Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

hva er det gentesting brukes til?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hadde tatt deg kortere tid å finne svaret selv, tok meg kortere tid å finne et svar enn det tok meg å skrive denne setningen.

https://sml.snl.no/gentest

eller på engelsk

https://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_testing

Edit; Eller vil du at noen skal skrive en liten tekstvegg du kan lese rett fra så du slipper å gjøre noenting selv, bortsett fra å printe ut kanskje.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Det brukes for å finne genetiske sykdommer, altså sykdommer som går i arv via genene man får overført fra mor eller far når man blir laget. Alt står forklart i linkene og det står også fyllstoff som gjør at du kan si mer enn en setning :)

Søk på "gentesting enkelt forklart", "genetic testing explained easy" eller noe i den duren hvis du trenger kortere/ enklere forklaring enn det som står i linkene :)

Et lite hint som gjør jobben lettere for deg; Deoxyribonucleic acid (deoksyribonukleinsyre på norsk) testing brukes til mye rart, du har muligens sett det i en film eller serie ;)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

ja men når jeg søker på det så kommer det opp hva det er på en måte .. det kommer ikke opp hva det brukes till ! hvis du skjønner hva jeg mener .. .

"Gentest, undersøkelse av DNA med den hensikt å..."

Dette er første setning i store norske leksikon-linken. Jeg foreslår at du leser en gang til.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Til å avsløre utro kvinner. Tester barn og påstått barnefar og finner ut at barnefaren ikke er han som er gift med dama.

Lenke til kommentar

Gentesting kan brukes innenfor disse områdene (noen eksempler):

- Screening av nyfødte, eventuelt foster for å avdekke sykdommer som skyldes genetiske feil som må behandles allerede ved de første ukene etter fødsel (f.eks. PKU (phenylketonuria)). 

- Finne genfeil hos mennesker som har kreft. Ved gentesting, kan man finne ut hvilket eller hvilke gen(er) som er mutert og er årsak til kreften. Dette brukes i dag mest på forskningsnivå, men kan i fremtiden brukes for å finne medisin som er rettet mot akkurat denne genfeilen og forhåpentlighvis en medisin som har mye høyere virkningsgrad. 

- Familiære sykdommer. Dersom det er flere i en familie som får samme sykdom, kan man genteste flere av de familiemedlemme som er symptomsfrie for å se om de er bærer for akkurat denne genfeilen. 

- Rettsmedisin. Dersom man finner biologiske spor (f.eks. blod) på et åsted, kan man sammenlikne spesifikke fragmenter av DNA'et med mistenkte gjerningspersoner. Denne metoden brukes også som farskapstest, men dette er ikke gentesting, dette er DNA sammenlikning, hvor man som sagt sammenlikner fragmenter av DNA som varirer veldig mellom person til person. Disse fragmentene er ikke gener, men deler av DNA som ikke koder for funksjonelle proteiner.

- Forskning. Brukes innenfor en rekke fagfelt innenfor biologi (f.eks. biokjemi, molekylærbiologi, biologi) for å studere når gener blir uttrykt (f.eks. forskning på funksjon av celler i forskjellige stadier og tilstander) , mutasjon av gener (kreftforskning, sykdommer)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Takk til alle sammen,, 

nå mangler jeg bare en innledning på dette her .. noen eksempler? 

:)

Nei, nå kan du gjøre resten av leksene selv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...