Fabchr Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Hei, jeg har tengt til og bygge meg PC, men har ikke gjort dette før. Jeg vet hvordan man setter delene sammen, men jeg vet ikke hvordan jeg ser om delene jeg vurdere og kjøpe passer sammen.... Hadde satt pris på om noen kunne forklart meg dette, og eventuelt lagt ved en liste på deler som passer sammen? Kommer til og spille mest WoW og LoL, og er student så penger er det ikke så alt for mye av. Jeg vet att disse spillene ikke trenger det beste av det beste, men vil veldig gjerne ha noe som kan dra de på helt høyeste innstilling. Tusen takk! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 i3-6100, i5-6400 (Skylake) lga 1151 eller i5 (4690k) lga 1150. 8 GB ram GTX 960 eller R9 280x Samsung 850 evo eller OCZ trion 100 Regner jeg med er ganske greit oppsett her. Du sjekker vel lett hva hovedkortet støtter (DDR4) LGA 1151 eller DDR3 LGA 1150 eller LGA 1155. Du trenger ikke så raske rambrikker så burde være lett å finne ram som passer så sant du velger riktig type. Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 Kabinettet støtter atx psu, psu er atx. Hvis kabinettet støtter maks atx i hovedkortet, så er det atx hovedkort eller mindre. (Forutsett at det støttes) Hvis hovedkortet støtter 3333mhz på ram, så står det tydelig 3333mhz bak ram-navnet. Skjermkort har med lengden. Prossessoren må ha riktig sokkel, f.eks. sokkel 1151. Basicly it. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 (endret) PSU er ikke atx, det er to vidt forskjellige ting. PSU vil si strømforsyning, og størrelsen på PSU avhenger mye av hvilke vald du gjør av skjermkort (GPU). Når du kjøper skjermkort er det vanligvis oppgitt hva som er anbefalt som minimum strømforsyning. Eks, kjøper du et GTX 970 kort så vil det på nettsiden stå: "Påkrevd strømforsyning 500W". Og da må man ha minimum en strømforsyning som har 500W, men fortsatt ville jeg i et slikt tilfelle gått for 600W for å være på den sikre siden. ATX vil si hvilke størrelse på hovedkortet kabinettet rommer. Vi har hovedsaklig tre typer størrelse på hovedkort, det er mini-ATX (minste), ATX (som er mellom størrelse, det vanligste) og til slutt e-ATX (som er det største). Av kabinetter så kan det deles inn slik: Mini-tower, vanligvis mini-ATX hovedkort, Midi-Tower, vanligvis vanlig ATX (men her funker også mini-ATX), Big-Tower, rommer alle ATX-sortene, men vanligvis rettet mot forbrukere som kjøper e-ATX hovedkort. Når det kommer til RAM-brikkene så støtter dagens hovedkort det meste av klokkefrekvens, så ville ikke giddet å henge meg opp i 1333Mhz, 2133Mhx, 3200Mhz, osv. Kjøper man et decent hvoedkort så støttes alle disse. Det man må være mer obs på er DDR3, DDR3L og DDR4. DDR3 (og forsåvidt DDR3L) var den gamle standarden og støttes på alle prosessorer som kom ut før Haswell-E. Mens Haswell-E og Skylake må ha DDR4 RAM. Når det kommer til prosessor så må denne passe med hovedkortet. Kjøper du intel iX 3xxx som starter på tallet 3, så er dette Ivy-Bridge og krever LGA 1155 socket. Kan legge ved en kort oppsummering på prosessorer og socket (hovedkortet må ha en socket som stemmer overrens med valg av CPU). iX 3xxx, Ivy Bridge, Socket: LGA 1155, DDR3 RAM / DDR3L RAM iX 4xxx, Haswell, Socket: LGA 1150, DDR3 RAM / DDR3L RAM iX 5xxx, Haswell-E, Socket: LGA 2011-3, DDR4 RAM iX 6xxx, Skylake, Socket: LGA 1151, DDR4 RAM (enkelte LGA 1151 hovedkort støtter DDR3L) Nå har jeg ikke nevnt AMD prosessorene, men kjøper du AMD FX, så må de AM3+ socket. Men personlig ville jeg styrt langt unna AMD prosessorene da de ligger milevis bak intel. Og for de spillene du nevner (tenker spesielt på Lol), så er det greit med en rimelig prosessor, så ville minst gått for en intel i5 prosessor. Men har du noen tanker om budsjett? Da blir det lettere å komme med anbefalinger Endret 18. mars 2016 av 93MiChr Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 PSU er ikke atx, det er to vidt forskjellige ting. PSU vil si strømforsyning, og størrelsen på PSU avhenger mye av hvilke vald du gjør av skjermkort (GPU). Når du kjøper skjermkort er det vanligvis oppgitt hva som er anbefalt som minimum strømforsyning. Eks, kjøper du et GTX 970 kort så vil det på nettsiden stå: "Påkrevd strømforsyning 500W". Og da må man ha minimum en strømforsyning som har 500W, men fortsatt ville jeg i et slikt tilfelle gått for 600W for å være på den sikre siden. ATX vil si hvilke størrelse på hovedkortet kabinettet rommer. Vi har hovedsaklig tre typer størrelse på hovedkort, det er mini-ATX (minste), ATX (som er mellom størrelse, det vanligste) og til slutt e-ATX (som er det største). Av kabinetter så kan det deles inn slik: Mini-tower, vanligvis mini-ATX hovedkort, Midi-Tower, vanligvis vanlig ATX (men her funker også mini-ATX), Big-Tower, rommer alle ATX-sortene, men vanligvis rettet mot forbrukere som kjøper e-ATX hovedkort. Når det kommer til RAM-brikkene så støtter dagens hovedkort det meste av klokkefrekvens, så ville ikke giddet å henge meg opp i 1333Mhz, 2133Mhx, 3200Mhz, osv. Kjøper man et decent hvoedkort så støttes alle disse. Det man må være mer obs på er DDR3, DDR3L og DDR4. DDR3 (og forsåvidt DDR3L) var den gamle standarden og støttes på alle prosessorer som kom ut før Haswell-E. Mens Haswell-E og Skylake må ha DDR4 RAM. Når det kommer til prosessor så må denne passe med hovedkortet. Kjøper du intel iX 3xxx som starter på tallet 3, så er dette Ivy-Bridge og krever LGA 1155 socket. Kan legge ved en kort oppsummering på prosessorer og socket (hovedkortet må ha en socket som stemmer overrens med valg av CPU). iX 3xxx, Ivy Bridge, Socket: LGA 1155, DDR3 RAM / DDR3L RAM iX 4xxx, Haswell, Socket: LGA 1150, DDR3 RAM / DDR3L RAM iX 5xxx, Haswell-E, Socket: LGA 2011-3, DDR4 RAM iX 6xxx, Skylake, Socket: LGA 1151, DDR4 RAM (enkelte LGA 1151 hovedkort støtter DDR3L) Nå har jeg ikke nevnt AMD prosessorene, men kjøper du AMD FX, så må de AM3+ socket. Men personlig ville jeg styrt langt unna AMD prosessorene da de ligger milevis bak intel. Og for de spillene du nevner (tenker spesielt på Lol), så er det greit med en rimelig prosessor, så ville minst gått for en intel i5 prosessor. Men har du noen tanker om budsjett? Da blir det lettere å komme med anbefalinger Størrelsen på psu om den har plass i kabinettet, ikke hvor mange watt komponentene trenger. To forskjellige ting, tenkte på fysisk størrelse. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 18. mars 2016 Del Skrevet 18. mars 2016 (endret) Selv en 1500W PSU er merkert som ATX. Såvidt jeg vet er det ingen PSU som krever e-ATX, i tillegg er det kun PSUer på 400W og nedover som ikke er merket som ATX. Og disse PSUene er såpass low-end at man ikke kjøper de om man skal ha rig til gaming. Dagens PSUer er ikke delt inn i ATX størrelser, men de fleste har formstørrelse ATX og vil derfor passe i samtlige midi-Tower og Big-Tower kabinetter på markedet. Så egentlig forstår jeg ikke hvorfor man skal henge seg opp i størrelse, det er kun relevant om man skal bygge mini-built som mikro PCer. For den gjennomsnittlige forbruker har PSU størrelse liten betydning, så derfor jeg fant det viktig å informere trådstarter at det han/hun bør konsentrere seg mest ved kjøp av PSU er effekt størrelse/watt. ATX er vel mest relevant når vi snakker om hovedkort/kabinett. Men det er bare å rette på meg om jeg har misforstått noe. Da det kan være mulig at det er noe jeg har misforstått her Endret 18. mars 2016 av 93MiChr Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 Selv en 1500W PSU er merkert som ATX. Såvidt jeg vet er det ingen PSU som krever e-ATX, i tillegg er det kun PSUer på 400W og nedover som ikke er merket som ATX. Og disse PSUene er såpass low-end at man ikke kjøper de om man skal ha rig til gaming. Dagens PSUer er ikke delt inn i ATX størrelser, men de fleste har formstørrelse ATX og vil derfor passe i samtlige midi-Tower og Big-Tower kabinetter på markedet. Så egentlig forstår jeg ikke hvorfor man skal henge seg opp i størrelse, det er kun relevant om man skal bygge mini-built som mikro PCer. For den gjennomsnittlige forbruker har PSU størrelse liten betydning, så derfor jeg fant det viktig å informere trådstarter at det han/hun bør konsentrere seg mest ved kjøp av PSU er effekt størrelse/watt. ATX er vel mest relevant når vi snakker om hovedkort/kabinett. Men det er bare å rette på meg om jeg har misforstått noe. Da det kan være mulig at det er noe jeg har misforstått her Jeg tenkte bare på standarer, f.eks. om det er atx-hovedkort, og at det da ikke vill passe i et mini-atx kabinett. Men la oss holde oss "on topic" Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 19. mars 2016 Del Skrevet 19. mars 2016 (endret) Hei, jeg har tengt til og bygge meg PC, men har ikke gjort dette før. Jeg vet hvordan man setter delene sammen, men jeg vet ikke hvordan jeg ser om delene jeg vurdere og kjøpe passer sammen.... Hadde satt pris på om noen kunne forklart meg dette, og eventuelt lagt ved en liste på deler som passer sammen? Kommer til og spille mest WoW og LoL, og er student så penger er det ikke så alt for mye av. Jeg vet att disse spillene ikke trenger det beste av det beste, men vil veldig gjerne ha noe som kan dra de på helt høyeste innstilling. Tusen takk! Kom heller med et budsjett og hva du ønsker (størrelse, muligheter for utvidelse/oc/raid osv). Det viktigste du må tenke på er: - At kabinettet støtter HK. ITX, mATX, ATX, eATX osv. - At kabinettet støtter ATX PSU. De fleste gjør det, men pass på lengden på PSU. Les på hjemmesiden til kabinettet du ønsker, hvor lang PSU det støtter. (Bredde og Høyde er standard, hhv 8,5 og 15 cm - men lengde/dybde er variabel). Noen kabinetter støtter også bare SFX PSU. - At kabinettet støtter lengden på GPU. Les på hjemmesiden til kabinettet du ønsker, hvor lang GPU det støtter. - At kabinettet støtter CPU-kjøleren du ønsker. Enten om dette er et tårn (luftkjøler) eller en AIO (lukket vannkjøler). Les på hjemmesiden til kabinettet du ønsker, hva størrelse på CPU-kjøler / radiator som støttes. - At HK, CPU og RAM er kompatible. Her snakker vi socket, f.eks en i5 6600K prosessor støttes ikke av et Asus Z97 hovedkort. Videre støtter ikke f.eks et Asus Z170 hovedkort DDR3 minne. Les på spesifikasjonen til hovedkortet du ønsker, hvilke CPU og RAM som støttes av dette. Videre er chipset .. Vil du kjøre Raid på noen harddisker eller SSD'er så nytter det ikke med et B150 brikkesett liksom. Ellers er det rimelig greit ... Endret 19. mars 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå