malarone Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Heihei Søsteren min har gått fra Nokia Lumia til Microsoft Lumia 640. På en eller annen måte fikk hun kontaktene over fra gammelmobilen til nymobilen (har ikke disse lagret på sim-kort). Da hun skulle klargjøre gammelmobilen for å gi den til datteren var hun bl.a å slettet kontaktene. Vips, så hadde de forsvunnet fra den nye mobilen også. Hun har på sikkerhetskopiering, og jeg vil tro kontakter ligger inni her en plass. Sier hun ikke slettet kontaktene fra One Drive. Men jeg finner ikke ut hvordan jeg evt kan finne kontaktene i One Drive for å legge de inn på mobilen igjen. Noen som har tips til hva vi kan gjøre? Finnes det evt noen måte å sette tilbake mobilen til et tidspunkt før hun slettet kontaktene, slik som man kan gjøre med pc? Hilsen lillesøster og familiens IT-hjelp, men som selv bruker iPhone ? Lenke til kommentar
Stillesnakk Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Et lite skudd i blinde: Du skriver "OneDrive", vi får satse på det knøttlille håpet at det er Outlooks adressebok som er blitt synket mellom telefonene. Dersom hun er så heldig finner du oppskriften her for å få dem tilbake: http://windows.microsoft.com/en-us/windows/restore-deleted-contacts (Og i stedet for å slette kontaktene fra gammeltelefonen er det antakeligvis bedre å ta en "factory reset") Lenke til kommentar
malarone Skrevet 10. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2016 Her har vi nok svaret. Problemet nå er bare at jeg går direkte til hotmail-kontoen når jeg logger inn via linken. Når jeg derfra går til OneDrive og finner det som heter People blir jeg på hennes mobil logget ut, å så går det i samme runddans når jeg prøver på nytt og på nytt. Prøvde på iPhonen min, da gikk jeg direkte tilbake til hotmailen til søsters da jeg trykte på People.. Merkelige greier.. Lenke til kommentar
Stillesnakk Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Her har vi nok svaret. Problemet nå er bare at jeg går direkte til hotmail-kontoen når jeg logger inn via linken. Når jeg derfra går til OneDrive og finner det som heter People blir jeg på hennes mobil logget ut, å så går det i samme runddans når jeg prøver på nytt og på nytt. Prøvde på iPhonen min, da gikk jeg direkte tilbake til hotmailen til søsters da jeg trykte på People.. Merkelige greier.. Ikke gå til OneDrive, men trykk på "Manage" og deretter "Restore osv". Se vedlagte skjermbilde. Forutsetter imidlertid at hun faktisk har brukt synking på denne måten. Utlogginga fra OneDrive skjønner jeg ikke helt. Hun har satt opp samme konto på nytelefon som hun hadde på gammeltelefon? Lenke til kommentar
malarone Skrevet 10. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2016 Men hvordan kommer vi oss til den people-siden? Logger som sagt rett inn i mailen (hotmail) hennes når vi logger inn via linken, og jeg finner ikke ut hvordan jeg derfra kommer til people? Kan kanskje hende at hun ikke har synket opp kontaktene sine der, hun er ikke fryktelig teknisk av seg ? Jeg så på begge telefonene var det huket av for sikkerhetskopiering under innstillinger, tenkte derfor at telefonboken må være der inne en plass, er jo noe av de vikigste man kan sikkerhetskopiere.. Og trodde sikkerhetskopiering gikk til OneDrive, derfor jeg har vært der og letet. Bruker selv apple til alt, så har helt falt ut av windows.. Lenke til kommentar
Stillesnakk Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Men hvordan kommer vi oss til den people-siden? Logger som sagt rett inn i mailen (hotmail) hennes når vi logger inn via linken, og jeg finner ikke ut hvordan jeg derfra kommer til people? Kan kanskje hende at hun ikke har synket opp kontaktene sine der, hun er ikke fryktelig teknisk av seg Jeg så på begge telefonene var det huket av for sikkerhetskopiering under innstillinger, tenkte derfor at telefonboken må være der inne en plass, er jo noe av de vikigste man kan sikkerhetskopiere.. Og trodde sikkerhetskopiering gikk til OneDrive, derfor jeg har vært der og letet. Bruker selv apple til alt, så har helt falt ut av windows.. Hm, pussig, jeg kommer direkte til "People" med linken (http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkID=242727). Men du skal uansett kunne klikke på symbolet med de 9 små firkantene helt til venstre. Da får du opp en rekke valg, inkludert "People" (eller "Personer"). Velg den og da skal du være i skjermbildet jeg la ved sist. Velg "Manage" ("Administrer") og kryss fingrene . Hvis hun har brukt sikkerhetskopiering på gammeltelefonen og ikke resatt den, skal det vel kanskje være mulig å hente kontaktene tilbake til den med en eller anna restore-funksjon. Er litt usikker på om kontaktene faktisk sikkerhetskopieres. (Jeg er ikke flink til å sikkerhetskopiere). Eventuelle sikkerhetskopier finner du under Onedrive-->Alternativer-->Sikkerhetskopier av enheter . Men jeg heller mest til at kontaktene har vært synka vha et eller anna, antakeligvis Outlook på telefonen. Dette pga at kontaktene forsvant på begge telefonene etter at de var slettet på gammeltelefon. Lenke til kommentar
malarone Skrevet 10. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2016 Kommer som sagt rett inn i mailen hennes, der ser det ut oppe som på bildet.. Får ikke opp den menyen med firkantene.. Lengste jeg kommer her for å komme til noe som heter people er ved å trykke pil ned på det blå feltet hvor det står outlook.com. Da får jeg opp en meny hvor jeg kan velge mellom outlook.com, OneDrive eller Calendar. Jeg velger da OneDrive. Kommer da inn i OneDrive hvor det ligger div mapper, bl.a bilder, documents, music, public osv. Over der er det tre prikker som indikerer en meny, når jeg trykker der får jeg opp en sånn med 9 prikker som indikerer enda en meny.. Trykker der, og får opp bl.a mail, calendar, people, onedrive, tasks, word osv (skulle kunnet lastet opp fler enn ett bilde her, så hadde det blitt litt enklere ) I allefall, når jeg her trykker på people, blir jeg logget ut, og kommer bare tilbake til innloggingssiden hvor vi startet det hele.. (Ser i allefall at det ikke blir noen windows-mobil på meg selv med det første, utrolig vanskelig det her ) Lenke til kommentar
Stillesnakk Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Kommer som sagt rett inn i mailen hennes, der ser det ut oppe som på bildet.. Får ikke opp den menyen med firkantene.. Lengste jeg kommer her for å komme til noe som heter people er ved å trykke pil ned på det blå feltet hvor det står outlook.com. Da får jeg opp en meny hvor jeg kan velge mellom outlook.com, OneDrive eller Calendar. Jeg velger da OneDrive. Kommer da inn i OneDrive hvor det ligger div mapper, bl.a bilder, documents, music, public osv. Over der er det tre prikker som indikerer en meny, når jeg trykker der får jeg opp en sånn med 9 prikker som indikerer enda en meny.. Trykker der, og får opp bl.a mail, calendar, people, onedrive, tasks, word osv (skulle kunnet lastet opp fler enn ett bilde her, så hadde det blitt litt enklere ) I allefall, når jeg her trykker på people, blir jeg logget ut, og kommer bare tilbake til innloggingssiden hvor vi startet det hele.. (Ser i allefall at det ikke blir noen windows-mobil på meg selv med det første, utrolig vanskelig det her Ut fra skjermbildet ser det ut som om du prøver fra mobil. Har du mulighet til å prøve fra Mac/PC? Skjermbildet mitt er fra en iMac. Og Windows mobil er slett ikke så verst, sitter sjøl på Mac når det gjelder "mesteparten", men foretrekker annet når det gjelder mobiler, deriblant Windows mobiler. Det er uansett en tilvenning når man bytter. Lenke til kommentar
malarone Skrevet 10. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2016 Jess, fant det når jeg bare endret til visning a la PC (sitter på mobil ja). Blir fortsatt bare logget ut når jeg går dit via søsters mobil, men kom meg til kontaktene med min iPhone.. Men det er jo ikke på den jeg trenger kontaktene.. Vet du om det finnes noen måte å sende de over til mobilen til søsteren min? Kan evt logge inn via min macbook Å tusen takk for all hjelp forresten ? Lenke til kommentar
malarone Skrevet 10. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2016 Da fant jeg ut at søsters visst har slettet kontaktene som lå i outlook, de jeg fant var slike hun har lagt til på nytt i dag.. Så da ser det ut som alle er borte for godt.. Jaja, sur lærdom for henne. Jeg har i allefall gjennopprettet fabrikkinnstillingene på den gamle mobilen nå, så da bør den være grei Lenke til kommentar
Stillesnakk Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 (endret) Jess, fant det når jeg bare endret til visning a la PC (sitter på mobil ja). Blir fortsatt bare logget ut når jeg går dit via søsters mobil, men kom meg til kontaktene med min iPhone.. Men det er jo ikke på den jeg trenger kontaktene.. Vet du om det finnes noen måte å sende de over til mobilen til søsteren min? Kan evt logge inn via min macbook Å tusen takk for all hjelp forresten Uansett om de bare dukka opp eller du har brukt "restore"-funksjonen så synes det nå som om kontaktene er lagra hos Outlook, for å si det sånn ( eller Microsoft account). Forutsetter at hun bruker versjon 8.1 på mobilen (jeg har kun engelsk språk på 8.1-mobilene mine). Er litt usikker på dette med Outlook-konto kontra Microsoft-konto, bruker selv oppsettet via Microsoft-konto. Det at hun har onedrive/backupfunksjon tyder kanskje på at hun har en Microsoft-konto. Jeg tror jeg ville ha sjekka om det er satt opp en Microsoft-kontoen først, tror den skal ta alt, både e-post og kontakter. Du skal finne den under Settings (Innstillinger, symbol:Tannhjul)-->email+accounts-->Microsoft account. Hvis du ikke finner Settings (Innstillinger) på startskjemen hennes finner du de via pilsymbolet nederst til høyre på startskjermen. Du skal også kunne gjøre det samme vha People/Kontakter som antakeligvis finnes på startskjermen. Der skal du ha valg mellom flere typer kontoer, deriblant Outlook. Sjekk om brukernavn/passord er korrekt, evt legg inn på nytt på tlf. Eksperimenter litt med oppsett om du ikke får det til med en gang. Synking av kontakter/e-post er smertefritt når du først har fått satt det rett opp. (Jeg har ikke erfaring med kontakter fra "sosiale kontoer", har ikke facebook eller slikt). Lykke til! Edit: Postinger "kryssa" hverandre. Synd at de forsvant. Du prøvde restore-funksjonen? Endret 10. januar 2016 av Stillesnakk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå