fotokolbrann Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 (endret) Hei, Jeg lurer på «hvor værtett» Nikon D750 er? På Nikon sin egen side står " Robust og slitesterktD750 er beskyttet av et robust og værbestandig kamerahus – klart til å møte utfordringer under allslags forhold. Lukkeren av kevlar/karbonkompositt er testet for opptil 150 000 sykluser, og den selvbærende konstruksjonen har gitt et lett og holdbart kamerahus." Det betyr selvfølgelig ikke at en kan senke kamera ned i bekken antar jeg, men det burde vel tåle kraftig snø og regnvær? Jeg hadde mitt D750 med ut i går for å forevige barnas lek i snøen, og det snødde kraftig. Jeg hadde kamera hengende i beltet ved hjelp av Peak design belteholder, slik at det la seg snø på skjerm og knapper. Fikk etterpå litt dårlig samvittighet for dette, men slik jeg tolker Nikons eget skriv, at det skal tåle alle slags forhold, så skulle vel ikke slik bruk være problematisk? Jeg puttet det i en lufttett pose slik at det skulle av klimatisere seg etterpå. Endret 11. januar 2016 av fotokolbrann Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Jeg puttet det i en lufttett pose slik at det skulle av klimatisere seg etterpå. Det finnes mange meninger om hvordan man bør akklimatisere et kamera som har vært ute i kulden en stund. Selv velger jeg den aller enkleste løsningen; jeg bare tar det med meg innendørs og lar det ligge en stund... Å pakke det inn i en lufttett pose så fuktigheten ikke har noe sted å stikke av når snø og vann varmes opp syns jeg kanskje ikke høres optimalt ut. Hvis du skal pakke det inn i noe, så pakk det inn i noe som lar fuktighet stikke av. 1 Lenke til kommentar
tow Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Jeg pleier å la det ligge i sekken til den er gjennomvarm. Tanken er at da slipper fuktighet unna, men det er veldig lite fuktighet som kan slå ned på kameraet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Jeg pleier å la det ligge i sekken til den er gjennomvarm. Tanken er at da slipper fuktighet unna, men det er veldig lite fuktighet som kan slå ned på kameraet. Det er nok den mest fornuftige løsningen, sekken er relativ kald så det blir sakte oppvarming og man unngår konvektor-effekt. En annen ting er at det ikke bare er kameraet som burde klimatiseres, alt i bagen burde gjennomgå samme prosedyre. Når bagen min har fått varmen i seg lar jeg den stå åpen over natta så jeg er sikker på at all fukt er borte, og har kameraet vært i kontakt med regnvær, etc. så lar jeg det stå på bordet over natta før jeg legger det i bagen igjen. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Jeg har brukt D80 i regn og snø uten at det har bydd på andre problemer enn litt irring på blitsskoen (som jeg nok kunne unngått hvis jeg hadde tatt av plastdekselet og latt den tørke skikkelig). Og i motsetning til D80 så har D750 gummipakninger i sammenføyningene som holder fuktighet ute. Så lenge fuktigheten ikke får ligge og trenge inn i huset, så er det ikke noe problem at det kommer litt regn eller snø på kamerahuset. Men det å legge det i en lufttett beholder er nok det minst optimale du kunne gjort. Tørk av det med en håndduk og så la det ligge på et tørt og varmt sted. Å pakke det inn i en lufttett pose så fuktigheten ikke har noe sted å stikke av når snø og vann varmes opp syns jeg kanskje ikke høres optimalt ut. Hvis du skal pakke det inn i noe, så pakk det inn i noe som lar fuktighet stikke av.Hvis det er kaldt men tørt, så er det lurt å la det akklimatisere seg i en lufttett beholder. Da slipper du at fuktighet fra luften kondenseres inni kameraet. Men hvis kameraet allerede er fuktig, så er nok det beste å legge det på et varmt og tørt sted og la det tørke ut. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Du har sikkert rett, Sutekh. Jeg må vel innrømme at jeg er ganske enkel i hode når det gjelder det å bringe et kamera innenfra og ut, og utenfra og inn, på vinterstid i kulde. Jeg tar bare med meg kamera ut, fotograferer en stund, og tar det med meg inn igjen. Har aldri ofret kulde og fuktighet en eneste liten kalori av en tanke en gang. I snart 40 år har det fungert helt feilfritt og uproblematisk, de siste snart 20 av disse årene med ulike digitale kameramodeller. Men jeg kan jo ha hatt flaks... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Du har sikkert rett, Sutekh. Jeg må vel innrømme at jeg er ganske enkel i hode når det gjelder det å bringe et kamera innenfra og ut, og utenfra og inn, på vinterstid i kulde. Jeg tar bare med meg kamera ut, fotograferer en stund, og tar det med meg inn igjen. Har aldri ofret kulde og fuktighet en eneste liten kalori av en tanke en gang.Helt ærlig, elektronikk tåler ganske mye. Det viktige er egentlig bare at den får tørke relativt kjapt, så ikke fuktighet får tid til å trenge skikkelig inn og begynne å korrodere ledere. Kondens har plaget meg en gang. Kamerautstyret hadde ligget i kamerabagen i teltet og var nedkjølt, så når jeg tok det ut og skulle bruke det så oppstod det kondens på noen av linseelementene inni teleobjektivet. Ikke nok til å skade objektivet, men det gikk nesten en halvtime før jeg kunne ta noen saklige bilder. Isolasjonen i en kamerabag kan virke begge veier... Lenke til kommentar
tow Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 (endret) Du har sikkert rett, Sutekh. Jeg må vel innrømme at jeg er ganske enkel i hode når det gjelder det å bringe et kamera innenfra og ut, og utenfra og inn, på vinterstid i kulde. Jeg tar bare med meg kamera ut, fotograferer en stund, og tar det med meg inn igjen. Har aldri ofret kulde og fuktighet en eneste liten kalori av en tanke en gang.Helt ærlig, elektronikk tåler ganske mye. Det viktige er egentlig bare at den får tørke relativt kjapt, så ikke fuktighet får tid til å trenge skikkelig inn og begynne å korrodere ledere. Like viktig er det å ikke bruke det før det har tørket og er varmt nok til at det ikke kondenserer på det. Endret 11. januar 2016 av tow Lenke til kommentar
fotokolbrann Skrevet 11. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2016 Takk for mange svar, Det er nok bare den ene meningen jeg har plukket opp, og den gikk ut på å avklimatisere den i en pose, men som det nevnes her bør dette kanskje bare gjøres når det er kaldt og tørt. Kanskje ikke da en gang? Uansett, lå nok ikke aparatet mer enn maks 2 timer i pose, sikkert for lite, men om det skal tåle alle slags forhold, bør det vel tåle såpass også? Hvor lang tid vil dere anslå at det bør ligge urørt før en bruker det igjen? 1-2,3-4 timer? Som sagt så hang D750 i et hoftebelte så det la seg snø og is på display og enkelte av knappene, men om jeg skjønner dere riktig synes dere det er uproblematisk å la kamera «snø ned» eller kraftig regn? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Uansett, lå nok ikke aparatet mer enn maks 2 timer i pose, sikkert for lite, men om det skal tåle alle slags forhold, bør det vel tåle såpass også?Tviler på at det er noe stort problem, men jeg ville kanskje latt kameraet tørke i hvert fall over natten for sikkerhets skyld. Det at kameraet er dråpesikkert betyr ikke at det tåler så godt å ligge i en fuktig atmosfære. Vann i flytende form er ganske lett å holde ute, vann som bestanddel i luft er litt verre. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Det er nok bare den ene meningen jeg har plukket opp, og den gikk ut på å avklimatisere den i en pose, men som det nevnes her bør dette kanskje bare gjøres når det er kaldt og tørt. Kanskje ikke da en gang? Uansett, lå nok ikke aparatet mer enn maks 2 timer i pose, sikkert for lite, men om det skal tåle alle slags forhold, bør det vel tåle såpass også? Ikke legg kamera ditt i en pose. Da forsvinner ikke fuktigheten. Hvor lang tid vil dere anslå at det bør ligge urørt før en bruker det igjen? 1-2,3-4 timer? Ta hva som helst som er fuktig og legg det i et rom med normal temperatur. La det lage til det er tørt. Ta tiden. Jeg vil tippe at det tar sånn omtrent en natt, hvert fall til det er skikkelig tørt. Som sagt så hang D750 i et hoftebelte så det la seg snø og is på display og enkelte av knappene, men om jeg skjønner dere riktig synes dere det er uproblematisk å la kamera «snø ned» eller kraftig regn? Ikke ta innleggene som om fuktighet alltid er uproblematisk. Hvis du behandler alle dine elektroniske dingser med normal forsiktighet så bør det stort sett gå fint. Men vann er ingen venn med strøm, så litt ekstra forsiktig er ikke dumt med elektroniske produkter... Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 (endret) Har selv D750 og brukt det i både tungt vått snøvær og ganske kraftig regn. Det har aldri vært noe problem så langt. Lar også kamera og utstyr stå bag over natten om det har vært ute i fuktig eller kaldt vær. Endret 11. januar 2016 av archongamer Lenke til kommentar
fotokolbrann Skrevet 11. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2016 Ok, takker. Er det senskader det eventuelt kan være snakk om, altså at problemer som følge av fukt dukker om mnd, eller er det mer snakk om akutte skader og kortsluttninger? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Ok, takker. Er det senskader det eventuelt kan være snakk om, altså at problemer som følge av fukt dukker om mnd, eller er det mer snakk om akutte skader og kortsluttninger? Tja, begge deler er en mulighet. Men hvis det danner seg kondens inni huset som du ikke blir kvitt, så kan det fort ta en stund før konsekvensene gjør seg til kjenne. En annen ting jeg glemte å nevne tidligere er at det er lurt å ta ut batteri og minnekort, og la lukene være åpne mens huset tørker. Gjerne dra skjermen litt ut også så det kommer til luft bak den. Sprett opp blitsen etc. Sannsynligheten for at noe går galt er nok minimal, men det skader aldri å la kamerahuset tørke litt ekstra grundig etter en regnværsdag. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Hvis man ser på Canon 7D som produsenten påsto er/var meget motstandsdyktig. Det tok ikke mange måneder før de første fikk problemer med vanninntrenging mens andre ikke opplevde dette selv om de påstår at kameraet ble brukt røft, så fornuftig vedlikehold er nok en grunn til at enkelt kameraer oppleves med kvalitetsforskjeller utifra bruken. Lenke til kommentar
fotokolbrann Skrevet 11. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2016 Har selv D750 og brukt det i både tungt vått snøvær og ganske kraftig regn. Det har aldri vært noe problem så langt. Lar også kamera og utstyr stå bag over natten om det har vært ute i fuktig eller kaldt vær. Godt å høre Blir litt paranoia av å tenke for mye på det. Det som "plager" meg mest er at jeg gikk med kameraet i beltet, på en slik måte at displayet (baksiden) pekte oppover, og at dette snødde ned og ble isete. Magefølelsen sier at såpass tåler det, men rart med det når jeg begynner å gruble.... Ville det vært bedre at snøen la seg på toppen av kamera og ikke "skjermsiden", eller spiller ikke det så stor rolle? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 (endret) Mange har vel spurt seg om denne vippbare skjermen på D750 og måten den er konstruert kunne gjøre værtettingen dårligere. Men jeg har ikke lest om mange som har klaget på værtettingen til kamera enda, og det har jo vært ute en stund og blitt testet i all slags vær og føre. Så hadde dette vært en svakhet ville den nok vært godt kjent nå. Har nok ikke mye å si fra eller til om det er skjermsiden eller toppen som får snø/vann på seg.Jeg tror ikke du skal bekymre deg for det du forklarer, og kamera tåler nok røffere vær enn du tror som oftest. Uten at jeg oppfordrer deg til å teste det ut nødvendigvis. Jeg var ute nyttårsaften i godt regnvær og sludd. Det rant fra kamera da jeg var ferdig. Tørker av det verste med et håndkle jeg alltid har i fotobaggen, og resten tørker ved å ligge i bagen til neste dag. Kamera lever fortsatt Har også alltid et par poser med silikagel i bunn av fotobaggen. Endret 11. januar 2016 av archongamer Lenke til kommentar
fotokolbrann Skrevet 12. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2016 Takk for svar, da slår jeg meg til ro også vil jeg "avklimatisere" det på en annen måte neste gang Lenke til kommentar
fotokolbrann Skrevet 12. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2016 Et annet spm, når vi først er inne på styggvær. Når dere snakker om kamera og optikk dere har tatt med ut i styggvær, snakker dere da om orginaloptikk med gummipakning, eller tar dere med dere Sigma Art på samme turene? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Jeg bruker kun Nikon objektiver som alle er værtettet. Så mine erfaringer er basert på bruk med disse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå