Gå til innhold

Nikon D750 - Hvor værtett?

Anbefalte innlegg

Når man kjøper duppeditter, er det ofte med noen poser med Silica Gel med som en del av emballasjen. I stedet for å kaste disse, kan det være smart å legge dem i fotosekken/baggen. Da vil disse trekke til seg fuktigheten når du kommer inn i varmen. Det kan også være smart å ta ut minnekort og batteri før man går inn i varmen (slik at man ikke åpner tette luker, og derved slipper inn fuktig varm luft). Ikke ta av objektivet før kameraet er temperert (ute i kulden er det ingen fare med å bytte objektiv).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det med dere andre som har med kamera med ut i styggvær, tar dere med dere Sigma Art ut på disse dagene, eller lar dere det ligge igjen hjemme når det er slike forhold?

Jeg lar de billige objektivene mine ligge igjen når det er skikkelig ruskevær :-).

Jeg har hatt et Tamron 17-50mm f2.8 som har vært med i litt styggvær. Jeg ødela dette objektivet ved røff behandling på tur en gang. Etter litt research endte jeg da opp med å kjøpe Nikon 17-55mm f2.8 til 3x prisen, akkurat pga. det du spør om der.

Jeg har lest om fotografer som har vært i røft vær i noen få dager og fått billigobjektivene sine ødelagt pga. fukt. Det tryggeste er nok optikk som er bygget for å tåle ekstreme forhold, når man skal ut i møkkavær.

Ps! Det er som regel i møkkavær man får de beste naturbildene :-).

Lenke til kommentar

Bruker man kamera i ekstremt fuktig klima (massiv mengde regn) og tar det min inn i varmen er en garanti for at man får problem. Kamera overlever stort sett fint, men det kan ødelegge mange fotomuligheter når man kommer innendørs.

Min erfaring er at kulde/varme ikke er like stort problem som fuktighet i luften. Uansett, det er nedtur å se kun blury tåke i søkeren når man virkelig har behov for kamera ;)

Løsningen er ofte å ha 2 sett utstyr; et for utebruk og et for innebruk. Har man ting i sekken går det stort sett greit.

Mine D4-hus har "raknet" grunnet fuktighet flere ganger. Skjer hyppigere til eldre pakninger har blitt. Alltid stas å får dem fikset til halve prisen av nye hus.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva med fastoptikken til Sigma art?

Sigma art-objektiver er ikke værtette, så jeg ville ikke benytte dem i tøffe omgivelser. Objektiver/kamera som er værtette, skal ha forseglinger, slik at det er større sjanse for at de klarer tøffe miljøer. Jeg fatter ikke at Sigma lager så gode objektiver (som man skulle tro var beregnet for entusiaster og profesjonelle) kun for innendørs og godværesbilder.

Lenke til kommentar

Ikke glem den nye Tamron 35/1,8 VC. Værtettet, ~samme bildekvalitet som Sigma 35/1,4 Art, og bildestabilisering. Mindre fysisk, lavere vekt, og du mister selvsagt 2/3 blendertrinn, men mindre vignettering. 

Merkelig forresten, den koster veldig mye i Norge, sammenlignet med de andre og priser i utlandet. 

Edit:

Det er egentlig veldig rart:

BH Photo tar $599,- for 35/1,8 og $1299,- for 24-70/2,8.

Japanphoto tar NOK 8049,- for 35/1,8 og NOK 8478,- for 24-70/2,8

Faktor BH-JP 6,5 for 24-70 og 13,4 for 35/1,8. Over dobbelt så dyrt relativt sett!

Endret av tow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...