EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 (endret) hei jeg lurte på om Holter monitorering og 24-timers EKG? en annen ting hva er blodfortynnende og hva er angina? kun angina jeg tenker ikke på Angina pectoris kan noen vennligst oversette bergrepet til engelsk på forhånd takk Endret 10. januar 2016 av EzioAuditoreDaFirenze Lenke til kommentar
...... Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 hei jeg lurte på om Holter monitorering og 24-timers EKG? en annen ting hva er blodfortynnende? kan noen vennligst oversette bergrepet til engelsk på forhånd takk Jeg er sykepleier og kan prøve å svare deg litt på dette. Holter monitorering og 24-timers EKG er to sider av samme sak. Det er bare at du vil gå med ledninger festet til kroppen som sjekker hjerterytmen din i 24 timer, slik at man kan avdekke om det er noen rytmeforstyrrelser. Grunnen til at man gjør dette i 24 timer er fordi at noen har sjeldne forstyrrelser som ikke lar seg fremprovosere, og da må man overvåke over lang tid. Dette skjer enten på sykehus, eller ved at man har en liten bærbar dings som man kan gå med hjemme. Blodfortynnende er medikamenter som svekker blodet sin evne til å koagulere, altså å "størkne". Det vil si at hvis du får et kutt eller en indre blødning så vil kroppen bruke lenger tid på å stoppe blødningen hvis du går på slike medisiner. Dette blir brukt for å hindre blodpropp. Marevan er det vanligste medikamentet her, men mildere versjoner som albyl-e finnes også. Hvor "tynt eller tykt" blodet måles ved hjelp av INR, som tas ved blodprøve. De som ikke går på noen medikamenter for dette har 1,0 i INR. De som går på blodfortynnende skal ha en høyere verdi, ofte mellom 2,0 og 2,5, men dette varierer. Ved bruk av slike medikamenter er det viktig å ta hensyn til alkoholinntak og inntak av K-vitamin, som man finner i f.eks grønne grønnsaker, salat, leverpostei og mye annet. På engelsk blir vel blodfortynnende noe sånt som anti coagulant medication, men ofte heter det det samme som på norsk på grunn av at man bruker navnet på selve medisinen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå