Christrr Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Hei, Skal reise fra Bergen til Bodø (og ned igjen) i kombinert vinter/påskeferie i år. Da vi skal ha med oss en hund og ski legger dette visse restriksjoner på reiseform, og vi har funnet ut at det mest praktiske nok vil være å ta bilen, og belager oss på å bruke 2 dager. Har bare kjørt denne ruten om sommeren, og har da kjørt fra Bergen via Øvre Årdal og Tindeveien østover til E6'en. Ser imidlertid at denne ruten ikke er tilgjengelig vinterstid. Får forskjellig forslag på Google og Gulesider når jeg plotter inn start og stopp, men har ikke så god oversikt over de 'kritiske' fjellovergangene i sør, og det viktigste er definitivt å unngå å bli værfast noe sted. Gulesider vil ha meg på E16 til Lillehammer og deretter nordover, mens Google vil ha meg nordover E39 til Stryn, og deretter øst til jeg treffer på E6.' Man kan jo ikke forutse hvordan været blir så langt frem i tid, men er det noen av rutene som oppleves som tryggere enn andre på vinterstid, dvs mindre værutsatt? Hvis det er andre reelle alternativer enn de to nevnte tar jeg gladelig imot disse. Kjører forhjulstrekk med piggdekk hvis dette spiller noen rolle. Greit å kjenne til alternativene og planlegge litt selv om man kan ende opp med å måtte ombestemme seg underveis Christer Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Sjekk noen alternativer til, og følg med i vær- og veg-meldinger i dagene før du skal dra og underveis, og velg da. Alternativet med Rv15 Strynefjellet er sannsynligvis raskest, og de er flinke til å brøyte der, men ingen garanti for at ikke blir stengt hvis det er snøstorm. Det andre alternativet du har fått foreslått er sannsynligvis E16 over Filefjell. Selve fjellovergangen er ikke så lang og barsk, ofte åpen og bra brøytet når både Hardangervidda og veien mot Hemsedal er stengt. Blir Filefjell stengt kan Hemsedal være åpen, avhengig av vindretning. Kortest(?), men ikke raskest pga fjorder/ferger (og noen små fjelloverganger), er E39 Bergen - Trondheim, og E6 resten. Den kan du også ha som en backup-løsning hvis du kommer til Stryn og får beskjed om at Strynefjellet er stengt. Eller hvis E6 er stengt over Dovrefjell. Lengst, en ofte åpen i alle fall for kolonnekjøring hvis været lenger nord er så iille at de alle overgangene lenger nord er stengt, er å kjøre sørover til Odda og over Haukeli. Da kommer du til Oslo (eller følger E16 nord for Oslo via Gardermoen), og da er du så langt sør t det vil være naturlig å kjøre Østerdalen i stedet for E6 mot Dovre. Selv ville jeg flydd, og leid ski når jeg kom fram. Eller kanskje også vurdert Hurtigruta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå