Gå til innhold

Kjøp av PC - spørsmål

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skal kjøpe ny PC, og har lest meg en del opp på hva jeg burde se etter og hva jeg burde styre unna. Jeg har funnet fem ganske billige PCer som er relativt like i pris, men nå står jeg bom fast. Jeg tror jeg er "grønnere" enn mange her inne, og kan ikke helt se de store forskjellene på dem. PCen skal brukes til enkel gaming og ellers "vanlig bruk", men jeg vil gjerne ha en rask og kraftig PC som bråker minimalt. Jeg ser en del på film (mest Netflix), og vil også ha god lyd.

Som sagt står jeg litt fast, og trenger svar på noen spørsmål:

1) Jeg vil gjerne ha en PC med SSD, men burde jeg gå for en PC med 256 GB SSD, eller holder det med 128 GB hvis jeg får den 1000kr billigere? 

2) Er det stor forskjell på AMD A-serie og Intel i5 (5. eller 6. gen)? Hva er best?

3) Matt eller blank skjerm? Hva er fordelene og ulempene?

4) 2-kjerner-prosessor eller 4? Vil jeg merke forskjell?

5) Hva er forskjell på 1000Mbit/s Ethernet LAN og 10/100/1000 Mbit/s? 

6) 802.11n eller 802.11ac? Hva er forskjellen?

Disse er PCene jeg har kommet frem til etter timevis med søk på nett:

1) Lenovo Z51-70

2) ASUS X555DG-DM051T

3) ASUS X555UA-DM062T

4) ASUS X555LA-DM1449T

5) Lenovo G50-80

Er det noe mer jeg burde tenke på før jeg bestemmer meg?

Endret av Mahogany
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Skaff deg 250 GB SSD eller større greit å ha plass for noen spill og office.

2. Ja Intel er milevis forran amd bortsett fra Gpu vil på det sterkeste anbefale 940M eller bedre.

3. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=719882 det handler kun om du skal ha pcen direkte med mye lys blank skjerm vil nesten bli som et slags speil i skarp lys.

4. 4 kjerner er beste helt klart, men det koster mest også. Men så sant de er rask i3 (i5-6300HQ)

5. 1000 mbit vs 10/100/1000 Mbit/s betyr vel kun informasjonen er vel bare fiber som ikke automatisk støtter alle hastighetene (Full duplex) så du burde kunne i windows sette det manuelt der.

6.Wireless 802.11ac er dagens teknologi gir raskest hastighet, men Wireless N er noen år eldre klarer vel teoretisk sett 300 mbit mens AC støtter vel 866 mbit eller noe slik.

Skal du spille 4k filmer og spilling generielt:

Lenovo IdeaPad Y700 15.6" bærbar PC (sort)

Eneste jeg syns er negativt med den er prosessor som ikke kan overklokkes eller byttes, samme med Gpu.

Bortsett fra det og mangel på usb 3.1 og SSD disk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

1. Skaff deg 250 GB SSD eller større greit å ha plass for noen spill og office.

2. Ja Intel er milevis forran amd bortsett fra Gpu vil på det sterkeste anbefale 940M eller bedre.

3. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=719882 det handler kun om du skal ha pcen direkte med mye lys blank skjerm vil nesten bli som et slags speil i skarp lys.

4. 4 kjerner er beste helt klart, men det koster mest også. Men så sant de er rask i3 (i5-6300HQ)

5. 1000 mbit vs 10/100/1000 Mbit/s betyr vel kun informasjonen er vel bare fiber som ikke automatisk støtter alle hastighetene (Full duplex) så du burde kunne i windows sette det manuelt der.

6.Wireless 802.11ac er dagens teknologi gir raskest hastighet, men Wireless N er noen år eldre klarer vel teoretisk sett 300 mbit mens AC støtter vel 866 mbit eller noe slik.

Skal du spille 4k filmer og spilling generielt:

Lenovo IdeaPad Y700 15.6" bærbar PC (sort)

Eneste jeg syns er negativt med den er prosessor som ikke kan overklokkes eller byttes, samme med Gpu.

Bortsett fra det og mangel på usb 3.1 og SSD disk.

Takk for godt svar! Ser at flere har anbefalt Lenovo IdeaPad, og har vurdert den selv, men som du sier har den ikke SSD. Har fortsatt litt problemer med å velge blant dem, men heller mer mot å velge 256GB SSD og Intel fremfor AMD, så da er jo to eliminert i hvert fall. Når det kommer til batteri, har ant. celler mye å si, eller skal jeg se på batteritid?

Jeg tror ikke jeg skal se 4k filmer, så jeg trenger ikke all verdens med grafikkkort/-minne, ikke sant? Jeg kan like gjerne gå for integrert grafikkminne, eller kan dette gjøre PCen tregere?

Lenke til kommentar

Hva ligger du i enkel gaming? Facebook spill, eller tyngre 3D spill som krever mer av maskinen?

Har lyst til å spille Sims, samt at jeg vil ha muligheten til å spille Facebook-spill. Jeg har egentlig ikke peiling på hva et Sims-spill krever av PCen i det hele tatt, men går ut ifra at jeg går dritt lei etter et par uker uansett. Men som sagt vil jeg ha en kraftig PC der jeg har mulighet til å også spille andre spill om jeg har lyst til det. 

Lenke til kommentar

Les tester, på internett for den modellen du ser etter, batterilevtid er ofte det som pc produsentene lyver mest på.

Maskinen blir ikke tregere med intel skjermkort, bare i spill og krevende video, men nå er vel skylake blandt de beste intel cpuene på innebygdt ytelse.

Skal man ha bedre må man ha dedikert skjermkort.

Sims 4 krever: NVIDIA GeForce 6600 or ATI Radeon X1300 or Intel GMA X4500

Altså du skal ha veldig dårlig laptop for å ikke klare det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Av alle de PCene du oppga så vil jeg si at den ASUSen til kr 6990 vil være det beste kjøpet.

Dedikert skjermkort med 2GB videominne, firekjernet prosessor og 256GB SSD. Ikke dårlig til den prisen.

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/15-16-tommer/asus-x555dg-dm051t/222274.10997/#

Edit: Hva du trenger av plass og ytelse er selvfølgelig en vurdering du burde ta. 128GB holder til OS, essensielle programmer og kanskje opp til 8 spill avhengig av hva slags spill og hvor nye spill du spiller. Er jo en kjent sak at EA elsker å melke The Sims med expansion packs, så kanskje greit å ha litt ekstra plass.

Endret av Tobeass
Lenke til kommentar

Av alle de PCene du oppga så vil jeg si at den ASUSen til kr 6990 vil være det beste kjøpet.

Dedikert skjermkort med 2GB videominne, firekjernet prosessor og 256GB SSD. Ikke dårlig til den prisen.

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/15-16-tommer/asus-x555dg-dm051t/222274.10997/#

Jo, men eneste jeg er litt skeptisk til er å velge AMD fremfor Intel når de andre PCene jeg listet opp har dette. Er dedikert skjermkort virkelig SÅ mye bedre enn integrert? Lenovo Z51-70 har vel en "blanding" av begge, så vidt jeg kan forstå? Jeg bryr meg ikke om 4K og slikt, vil heller ha en kraftigere PC som takler å kjøre flere programmer samtidig uten problemer. Og det viktigste er kanskje at jeg slipper en PC som blir glovarm og bråker, for det er jeg dritt lei av  :) Hva burde jeg se etter da?

Lenke til kommentar

Les tester, og sjekk hvor mye strøm cpuen trekker, laptop i dag kan være fra 15-25 watt men det finnes vel laptoper som har 45 watt cpu f.eks i5-6440HQ eller høyere, men det sier kun på maks belasting i prime 95 der må du vente deg en del støy.

Ellers kommer det ann på størrelsen på viften og hvordan kjøleløsning er bygget, større laptoper 17" pleier å ha større kjøleegenskaper men man pleier ofte ikke å dytte i5 5200u i en slik laptop med kun intel kjøler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...