Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Utrolig problem. Bruker kobler fra nettverkskortet

Anbefalte innlegg

Min kone har en Asus laptop hvor det trådløse nettverkskortet forsvinner hele tiden. Jeg har prøvd å bytte kort uten at det hjelper.

I ren frustrasjon lot jeg henne låne min HP laptop. For å forsikre meg om at hun ikke sletter noe viktig la jeg henne inn som egen bruker konto.

Og da fikk HP laptoppen akkurat samme problemet som Asus maskinen har!

Logger jeg inn på min bruker konto er problemet borte. Hva i alle dager er dette for noe rart?

Begge pcene kjører W10 home så det er ikke noe domene tilkobling. Alt annet i huset er på nett uten problemer. Ruteren er en Apple Express siste versjon.

Endret av rillto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du mener "forsvinner" så tipper jeg det er maskinen som er satt i flight modus, alstå nettverkskortet er deaktivert. De fleste laptops har knapper eller egne sliders for det.

Nei, fly ikonet kommer ikke opp. Derimot forsvinner det trådløde ikonet og blir erstattet av kablet ikonet. I nettverks senteret står det " ingen trådløse enheter er funnet"

Kortet er rett og slett borte fra W10 men det finnes under enhets behandling på begge pcene.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Når du mener "forsvinner" så tipper jeg det er maskinen som er satt i flight modus, alstå nettverkskortet er deaktivert. De fleste laptops har knapper eller egne sliders for det.

Nei, fly ikonet kommer ikke opp. Derimot forsvinner det trådløde ikonet og blir erstattet av kablet ikonet. I nettverks senteret står det " ingen trådløse enheter er funnet"

Kortet er rett og slett borte fra W10 men det finnes under enhets behandling på begge pcene.

Det kommer ikke nødvendigvis noe flyikon, men hvis du går inn i device manager ser du at det er deaktivert?

Lenke til kommentar

Det kommer ikke nødvendigvis noe flyikon, men hvis du går inn i device manager ser du at det er deaktivert?

Det kommer et fly ikon når man aktiverer fly modus. I enhets behandling viser nettverkskortet. Det er ingen konflikter og driver er ok.

Så ingen av pcene har fly modus aktivert. Etter hver start virker nettverkskortet en stund før det bare blir borte. Faktisk blir hele menyen på høyre side av skjermen tom når dette skjer. Alt av innstillinger og snarveier på høyre siden forsvinner. Det er tydelig at flere prosessr stopper opp på begge pcene når konas bruker er innlogget.

Det store spørsmålet er hva som utgjør forskjellen. Hvorfor skjer det kun med en brukerkonto men på to forskjellige pcer?

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Har du for ordens skyld forsøkt å logge inn på din konto på hennes laptop?

Nei det har jeg ikke. Har ikke laget bruker for meg på den. Hun bruker kun firefox som nettleser, noe jeg også gjør.

Derfor har jeg kastet ut W10 da jeg ble lei hele greia. Ubuntu virker uten problemer på begge pcene. Og der får hun Firefox og faktisk litt raskere pc på kjøpet.

Lenke til kommentar

Bruker dere begge en Microsoft Konto?

Dersom dere begge gjør det, kan det være at dette er et problem som har spredd seg via kontoen til den andre PCen. Jeg anbefaler at dere prøver å omgjøre brukeren hennes fra en Microsoft Konto til en Lokal Bruker, slik at når hun logger på en PC med en lokal konto, får hun ikke dette problemet. Det dere evt. kan gjøre er at dere lager en lokal konto på PCen til henne, Kopierer alle viktige filer fra bruker til bruker (bruk xcopy inne i CMD for å utføre dette)

Her er hvordan du bruker xCopy: 

NB! Ikke gi brukeren samme navn som den som allerede ligger der. Dette vil ikke fungere når du bruker xCopy!

1. Naviger til den mappen du skal legge tingene i. Dette må gjøres på den NYE brukeren som ikke er noe på. 

2. Skriv så følgende: xcopy C:\Users\BRUKERNAVNHER!\MAPPENAVNHER

Dette vil kopiere alle filene inne i denne mappen til den mappen som "DIR" kommandoen er satt i. Vær oppmerksom på at xcopy ikke kopierer mapper. Desse må du lage selv (md)

Gjør så dette til alle viktige filer er overført. 

Om noe går galt, skriv vennligst tilbake her om det.

Jeg hjelper hjerne. :)

-Isak-

Lenke til kommentar

Det kommer et fly ikon når man aktiverer fly modus. 

Man kan slå av det trådløse nettet uten å sette PC-en i flymodus.

Er som regel en tastekombinasjon (feks. Fn + en annen tast), eller en egen bryter for dette.

Tenker det samme jeg også, avhengig av hvor gammel laptopen er kan det være tastekombinasjon, fysisk bryter eller touchknapp - eller så er win10 satt til å slå av wifi for å bruke mindre av batteriet.

Kan også være lurt å sjekke om det er kommet noen BIOS oppgraderinger til laptopene.

Lenke til kommentar

Det kommer et fly ikon når man aktiverer fly modus. 

Man kan slå av det trådløse nettet uten å sette PC-en i flymodus.

Er som regel en tastekombinasjon (feks. Fn + en annen tast), eller en egen bryter for dette.

Tenker det samme jeg også, avhengig av hvor gammel laptopen er kan det være tastekombinasjon, fysisk bryter eller touchknapp - eller så er win10 satt til å slå av wifi for å bruke mindre av batteriet.

Kan også være lurt å sjekke om det er kommet noen BIOS oppgraderinger til laptopene.

Kan også være at Strømsparingsmodus er på. Dette kobler fra alt av trådløse nettverk. Har måttet ha deaktivert strømsparingsmoduestjenesten flere ganger. 

Lenke til kommentar

Jeg adminstrerer flere tusen brukere, og ser stadig vekk dette problemet, både på trådløskort og ethernetkort.

Det er mange år siden jeg fant ut hva som foregikk (hos oss iallefall):

Brukeren fyker rundt med musen overalt, og på ett eller annet tidspunkt høyreklikker ved et uhell på nettverksikonet!

Da dukker kontekstmenyen for det kortet opp på skjermen, og brukeren får panikk.

Hva skal jeg trykke nå for å få vekk den der", tenker hun... "Deaktiver' høres logisk ut", og ganske riktig; menyen forsvinner (sammen med nettverkskortet), og alt er bra  :)

Så når detter skjer hos oss, snakker jeg brukeren gjennom å gå inn og aktivere kortet igjen. Funker hver gang!

Lenke til kommentar

Pcene hadde lokale bruker kontoer. Ingen av nettverkskortene var avskrudd. De forsvant totalt fra windows. Begge maskinene har egen bryter for å skru av trådløse kort. Den indikerte at kortene var på.

Det er ingen fysiske feil på noen av maskinene. De kjører nå Linux uten problemer. Det var ikke bare nettverket som forsvant men alle de små flisene i feltet på høyre side av skjermen der man finner flymodus, nettverk, innstillinger osv. Alt ble borte, så det er en windows feil, ikke maskin eller brukerfeil.

Det skjedde når pcene stod på og ingen brukte dem så jeg antar det hadde noe med strømstyringen å gjøre. Begge pcene var nektet å spare strøm ved å skru av nettverkskortet så ingenting av det dere har foreslått er årsaken.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...