Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Påvirkes hvilespenningen på et batteri av temperaturen?


Ole3

Anbefalte innlegg

Jeg har et eller annet rart med det elektriske på bilen. Kan dere hjelpe meg med svar på et veldig konkret spørsmål:

 

Hvor mye endrer spenningen seg på et bilbatteri uten belastning med fallende temperatur? 

 

Jeg har ikke funnet noe informasjon om dette, og kanskje er spenningsendringen helt neglisjerbar?

 

 

Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 


Uten belastning burde ikke hvilespenningen forandre seg. Derimot vil den interne motstanden øke, noe som gir større spenningsfall ved belastning.

 

Hei igjen  - og takk!

 

Det trodde vel jeg også - men når den faktisk gjør det blir jeg en smule forvirret.

 

 

Så er du sikker?

Det kan muligens være voltmeteret som tuller med meg, men det skal være av god kvalitet.

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

Joda, jarmo. Mulig du plukker på noe her. Batteriet er tilkoblet bilen, så det kan tenkes det er et strømtrekk som drar spenningen ned. Men at spenningen dropper 0,2 til 0,3V mer når det er kaldt og bilen fremdeles starter greit synes jeg er rart.

 

Jeg har ikke veldig lyst til å koble fra batteriet med all elektronikk og leamikk som da resetter. Mulig jeg burde shunte inn et sekundærbatteri.

Lenke til kommentar

Har du god ladespenning med motoren i gang og den starter fint ellers er det ikke stort å bekymre seg over.

 

Problemet er at spenningen ser ut til å synke gradvis til bilen ikke starter mer uten at bilen er i bruk. Verkstedet sier at batteri og bil er i orden. Jeg vet at noe er feil (bilen slutter å starte). Teorien min er at det er en intern lekkasjestrøm i batteriet. Men så blir jeg en smule forvirret av vekslende spenningsmålinger på batteriet. Derfor mitt opprinnelige spørmål om sammenheng mellom temperatur og batterispenning.

Lenke til kommentar

 

Har du god ladespenning med motoren i gang og den starter fint ellers er det ikke stort å bekymre seg over.

 

Problemet er at spenningen ser ut til å synke gradvis til bilen ikke starter mer uten at bilen er i bruk. Verkstedet sier at batteri og bil er i orden. Jeg vet at noe er feil (bilen slutter å starte). Teorien min er at det er en intern lekkasjestrøm i batteriet. Men så blir jeg en smule forvirret av vekslende spenningsmålinger på batteriet. Derfor mitt opprinnelige spørmål om sammenheng mellom temperatur og batterispenning.

 

 

Sleng på en batterilogger mens du logger temperaturen, se om du kan finne en tråd i målingene? 

Lenke til kommentar

Det gir en god indikasjon på spenning, men en dårlig indikasjon på tilstand og kapasitet.

 

Det er ikke min erfaring fra roboter som går på AGM batterier, altså batteriet kan ha en "frisk" spenning uten belastning, men så snart en belaster den faller den dramatisk. Altså, det sier noe om tilstanden og noe om spenningen. 

Lenke til kommentar

 

Det gir en god indikasjon på spenning, men en dårlig indikasjon på tilstand og kapasitet.

 

Det er ikke min erfaring fra roboter som går på AGM batterier, altså batteriet kan ha en "frisk" spenning uten belastning, men så snart en belaster den faller den dramatisk. Altså, det sier noe om tilstanden og noe om spenningen. 

 

Det er jo akkurat det jeg skrev. Det gir dårlig indikasjon på tilstand.

Lenke til kommentar

Måler du 12,6V så vet du at batteriet er så godt som fulladet. Det du ikke vet er hvor mye av opprinnelig kapasitet batteriet har. Om det er 100%, 20% eller 1%. Du vet heller ikke CCA eller intern resistans. Setter du det til lading vil det ikke bli ladet nevneverdig mye.

 

Så måler du 12,6V og batteriet ikke klarer å dra rundt starteren vet du at batteriet sansynligvis er konka. Måler du derimot 11,2V så er det god sjanse for at du bare trenger å lade batteriet.

 

Måler du 12,6V for så å måle mye lavere spenning over natten vet du at du enten har konka batteri eller en strømtyv.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Måler du 12,6V så vet du at batteriet er så godt som fulladet. Det du ikke vet er hvor mye av opprinnelig kapasitet batteriet har. Om det er 100%, 20% eller 1%. Du vet heller ikke CCA eller intern resistans. Setter du det til lading vil det ikke bli ladet nevneverdig mye.

 

Så måler du 12,6V og batteriet ikke klarer å dra rundt starteren vet du at batteriet sansynligvis er konka. Måler du derimot 11,2V så er det god sjanse for at du bare trenger å lade batteriet.

 

Måler du 12,6V for så å måle mye lavere spenning over natten vet du at du enten har konka batteri eller en strømtyv.

 

Jeg er enig i alt dette, poenget var kommentaren om 0,1V forskjell i spenning, slike målinger må en ta med en klype salt når batteriet ikke er under belastning. Det forteller aldri hele sannheten da. Det var kun det jeg mente :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...