Gå til innhold

Valg av PC - Spørmål

Mahogany

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skal kjøpe ny PC, og har lest meg en del opp på hva jeg burde se etter og hva jeg burde styre unna. Jeg har funnet fem ganske billige PCer som er relativt like i pris, men nå står jeg bom fast. Jeg tror jeg er "grønnere" enn mange her inne, og kan ikke helt se de store forskjellene på dem. PCen skal brukes til enkel gaming og ellers "vanlig bruk", men jeg vil gjerne ha en rask og kraftig PC som bråker minimalt. Jeg ser en del på film (mest Netflix), og vil også ha god lyd.

Som sagt står jeg litt fast, og trenger svar på noen spørsmål:

1) Jeg vil gjerne ha en PC med SSD, men burde jeg gå for en PC med 256 GB SSD, eller holder det med 128 GB hvis jeg får den 1000kr billigere? 

2) Er det stor forskjell på AMD A-serie og Intel i5 (5. eller 6. gen)? Hva er best?

3) Matt eller blank skjerm? Hva er fordelene og ulempene?

4) 2-kjerner-prosessor eller 4? Vil jeg merke forskjell?

5) Hva er forskjell på 1000Mbit/s Ethernet LAN og 10/100/1000 Mbit/s? 

6) 802.11n eller 802.11ac? Hva er forskjellen?

Disse er PCene jeg har kommet frem til etter timevis med søk på nett:

1) Lenovo Z51-70

2) ASUS X555DG-DM051T

3) ASUS X555UA-DM062T

4) ASUS X555LA-DM1449T

5) Lenovo G50-80

Er det noe mer jeg burde tenke på før jeg bestemmer meg?

Endret av Mahogany
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Hvis du ikke planlegger å ha en ekstern harddisk e.l. til lagring vil 128GB være helt marginalt. 240-254GB vil muligens holde en stund, men den aller beste løsningen vil være en maskin som har plass til både en 2.5" HDD og en M2 SSD.

2) Er ikke helt lest opp på AMDs CPUer/chipsett, men hvis du vil ha støtte for DDR4 RAM og PCIe M2 SSDer er det vel stort sett Intel Skylake som gjelder pr. dags dato.

3) Matt skjerm: Lesbar skjerm utendørs/dagslys. Blank skjerm: Skarpere bilde.

4) Kommer helt an på hva som kjører. Merket stor forskjell fra 2- til 4-kjerner da jeg oppgraderte, men så gikk jeg også fra 1.8GHz til 3.2, så det er sikkert ikke bare antall kjerner som avgjør farten her.

5) ???

6) 802.11AC støtter så vidt jeg vet 5GHz Wi-Fi, så hvis du også har en router med dette får du merkbart raskere filoverføring over trådløst nett.

God lyd vil du aldri få fra en laptop uansett, de går fra "helt rævva" opp til ca samme kvalitet som 150-kroners desktophøyttalere fra Biltema. Viftestøy vil du garantert få hvis du fyrer opp spill som bruker 3D-grafikk.

Som nevnt over virker Lenovo Y700-15-ISK som et rimelig godt kjøp for 7 lapper akkurat nå. Spesielt hvis du også spanderer på deg en M2 SSD. (Jeg har nettopp kjøpt en, så ta høyde for kognitiv dissonans her.)

Lenke til kommentar

Helt umulig er det ikke å få stillegående laptop:

Men det er vel ikke slik løsning man anbefaler heller.

En god laptop kjøler man støye innemellom ikke heletiden.

Sony laptop kjenner jeg til viftene der støyer mye unødvendig.

Asus\HP Probook har vel ok kjølere men muligens ikke de mest stillegående på markedet.

Lenke til kommentar

Helt umulig er det ikke å få stillegående laptop:

Men det er vel ikke slik løsning man anbefaler heller.

En god laptop kjøler man støye innemellom ikke heletiden.

Sony laptop kjenner jeg til viftene der støyer mye unødvendig.

Asus\HP Probook har vel ok kjølere men muligens ikke de mest stillegående på markedet.

Nei, har alltid hatt HP, og de har støyet noe forferdelig etter et halvt år/et års bruk. Så jeg tenkte å gå for et annet merke denne gangen, og har jeg i tillegg SSD vil vel dette bety at den er mer stillegående enn min gamle PC med HDD? Og at det ikke lenger tar 15 min å starte opp PCen  :nei:

Lenke til kommentar

SSD er stillegående ja, men 5400 RPM harddisk støyer ikke så mye, den durer gjevnt så vil ikke si det er verste problemet med en harddisk, er heller ytelsen og tar lang tid å starte opp.

Nyere laptoper med skylake er nok ikke så ille, har ikke testet det men vet av erfaring små maskiner med kun en kjøler burde være ganske stillegående ved lav belasting hvertfall.

INTEL CORE M

Disse maskinene kommer med Intels vifteløse prosessor

Men problemet med de er nesten på mistekravene, kanskje dobbelt over eller noe slik, så ytelse er de ikke særlig gode selv om de ikke har vifter. Blir kanskje litt bedre en atom cpu.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

SSD er stillegående ja, men 5400 RPM harddisk støyer ikke så mye, den durer gjevnt så vil ikke si det er verste problemet med en harddisk, er heller ytelsen og tar lang tid å starte opp.

Nyere laptoper med skylake er nok ikke så ille, har ikke testet det men vet av erfaring små maskiner med kun en kjøler burde være ganske stillegående ved lav belasting hvertfall.

INTEL CORE M

Disse maskinene kommer med Intels vifteløse prosessor

Men problemet med de er nesten på mistekravene, kanskje dobbelt over eller noe slik, så ytelse er de ikke særlig gode selv om de ikke har vifter. Blir kanskje litt bedre en atom cpu.

Ja, for de blir vel litt mer nettbrett enn PCer? Ingen av mine valgte PCer har Skylake så vidt jeg kan se, så der stiller de alle like "dårlig"  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...