Gå til innhold

Hvordan blir qubits utnyttet?

Anbefalte innlegg

Jeg så "In A Nutshell"-videoen om kvantedatamaskiner, men det er et emne som tilsynelatende ikke lar seg forklare så godt på bare 7 minutter, og jeg har i alle fall et ganske stort spørsmål.

Det nevnes at en qubit, i motsetning til en vanlig bit, kan være ikke bare 0 eller 1, men også en hvilken som helst proporsjon av BÅDE 0 og 1.

Dette er noe som høres nyttig ut, men så utdypes det at når vi observerer qubiten, så vil den ha en verdi av enten 0 eller 1 igjen.

Derfra oppstår min spørsmål; hvis en qubit ikke kan observeres som annet enn 0 eller 1, hvorfor er den mer nyttig for oss enn en vanlig bit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Derfra oppstår min spørsmål; hvis en qubit ikke kan observeres som annet enn 0 eller 1, hvorfor er den mer nyttig for oss enn en vanlig bit?

Siden en qubit kan være 0 og 1 samtidig så kan den kodes til å være opp til 2 bit i motsetning til en bit som alltid bare kan være 0 eller 1 - som aldri kan bli mer enn en bit.

https://en.wikipedia.org/wiki/Superdense_coding

"A qubit has a few similarities to a classical bit, but is overall very different. There are two possible outcomes for the measurement of a qubit—usually 0 and 1, like a bit. The difference is that whereas the state of a bit is either 0 or 1, the state of a qubit can also be a superposition of both.[4] It is possible to fully encode one bit in one qubit. However, a qubit can hold even more information, e.g. up to two bits using superdense coding."

Ps. jeg kan veldig lite om dette, ser at wiki artikkelen har en del hull osv, noen som kan dette kan sikkert bekrefte eller gi en bedre forklaring :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...