Valdres 101 Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Jeg veit ikke helt hvilken kategori dette egentlig går under, så jeg forsøker her: Hvis man skaffer seg arbeidstillatelse i ett annet land (for eksempel Sverige, Canada eller Frankrike) og man betaler skatt til dette landet som man arbeider i. Er man da pliktig å betale skatt fra dette arbeidet til Norge også, ettersom man er norsk statsborger? Har det andre landet som man arbeider i noen slags opplysningsplikt ovenfor norske myndigheter, om hvor mye man arbeider og tjener i dette andre landet som man bor / arbeider i? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Om du bor permanent i utlandet skal du ikke betale skatt i Norge. Eneste land som beskatter folk som bor og jobber i utlandet er såvidt meg bekjent USA. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Utgangspunktet i arbeidssaker er at både arbeidslandet og bostedslandet har rett til å beskatte arbeidsinntekter. Du har plikt til å sende selvangivelse til begge land. Land som har skatteavtale med hverandre kan kommunisere ulik informasjon om skattebetalerne. Spørsmålet blir derfor hvor du er "bosatt" (noe som er et annet spørsmål enn hvor du i øyeblikket "bor"). Generelt sett er dette det landet du har den største tilknytningen til (hvis landene har skatteavtale), hvis ikke landet du flytter til og arbeider i har skatteavtale med Norge vil Norge se deg som bosatt her i inntil ti år etter utvandring. Akkurat i arbeidssaker får dette mindre betydning, fordi skatteloven § 2-1 (10) fastslår at en person bosatt i Norge som arbeider utenfor Norge i minst tolv måneder kan kreve skattenedsettelse tilsvarende den skatt som faller på utenlandsk lønnsinntekt. Så Norge vil ikke beskatte lønnsinntekten din hvis du arbeider i utlandet over flere år. USA har de strengeste skattesubjektreglene - USA forbeholder seg rett til å skattlegge egne borgere hvor som helst, når som helst, og har også en klausul i skatteavtalene sine om at dette også skal gjelde eks-statsborgere dersom motivet for å frasi seg statsborgerskap var å slippe skatt. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Med fare for å spore av tråden, hvordan kan USA håndheve det? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Med fare for å spore av tråden, hvordan kan USA håndheve det? Omntrent som Norge, om de oppdager noen som har penger prøver de å finne en grunn til å forsyne seg iblandt de hyllemetrene med regler som IRS har som våpen. Oppdagelsen i seg selv er hvor vanskeligheten finnes, men nå har de presset mange land til å informere om amerikanske borgeres kontoer der. Faktisk er det såvidt ille at endel banker nå rett å slett nekter amerikanere å få åpnet konto. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Men det er jo ikke et svar på spørsmålet mitt. Hvordan kan de hente penger fra utlandet basert på en lov ingen andre land har? Mener du at andre land bare finner seg i det og tar pengene fra egne borgere? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 (endret) Men det er jo ikke et svar på spørsmålet mitt. Hvordan kan de hente penger fra utlandet basert på en lov ingen andre land har? Mener du at andre land bare finner seg i det og tar pengene fra egne borgere?Nei, som Krikkert påpeker over så omhandler dette hvordan USA behandler sine borgere som befinner seg i utlandet og jobber der. De blir beskattet både i landet de bor i OG i USA for det de tjener i utlandet (medmindre der eksisterer avtaler som forhndrer dette mellom landene). Endret 11. januar 2016 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Jeg snakker om klausulen om eks-borgere. Beklager, burde gjort det klart. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) Jeg snakker om klausulen om eks-borgere. Beklager, burde gjort det klart.Ah, den var ny for meg, men den forekommer meg tilnærmet umulig å håndheve så lenge vedkommende ikke drar til USA, eller blir utsatt for en av disse kidnappingene som USA til tider driver med og som vi i vesten er svært behjelpelige med. Politisk spill for galeriet i USA trolig. Endret 12. januar 2016 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Ja, den eneste muligheten jeg kommer på ellers er å beslaglegge eiendommer i USA, eller aksjer i amerikanske selskaper. Men herregud for et PR mareritt det hadde vært... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Med fare for å spore av tråden, hvordan kan USA håndheve det? Ett av elementene i en skatteavtale som ikke alltid er der er en klausul om innkrevingsbistand ("skatter som er lovlig ilagt i medhold av skatteavtalen kan innkreves av begge de kontraherende stater som om de var statens egenilagte skatter"). Ett element som alltid er der er informasjonsutveksling. Kombiner disse to, et voilà. Ellers finnes det en del spørringer som gir treff på potensielle ofre for ekspatklausulen. "Deklarerte høy inntekt i fjor som statsborger, har i år deklarert lav inntekt som utlending". Siden man ikke bare kan ta nytt statsborgerskap, man må frasi seg det amerikanske, har staten naturlig nok en grei oversikt - "hvem frasa seg statsborgerskapet i forrige inntektsår". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå