Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Påvirkes hvilespenningen på et batteri av temperaturen?


Ole3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er da konklusjonen at det har liten verdi å sammenlikne ubelastet spenning på et batteri og at svake laststrømmer og temperatur kan lage forvirrende målinger?

 

Jeg ville ikke hengt meg opp i små endringer, ville heller tatt grep om det faktisk blir ett problem om bilen står en stund.

Lenke til kommentar

 

Er da konklusjonen at det har liten verdi å sammenlikne ubelastet spenning på et batteri og at svake laststrømmer og temperatur kan lage forvirrende målinger?

 

Jeg ville ikke hengt meg opp i små endringer, ville heller tatt grep om det faktisk blir ett problem om bilen står en stund.

 

Dessverre er det akkurat det det er. Og verkstedet påstår alt er i skjønneste orden. :confused:

Lenke til kommentar

 

 

Er da konklusjonen at det har liten verdi å sammenlikne ubelastet spenning på et batteri og at svake laststrømmer og temperatur kan lage forvirrende målinger?

 

Jeg ville ikke hengt meg opp i små endringer, ville heller tatt grep om det faktisk blir ett problem om bilen står en stund.

 

Dessverre er det akkurat det det er. Og verkstedet påstår alt er i skjønneste orden. :confused:

 

 

da ville jeg gått til innkjøp av en billig batterylogger og logget lading/utlading av batteriet. Da kan de si i mot deg om det viser at det faktisk lader seg ut for fort. 

Lenke til kommentar

Temperatur vil nok gi innvirkning på CCA og resistansmåling. Som er den beste måten å teste batterier på.

Temperatur vil ikke påvirke CCA siden CCA måles ved en fast temperatur (-18 grader)

 

Cold cranking amperes (CCA) is the amount of current a battery can provide at 0 °F (−18 °C). The rating is defined as the current a lead-acid battery at that temperature can deliver for 30 seconds and maintain at least 1.2 volts per cell (7.2 volts for a 12-volt battery).

Lenke til kommentar

 

 

 

Er da konklusjonen at det har liten verdi å sammenlikne ubelastet spenning på et batteri og at svake laststrømmer og temperatur kan lage forvirrende målinger?

 

Jeg ville ikke hengt meg opp i små endringer, ville heller tatt grep om det faktisk blir ett problem om bilen står en stund.

 

 

Dessverre er det akkurat det det er. Og verkstedet påstår alt er i skjønneste orden. :confused:

 

 

da ville jeg gått til innkjøp av en billig batterylogger og logget lading/utlading av batteriet. Da kan de si i mot deg om det viser at det faktisk lader seg ut for fort. 

 

Har du et eksempel, Salvesen?

Lenke til kommentar

 

Temperatur vil nok gi innvirkning på CCA og resistansmåling. Som er den beste måten å teste batterier på.

Temperatur vil ikke påvirke CCA siden CCA måles ved en fast temperatur (-18 grader)

 

Cold cranking amperes (CCA) is the amount of current a battery can provide at 0 °F (−18 °C). The rating is defined as the current a lead-acid battery at that temperature can deliver for 30 seconds and maintain at least 1.2 volts per cell (7.2 volts for a 12-volt battery).

 

Stemmer. Mente CA (Cranking Amps).

Lenke til kommentar

Cranking amperes (CA), also sometimes referred to as marine cranking amperes (MCA), is the amount of current a battery can provide at 32 °F (0 °C). The rating is defined as the number of amperes a lead-acid battery at that temperature can deliver for 30 seconds and maintain at least 1.2 volts per cell (7.2 volts for a 12 volt battery).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...