Gå til innhold

Nye potmeter i gitar amp


Anbefalte innlegg

Hei sann, jeg har en gammel gitar amp. som sårt trenger nye potmeter. Har renset de gamle, men det blir ikke 100% (ble mye bedre men...).

Så, de gamle er av typen med D-aksling/skaft, og vil nå bytter jeg til sånn taggete aksling/skaft (knurled), da det er mye lettere å skaffe, samt lettere å skaffe nye knotter til.

Men det er 2 av disse potensiometrene som er av litt "vanskelig" verdi, det ene er 470K Log, og det andre er 220k Log.

Så det jeg lurer på, kan jeg bare benytte 500K og 250K, uten at jeg merker noe?

Er jo ganske store toleranse verdier på potmeter, +-20% er ikke uvanlig.

 

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

470k og 220k er standar, eller brukte å være det. Jeg tror at de størrelsene du nevner ikke bør ha noen betydning. Velg noen med litt høyere kvalitet, du skal antageligvis justere mange ganger, billige slites fortere ut.

 

Mener samme spørsmålet har vært oppe for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar

 

Endrer ikke typen potmeter, kun litt på verdiene.

Du har store slingringsmonn på de omske verdiene i denne sammenheng.

 

Hva mener du?

Den ene skal være 470K, men erstattes med 500K. Dette er Gain 1 kontrollen.

(Gain 2 og Gain for B kanalen er 10k)

De som er 220k og som erstattes med 250k, er Bass og diskant kontrollen.

 

Egentlig kunne jeg tenkt meg større vridning, da jeg på Gain 1, ikke kan skru meg opp til 1,5-1,7 før det blir veldig høyt. (Går til 10)

Dette er en 75W gammel gitar amp. som sparker som en hest. :)

Endret av *Petter*
Lenke til kommentar

Å skifte fra 470k til 500k og 220k til 250k  går helt utmerket, du vil ikke merke forskjell. 

Til ditt andre problem skriver du jo nesten selv svaret.. Det finnes potmetere som har 'utveksling' som gir deg en fantastisk oppløsning. Dette er som regel en utveksling som deler på 10 og som betyr at du må foreta 7-8 fulle tørn for å skru fra minimum til maksimum.

 

Vet ikke hva du har gjort med de gamle potmeterene, men vanlig prosedyre hvis de er møkkete er jo å spraye de med elektronikkspray og bruke de litt (skru opp / ned noen titalls ganger) før du kobler til strømmen igjen. Er potmeteret kun nedstøvet (vanligst) gjør dette susen, men er det utslitt så er eneste løsningen å skifte... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...