Ole3 Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Jeg har et eller annet rart med det elektriske på bilen. Kan dere hjelpe meg med svar på et veldig konkret spørsmål: Hvor mye endrer spenningen seg på et bilbatteri uten belastning med fallende temperatur? Jeg har ikke funnet noe informasjon om dette, og kanskje er spenningsendringen helt neglisjerbar? Ole Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Uten belastning burde ikke hvilespenningen forandre seg. Derimot vil den interne motstanden øke, noe som gir større spenningsfall ved belastning. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Hvor mye endrer spenningen seg på et bilbatteri uten belastning med fallende temperatur? Tilkobler til bilen eller uten? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 10. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2016 (endret) Uten belastning burde ikke hvilespenningen forandre seg. Derimot vil den interne motstanden øke, noe som gir større spenningsfall ved belastning. Hei igjen - og takk! Det trodde vel jeg også - men når den faktisk gjør det blir jeg en smule forvirret. Så er du sikker? Det kan muligens være voltmeteret som tuller med meg, men det skal være av god kvalitet. Endret 10. januar 2016 av Ole3 Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 10. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2016 Joda, jarmo. Mulig du plukker på noe her. Batteriet er tilkoblet bilen, så det kan tenkes det er et strømtrekk som drar spenningen ned. Men at spenningen dropper 0,2 til 0,3V mer når det er kaldt og bilen fremdeles starter greit synes jeg er rart. Jeg har ikke veldig lyst til å koble fra batteriet med all elektronikk og leamikk som da resetter. Mulig jeg burde shunte inn et sekundærbatteri. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Har du god ladespenning med motoren i gang og den starter fint ellers er det ikke stort å bekymre seg over. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Kan vell tenkes at bilen trekker mer strøm når det er kalt for å drifte noe eller noe slikt. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 10. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2016 Har du god ladespenning med motoren i gang og den starter fint ellers er det ikke stort å bekymre seg over. Problemet er at spenningen ser ut til å synke gradvis til bilen ikke starter mer uten at bilen er i bruk. Verkstedet sier at batteri og bil er i orden. Jeg vet at noe er feil (bilen slutter å starte). Teorien min er at det er en intern lekkasjestrøm i batteriet. Men så blir jeg en smule forvirret av vekslende spenningsmålinger på batteriet. Derfor mitt opprinnelige spørmål om sammenheng mellom temperatur og batterispenning. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Når bilen er tilkoblet til batteri så vil det være standby strøm i noen plasser, bl.a alarm osv. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 10. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2016 Jepp! Men skal det kunne trekke batteriet ned 0,2V? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Har du god ladespenning med motoren i gang og den starter fint ellers er det ikke stort å bekymre seg over. Problemet er at spenningen ser ut til å synke gradvis til bilen ikke starter mer uten at bilen er i bruk. Verkstedet sier at batteri og bil er i orden. Jeg vet at noe er feil (bilen slutter å starte). Teorien min er at det er en intern lekkasjestrøm i batteriet. Men så blir jeg en smule forvirret av vekslende spenningsmålinger på batteriet. Derfor mitt opprinnelige spørmål om sammenheng mellom temperatur og batterispenning. Sleng på en batterilogger mens du logger temperaturen, se om du kan finne en tråd i målingene? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Jepp! Men skal det kunne trekke batteriet ned 0,2V? Husk også at å måle spenning på batteri uten belastning gir veldig dårlig indikasjon på faktisk spenning 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Slik reduserer kulda batteriets kapasitet:+ 25°C gir 100% kapasitet 0° C gir 65% kapasitet – 18°C gir 40% kapasitet http://minleasing.no/bilbatterier-i-vinterkulden/ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 (endret) Det gir en god indikasjon på spenning, men en dårlig indikasjon på tilstand og kapasitet. Endret 10. januar 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Det gir en god indikasjon på spenning, men en dårlig indikasjon på tilstand og kapasitet. Det er ikke min erfaring fra roboter som går på AGM batterier, altså batteriet kan ha en "frisk" spenning uten belastning, men så snart en belaster den faller den dramatisk. Altså, det sier noe om tilstanden og noe om spenningen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Det gir en god indikasjon på spenning, men en dårlig indikasjon på tilstand og kapasitet. Det er ikke min erfaring fra roboter som går på AGM batterier, altså batteriet kan ha en "frisk" spenning uten belastning, men så snart en belaster den faller den dramatisk. Altså, det sier noe om tilstanden og noe om spenningen. Det er jo akkurat det jeg skrev. Det gir dårlig indikasjon på tilstand. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Det er jo akkurat det jeg skrev. Det gir dårlig indikasjon på tilstand. Men i tillegg gir det en dårlig indikasjon på faktisk spenningsnivå. Men ja, vi er enig om det meste foruten målingen av spenning uten belastning. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 (endret) Måler du 12,6V så vet du at batteriet er så godt som fulladet. Det du ikke vet er hvor mye av opprinnelig kapasitet batteriet har. Om det er 100%, 20% eller 1%. Du vet heller ikke CCA eller intern resistans. Setter du det til lading vil det ikke bli ladet nevneverdig mye. Så måler du 12,6V og batteriet ikke klarer å dra rundt starteren vet du at batteriet sansynligvis er konka. Måler du derimot 11,2V så er det god sjanse for at du bare trenger å lade batteriet. Måler du 12,6V for så å måle mye lavere spenning over natten vet du at du enten har konka batteri eller en strømtyv. Endret 10. januar 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Måler du 12,6V så vet du at batteriet er så godt som fulladet. Det du ikke vet er hvor mye av opprinnelig kapasitet batteriet har. Om det er 100%, 20% eller 1%. Du vet heller ikke CCA eller intern resistans. Setter du det til lading vil det ikke bli ladet nevneverdig mye. Så måler du 12,6V og batteriet ikke klarer å dra rundt starteren vet du at batteriet sansynligvis er konka. Måler du derimot 11,2V så er det god sjanse for at du bare trenger å lade batteriet. Måler du 12,6V for så å måle mye lavere spenning over natten vet du at du enten har konka batteri eller en strømtyv. Jeg er enig i alt dette, poenget var kommentaren om 0,1V forskjell i spenning, slike målinger må en ta med en klype salt når batteriet ikke er under belastning. Det forteller aldri hele sannheten da. Det var kun det jeg mente Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 ..eller en strømtyv. Ja, har sett mye rart akkurat der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå