Ehm97 Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Hei. Har en oppgave på skolen der vi skal sammenlikne oppveksten fra 1850, 1900 og 1960 (ca.) . Lurer derfor om dere kan komme med noen innspill. Dette er hva jeg har til nå i veldig korte trekk: 1850: Mer arbeid, og da også barnearbeid. Med det mener jeg at man begynte å arbeide som barn. Man var mindre avhengig av at andre mennesker skulle gjøre ting for seg 1900: Er litt blank akkurat her 1960: Folk hadde bedre økonomiBlir fortsatt stilt nokså strenge krav til ungdommen, men ikke i nærheten så strenge som for 100 år siden. Noen som har noen tips?Setter pris på svar Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Har lest boka av Marius Norland, om stavangerne i de hvite seils tid. Dette er en av de mest interessante bøkene jeg noensinne har fått lagt mine hender på, den handler om en byoppvekst på 1880-tallet tror jeg. Tror en må være klar over at oppvekst i byen og oppvekst på landet kunne være veldig forskjellig på den tida. Fordi at barna fra gård ofte måtte gjøre ting som en i dag ville betrakte som slavearbeid, som arbeide som gjeter, plukke stein i åkeren, luke i åkeren, og dette i time etter time. Men enkelte barn i byene måtte arbeide lange skift i fabrikkene. Ifølge boka av Norland, brukte bybarna mye tid på å leke på slutten av 1800-tallet. De hadde ulike sesonger eller tider, som de døpte etter hva de lekte med. F.eks. "toppatiå", som ble mest brukt til å leke med sulletopp (trolig snurrebass). De lekte også med klinkekuler og de løp ute i de store friområdene rundt byen og lekte indianere. Jentene kunne ofte trille babyer i de samme friområdene, altså være passepiker. Så det vil være feil å si at barn ikke lekte på 1800-tallet. Men kanskje mange av aktivitetene var mest for gutter. Jentene ble sett gående arm i arm mens de sang: "Her er der ingen fant i kveld, her er det godt å være". Ettersom guttene gikk på gutteskole var jentene noe mye mer fjernt enn i dag. Jentene gikk også i lange skjørt hele tida. Datidas gutter var opptatt av å følge med på seilskipene som ble lagd og etterhvert sjøsatt, og guttene ble kanskje tidlig sjømenn. Vet ikke helt hva som var forskjellig ved år 1900. Men senere fikk jentene gå i kortere skjørt, det ble mer tilnærming på skolene med jenter og gutter på samme skoler, og på gårdsbrukene fikk man mer moderne hjelpemidler. Så gårdbarna fikk mer tid til å leke, og ta for seg av tegneserier og annen ny underholdning som ble produsert. Noen hadde vel fått TV på den tida og det ble mer aktuelt å reise på ferie i bil. Det ble bedre tilgang på materielle ting, og leker. Foreldrene ville ikke at barna skulle bli bortskjemte av alle lekene. Noe som man vel i dag tenker for lite på. Lenke til kommentar
Ehm97 Skrevet 11. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2016 Skjønner! Takk for innspill Bøkene som jeg har fått beskjed om å bruke er: En glad gutt (bor på gård) Lillelord (Bor i byen på begynnelsen av 1900-tallet) Beatles (foregår i Oslo på 60 og 70-tallet) Må bare si at oppgava er litt rar, da jeg har fått beskjed om å ikke lese bøkene (men sammendrag). Fordi det ikke er tid til å lese de. Allikevel, skal jeg trekke konklusjoner som om jeg har lest bøkene. Rareste oppgave jeg noen gang har hatt tror jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå