Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bryte med samboer. Hvor lang tid før hun skal ut?

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet til det punktet og ønsker avslutte forholdet. Problemet er at hun bor hos meg, jeg eier leiligheten, og ønsker hun skal ut asap etter vi har snakket sammen.

Det er første gang jeg er i denne situasjonen og kan jeg kreve hun skal ut samme dag og så flytte ut tingene senere? Hun har ikke mange ting hos meg, det meste er lagret annet sted, så alt burde klare være ut i løpet av få timer.

Noen som kan hjelpe meg med dette?

Anonymous poster hash: 3aef8...619
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke dere har en leieavtale, kan du kreve at hun skal ut umiddelbart, ja. Men hvis ikke hun er ei skikkelig skløtte, er det vel rimelig å gi henne litt tid til å finne en annen løsning.

Du kaster henne ikke ut sånn med en gang med mindre hun har vært utro eller gjort noe annet som er helt uakseptabelt.

Takk for svarene. Jeg forstår det vil være urimelig av meg å kreve hun skal ut samme dag. Men hvor lang tid skal jeg gi henne? Hun er uten jobb nå (hun har derimot familie som kan kontaktes) og hun har et temperament og jeg vet hun kan gjøre ting for å være "jævlig" (ikke direkte i denne type situasjon så vidt jeg vet, men i forbindelse med andre situasjoner). Det jeg er redd for er at hun skal gjøre hærverk eller annen type "hevn" når jeg er på jobb eller for den saks skyld på meg.

Lenke til kommentar

Du kaster henne ikke ut sånn med en gang med mindre hun har vært utro eller gjort noe annet som er helt uakseptabelt.

Hvorfor ikke? :roll:

Du ber henne være ute innen rimelig tid. Rimelig tid, hvis hun faktisk er kapabel til å ødelegge ting, vil for meg si at du setter alle tingene hennes utenfor (pakket så de ikke blir ødelagt selvfølgelig) og låser døra. Muligens ha en venn klar som kan kjøre både dama og tingene vekk.

Endret av Belphegor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakk med henne og si at du ønsker å slå opp. Hvis hun tar det pent, si at hun skal få litt tid på å finne en annen boløsning før hun må ut. Bli enige om noe dere begge kan akseptere. Hvis foreldrene kan ta henne imot, behøver det ikke å ta mange dager, kanskje maksimalt ei uke. Hvis hun derimot blir sint eller du av andre grunner frykter at hun vil gjøre noe dumt, be om å få nøkkelen med én gang og vær alltid hjemme mens hun er der og henter tingene sine.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du ber henne være ute innen rimelig tid. Rimelig tid, hvis hun faktisk er kapabel til å ødelegge ting, vil for meg si at du setter alle tingene hennes utenfor (pakket så de ikke blir ødelagt selvfølgelig) og låser døra. Muligens ha en venn klar som kan kjøre både dama og tingene vekk.

Jah. Det er selvsagt slemt, men helst noe slik. Jeg ønsker selvsagt at bruddet skal gjøres og begge to skal føle det ble gjort på en ordentlig måte, men er ikke det mulig (fra hennes side hvertfall), skåner jeg meg selv først og fremst.

Snakk med henne og si at du ønsker å slå opp. Hvis hun tar det pent, si at hun skal få litt tid på å finne en annen boløsning før hun må ut. Bli enige om noe dere begge kan akseptere. Hvis foreldrene kan ta henne imot, behøver det ikke å ta mange dager, kanskje maksimalt ei uke. Hvis hun derimot blir sint eller du av andre grunner frykter at hun vil gjøre noe dumt, be om å få nøkkelen med én gang og vær alltid hjemme mens hun er der og henter tingene sine.

Det høres fair ut. Jeg har tenkt på dette lenge og at jeg kanskje kan sponse med en natt på hotell, men tror det kan bli vanskelig pr nå økonomisk (skal se hva jeg kan få til om det ikke vil være en dårlig ide?). Har hun problemer med å lagre tingene kan de plasseres i boden min (jeg har ingenting der av stor verdi pr nå) inntil videre.

Takk nok en gang for at dere har takk tiden til å svare og hjelp. Har noen andre innspill, kjør på :)

Lenke til kommentar

Hvorfor himle med øynene? Alle normalt oppegående mennesker skjønner at man viser litt medfølelse og fleksibilitet. Men hvis hun har familie/venner som hun kan flytte inn hos på kort varsel, så er det jo lettere å kaste henne ut med en gang.

Og hvis hun er typen til å ødelegge ting, så kan man jo lure på hvorfor de har vært sammen.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Så du står ansvarlig hvis hennes ting blir borte da eller? Høres ut som en veldig dårlig ide spør du meg?

Jeg ville dog krevd nøkkelen og sørget for at jeg var hjemme hver gang (om flere) hun eller andre skulle hente tingene hennes.

Lenke til kommentar

Hvorfor himle med øynene? Alle normalt oppegående mennesker skjønner at man viser litt medfølelse og fleksibilitet. Men hvis hun har familie/venner som hun kan flytte inn hos på kort varsel, så er det jo lettere å kaste henne ut med en gang.

Og hvis hun er typen til å ødelegge ting, så kan man jo lure på hvorfor de har vært sammen.

Da er det ikke mange oppegående mennesker her i verden.

Hvorfor himle med øynene? Hvorfor ikke? :roll:

Lenke til kommentar

@ kremt: Takk for at du tok deg tid til å svare. En måned er uaktuelt. Altfor lenge. Jeg føler det er ok å sette krav og være litt streng. Hadde vi eid leilighet sammen hadde situasjonen vært en annen.

Det er selvsagt et fair spørsmål. Er ikke alltid man tenker klart når man er forelsket og det er ofte man kan lære nye ting om den andre/hverandre etterhvert som månedene går. I denne situasjonen kunne jeg selvsagt tatt bedre valg tidlig i forholdet, samtidig er det bedre å avslutte først som sist.

Hun er et helt annet sted i forholdet enn meg; ser etter leilighet hvor vi kan flytte, planlegger fremtiden, snakker om å gifte oss, etc. Derfor jeg kan se for meg at det kan bli stygt og er forberedt på det værste. Samtidig står hun på bar bakke personlig ved et brudd og jeg har problemer med å stole på folk som ikke har noe å tape (hvis dere forstår hva jeg mener).

Lenke til kommentar

Syns dette vil være litt avhengig av hvor lenge hun har bodd der sammen med deg og hvordan situasjonen for henne er ellers. Les; om hun har andre hun kan raskt flytte inn til, eller må finne seg en plass å leie etc

Hun har familie hun kan flytte til selv om det ikke vil være optimalt for henne. Skal jeg vente til hun får seg jobb og har penger til å leie, kan det ta måneder før hun flytter ut. Så da blir jeg litt usikker, men se ann hvordan hun reagerer og tar det derfra ser ut til å være det beste forslaget så langt.

Dette er en veldig vanskelig situasjon for meg, og blir selvsagt en vanskelig situasjon for henne. Jeg skulle ønske jeg hadde penger til å leie en leilighet til henne noen måneder slik at hun kunne flytte ut samme dag og problem ferdig.

Lenke til kommentar

Så du står ansvarlig hvis hennes ting blir borte da eller? Høres ut som en veldig dårlig ide spør du meg?

Jeg ville dog krevd nøkkelen og sørget for at jeg var hjemme hver gang (om flere) hun eller andre skulle hente tingene hennes.

Haha, hæ? Hvis det er en reell mulighet for at hun kan ødelegge ting, så må hun jo ut så raskt som mulig.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med dette?

En kinkig sak.  Du har tydeligvis bestemt deg, og ser ingen annen utvei.  Hun er på en helt annen planet.  Ja, hun vil nok ta dette ganske tungt, når du konfronterer henne.  Og enda tyngre blir det nok når du sier at du ønsker at hun skal ut av leiligheten.

Mitt eneste råd til deg er å tenke igjennom dette før du går til det skritt og kaster dama på dør.  Jeg har selv gjort det en gang for mange år siden, og angret veldig i ettertid.  Hvis jeg kunne spolt tilbake, så ville jeg nok heller prøvd å redde forholdet.

Lenke til kommentar

Haha, hæ? Hvis det er en reell mulighet for at hun kan ødelegge ting, så må hun jo ut så raskt som mulig.

Skjønner ikke hva du ikke begriper? Å sette noe utenfor døra er (i hvertfall de stedene jeg har bodd) synonymt med at andre kan ta det. Kan andre ta det - vil det bli tatt. Det er bare snakk om tid. Derav at man er ansvarlig hvis det blir tatt.

Lenke til kommentar

Hun har familie hun kan flytte til selv om det ikke vil være optimalt for henne. Skal jeg vente til hun får seg jobb og har penger til å leie, kan det ta måneder før hun flytter ut. Så da blir jeg litt usikker, men se ann hvordan hun reagerer og tar det derfra ser ut til å være det beste forslaget så langt.

Dette er en veldig vanskelig situasjon for meg, og blir selvsagt en vanskelig situasjon for henne. Jeg skulle ønske jeg hadde penger til å leie en leilighet til henne noen måneder slik at hun kunne flytte ut samme dag og problem ferdig.

Alltid vanskelig med brudd, og det kan virke som dette kommer veldig overraskende på henne.

Du kjenner jo henne og det høres ut som det da muligens er best å være føre var på reaksjonen.

Hvis familien har mulighet(som det virker som hun har) for at hun kan bo der så høres jo det ut som en løsning som kan iverksettes ganske så raskt. Optimalt utifra situasjonen høres det dog ut som det er.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva du ikke begriper? Å sette noe utenfor døra er (i hvertfall de stedene jeg har bodd) synonymt med at andre kan ta det. Kan andre ta det - vil det bli tatt. Det er bare snakk om tid. Derav at man er ansvarlig hvis det blir tatt.

Ser at det har blitt litt surr med sitatene og hvem du har svart. Nei, man kan ikke bare sette ut tingene hennes og håpe at ingen forsyner seg eller ødelegger noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...