sikret ved låsing, stenging eller surring eller ved kombinasjon av disse metoder. Gods kan være sikret på annen måte hvis det ved beregninger eller praktiske prøver kan sannsynliggjøres at den anvendte metode oppfyller kravene i denne paragraf.

Hvis det er mulig på grunn av godsets beskaffenhet og dimensjoner, skal surring på kjøretøy med åpent godsrom anbringes innenfor sidelemmer eller liknende. Er dette ikke mulig, må alle deler av surringen være festet slik at løse ender ikke kan skade annen trafikant.

3. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke utenfor veg som er åpen for alminnelig ferdsel dersom godset likevel er forsvarlig sikret. 0 Endret ved forskrift 9 sep 1998 nr. 932 (i kraft 1 okt 1998).

 

 

 

 

Den største faren med utstikkande gods er strengt tatt at ved påkjørsel bakfrå så kan den bakerste bilen blir spidda, noke som igjen utgjer ein personfare sjølv ved lav kollisjonshastigheit.

Den som kjøyrer med utstikkande last bør derfor tilstrebe å unngå at utsikket kjem i hode og overkroppshøgde for andre trafikkantar.

 

I tillegg må andre billistar holde rikelig med avstand til bilen foran som har utstikkande last. Dette for å sikre seg at ein har ekstra med sikkerheitsmargin ved f.eks. kjedekollisjon der sjølv om du klarer å stoppe tidsnok så kan bilen bak som ikkje klarer å stoppe ende opp med å skyve din bil inn i den utstikkande lasten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde kun gjøres av profesjonelle

 

I såtilfellet så er svaret så enkelt som at du ikkje laster noke inn i bilen din som er for stort til å få igjen døra.

 

Det er fullt lovlig å gjere dette, men det betyr ikkje at dette er noke som er lurt å gjere dersom du kan unngå det. Det beste er å skaffe seg større bil, men det er ikkje eit absolutt krav om at du må ha større bil.

Lenke til kommentar

Det burde ikke vært lov. Det kan være farlig. 

Hvorfor spør du om du kan gjøre det selv da, når du så (etter å ha fått vite at ja, det er lovlig) konkluderer med at det ikke burde vært lov? Når du selv mener det er så farlig at det ikke burde vært lov, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du spør til å begynne med...

 

Forøvrig skal last sikres så den ikke kan forskyve seg, enten dørene er stengt eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Den største faren med utstikkande gods er strengt tatt at ved påkjørsel bakfrå så kan den bakerste bilen blir spidda, noke som igjen utgjer ein personfare sjølv ved lav kollisjonshastigheit..

 

Ved utstikkende last er vel sjansen størst for at den utstikkende lasten blir trykket inn i kupeen på den bilen som har lasten og gjøre stor skade på fører/passasjerer dersom det ikke er en solid vegg som skiller lasten fra kupeen.

 

En annen problemstilling med å kjøre med åpen bakluke er at man kan få mye eksos inn i kupeen på bilen.

Lenke til kommentar

 

 

 

Den største faren med utstikkande gods er strengt tatt at ved påkjørsel bakfrå så kan den bakerste bilen blir spidda, noke som igjen utgjer ein personfare sjølv ved lav kollisjonshastigheit..

 

Ved utstikkende last er vel sjansen størst for at den utstikkende lasten blir trykket inn i kupeen på den bilen som har lasten og gjøre stor skade på fører/passasjerer dersom det ikke er en solid vegg som skiller lasten fra kupeen.

 

En annen problemstilling med å kjøre med åpen bakluke er at man kan få mye eksos inn i kupeen på bilen.

 

 

I dei fleste tilfelle så er bakveggen på bilen som transporterer meir solid enn frontruta til bilen bak. Kjem sjølvsagt heilt ann på kva slags last det er snakk om, kva bil det er snakk om, og korleis lasten er sikra.

Det er ganske typisk at eit sjåfør velger å laste på den måte som er sikrast for sjåføren, men utan til at ein tenker formykje på dei andre trafikkantane. Det er i alle fall mitt generelle inntrykk når eg ser folk kjøyre rundt med planker og liknande stikkande ut bak frå lasterommet eller bilhengaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...