Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Svindel mot NAV og enkeltpersoner

hiddenGuy

Anbefalte innlegg

Hei dere !

Jeg har fått tips om lage en tråd her i juss kategorien.

Bakgrunn av "Historien" kan dere finne i lenken under.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1700733

Jeg skal prøve å gjøre en oppramsing av det jeg mener vedkommende har gjort som er imot loven.

Jeg ble kjent med hun som nå er min eks for litt over 3 år siden. Hun bodde på den tiden litt langt unna, hadde ikke jobb og utga seg for  å være veldig stakkarslig og sårbar. Hun virket veldig troverdig i alt hun sa, og slik er det jo når man ikke kjenner bakgrunnen til en person så godt, og enda verre når en person forteller løgn i annenhver setning h*n snakker. Jeg ble i alle fall betatt og forelesket og senere lurt. Mest psykisk, deretter økonomisk og fysisk.

Da vi ble et par i 2013 så ønsket jeg at hun skulle flytte hjem til meg. Jeg sa at hun kunne leie hos meg og jeg kunne hjelpe hun litt økonomisk frem til hun fikk jobb. Hun bodde hos meg gratis i flere måneder og maste alltid om å få penger. Jeg sa at hun var en oppegående kvinne som kunne få jobb hvor som helst. Jeg oppfordret henne til å søke jobb på nærbutikkene, men da sa hun at det er folk med dårlig status som jobbet der og at hun ikke ville ha jobb på et slikt sted.

Etter mye mas så ble vi enige om å skrive en kontrakt hvor hun leide et rom hos meg for 7000 kroner i måneden. Denne tiden fikk hun støtte fra NAV. Hun fikk samtidig meg til å ta ut hele husleien og gi til hun som kontanter. Hun ville også at jeg skulle betale hennes regninger. Hun sa at hun kjøpte mat hjemme, noe som skjedde kanskje 1-2 ganger i måneden og kostet ikke mere enn 3-4 hundre kroner per gang. Når jeg prøvde å sette ned foten så begynte hun å gå til psykisk angrep om at jeg ikke elsket hun og ikke brydde meg om hun. Hun pleide også å kaste ting på veggen og hyle og skrike. Jeg ønsket at hun skulle tjene sine egne penger og ikke være avhengig av meg, og jeg nevnte flere ganger til hun at du driver med svindel mot NAV og jeg ikke ønsker å være en del av det.

Jeg vet ikke hvilken praksis NAV følger men hun ba meg skrive mail til NAV hver gang hun overførte penger til min konto om at jeg hadde mottatt husleie. Jeg var alltid i mot det og pleide å si at de pengene som kommer inn som husleie er MINE penger, og da fikk jeg streng beskjed om at pengene var hennes og jeg fikk sex fra hun for dem..Jeg ble alltid like lamslått ved dette argumentet. 

I tilleg så var hun alltid rundt meg når det var tid for husleie og ofte "borte" ellers. I hvertfall ved 2 anledninger når jeg nektet å gi hun husleia som var min tok hun mitt bankkort imens jeg sov og tok ut penger. Hun har fra disse pengene kjøpt dyre jakker, mobiler og andre ting. Aldri brukt noe på det hun kalte "sitt hjem" sammen med meg. Deretter hadde det gått noen måneder hvor hun ikke spurte meg om å bekrefte til NAV at jeg hadde fått husleie. Selv om jeg alltid var mistensksom, men naiv og forelsket så ville jeg finne ut av dette. Jeg installerte en software som heter "Keylogger" på min maskin hjemme. Dette programmet lagrer alle tastetrykk på maskinen. Til min forskrekkelse så hadde hun fra min maskin og epost sendt mail til NAV om at jeg hadde mottatt husleie fra hun. Noe som var total løgn. 

Etter at jeg fikk vite dette skrev jeg en lang mail til NAV og sa at jeg vil etter kontrakten ha husleie på min konto første hver måned. Jeg konfronterte hun også med hvorfor hun var så pengesyk og hvorfor hun stjelte penger fra meg og NAV. Da fikk jeg svar om at det var hennes penger og hun jobbet for dem. Når jeg spurte om hvorfor hun skal få "det hun får fra NAV" + 7000 når andre får vanlig stønad fikk jeg aldri noen god svar. 

Etter at jeg hadde skrevet mail til NAV så ble hun veldig sint og kom hjem en natt klokken 2 og ønsket å ta sine ting. Hun begynte å angripe meg og sa at jeg hadde tatt "det siste hun hadde". Jeg ba hun dra og sa at vi kan snakke om det neste dag. Da hadde jeg fått husleie for 2 mnd på konto. Og gjett om hun ikke klarte å lure meg til å ta ut 5000 kroner og gi det til hun fordi hun sa hun ikke hadde noen penger.......

Etter at hun hadde vært hjemme for å prøve å hente sine ting så byttet jeg lås. 

Senere, altså for 3-4 uker siden viste det seg at 80-90 prosent av alle ting hun hadde sagt var oppspinn. Hun hadde imens hun var med meg flere forhold ved siden av (jeg vet om 1) som hun lurte økonomisk og psykisk. 

Hun hadde imens hun var med meg til tider hatt 18-19 tusen kroner (penger fra nav + husleie fra meg + penger fra neste person hun lurte).  I tilleg så har hun unnlatt å fortelle NAV om at hun hadde fått feriepenger fra en liten sommerjobb hun hadde. Men det var ikke stort beløp i forhold til det hun har svindlet NAV for.

Jeg har store problemer med å la dette gå. Jeg har møtt vedkommende igjen 1 gang og konfrontert hun med hva hun har fått av å være "gold digger" og lure andre mennesker, men ikke sett noe som helst anger i hennes oppførsel. Hun bare lo og var nesten stolt av det hun hadde oppnådd.

Spørsmålet fra meg til godtfolket her er:

1. Har jeg en god sak ?

2. Jeg vil at hun skal få hard nok straff til at hun tenker seg 100 ganger om før hun gjør noe slikt mot en annen.

3. Hvilke konsekvenser har dette for meg ?

4. Hvor lang tid tar en slik prosess.

5. Hvis jeg har en sak, bør jeg bare kontakte en advokat eller politi og NAV også ?

Takker for alle svar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ring nav, forklar hva som har skjedd. De tar seg av resten vill jeg tro, det er jo trossalt nav hun har lurt. 

Ift hva hun har lurt deg for tviler jeg på at du har noen sak, det er din "egen feil" at du har gitt henne penger. Kanskje du har en sak rundt de pengene hun tok ut av kortet ditt, men om det ikke er snakk om titalls tusen ville jeg latt det ligge. Hun vill nok få en fin straff for nav svindelen uansett :)

Lenke til kommentar

1. Har jeg en god sak ?

Nei

En av flere faktorer det er at saken er for komplisert og for ressurskrevende å følge opp i forhold til de forholdsvis små pengebeløp som det faktisk er snakk om.

Svindel mot NAV kan selvfølgelig meldes til NAV. Hvor vidt det skjer noe det er jo en annen problemstilling.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Dette er jo ikke "en sak" men der i mot to forholdsvis forskjellige saker.

Den ene saken er damens forhold til NAV, og det er det jo bare NAV som kan gjøre noe med. NAV må få varslet saken, og så er det NAV sin sak og NAV sin eventuelle oppfølging.

Den andre saken går jo på økonomiske krav mellom privatpersoner. Her er jo beløpene for små og hele saken kanskje litt for uklar for at dette kan være noen sak for de ordinære domstolene, dvs tingrett og lagmannsrett.

Men ved nærmere ettertanke:

Hvis den som mener å ha penger til gode setter seg ned og skriver en spesifisert regning til den som eventuelt skylder penger, og så framsender denne og et par purringer, skulle  man da ikke kunne videresende saken til forliksrådet? Det ville jeg faktisk tro.

Her er en kort beskrivelse av hvordan man "henter inn" penger man mener å ha til gode.

http://gratisrettshjelp.no/blog/2-hvordan-kreve-inn-penger/

Noen andre her på forumet som vet om det er noe i veien for å sende en forliksklage i en sak som denne?

Ellers så er jo prinsippet ved forliksrådet at ingen av partene møter med advokat. Man møter "i egen person" men man kan selvfølgelig motta råd fra en advokat før man møter opp.  

Lenke til kommentar

Dette er jo ikke "en sak" men der i mot to forholdsvis forskjellige saker.

Den ene saken er damens forhold til NAV, og det er det jo bare NAV som kan gjøre noe med. NAV må få varslet saken, og så er det NAV sin sak og NAV sin eventuelle oppfølging.

Den andre saken går jo på økonomiske krav mellom privatpersoner. Her er jo beløpene for små og hele saken kanskje litt for uklar for at dette kan være noen sak for de ordinære domstolene, dvs tingrett og lagmannsrett.

Men ved nærmere ettertanke:

Hvis den som mener å ha penger til gode setter seg ned og skriver en spesifisert regning til den som eventuelt skylder penger, og så framsender denne og et par purringer, skulle  man da ikke kunne videresende saken til forliksrådet? Det ville jeg faktisk tro.

Her er en kort beskrivelse av hvordan man "henter inn" penger man mener å ha til gode.

http://gratisrettshjelp.no/blog/2-hvordan-kreve-inn-penger/

Noen andre her på forumet som vet om det er noe i veien for å sende en forliksklage i en sak som denne?

Ellers så er jo prinsippet ved forliksrådet at ingen av partene møter med advokat. Man møter "i egen person" men man kan selvfølgelig motta råd fra en advokat før man møter opp.  

Takk for innspill Arne. 

Selv om det hadde vært greit å ha fått de (ca:100 K) så er det ikke de jeg bryr meg om.

Jeg ønsker at vedkommende ikke skal gjøre noe lignende mot andre, og at NAV setter foten ordentlig ned.

Lenke til kommentar

1. Har jeg en god sak ?

Nei

En av flere faktorer det er at saken er for komplisert og for ressurskrevende å følge opp i forhold til de forholdsvis små pengebeløp som det faktisk er snakk om.

Svindel mot NAV kan selvfølgelig meldes til NAV. Hvor vidt det skjer noe det er jo en annen problemstilling.

Det er snakk om nesten 100 tusen kroner. Men som jeg svarte Arne22 så er det ikke de pengene som er viktige for meg men at den som har svindlet blir stilt til ansvar. Hvis det viser seg at hun bare slipper unna med en anmerkning så syntes jeg at min innsats ikke blir mye verdt.

Lenke til kommentar

Jeg tror også at det er en del av argumentasjonen som ikke vil holde vann hvis den blir prøvd.

I forliksrådet så er det ingen som er jurister, men man kan megle og avsi dommer og her er det den sunne fornuft som skal gjelde.

Det kan jo tenkes at bare det at damen må forklare seg i saken vil ha en positiv effekt.

Lenke til kommentar

Den mest åpenbare ulempen her er at for at du skal etablere en god sak (hos politi/påtalemyndighet) mot henne er du nødt til å innrømme medvirkning til bedrageri selv. Det samme gjelder en sak mellom NAV og henne. Alt du sier kan og vil bli brukt mot deg. Dette gjelder også alt du sier i en sivil sak - sivile saker er offentlige. Av hensyn til deg selv vil jeg ikke tilrå deg noen anmeldelse. 

Jeg vil heller ikke si du har noen god sak i forliksrådet. Det dette ser ut som for meg (og vil se ut som for domstolene) er at du angrer på forholdet ditt og ønsker å trykke på den store Undo-knappen. Det er ikke en god nok rettslig grunn til å kreve noen tilbakebetaling. Det du eventuelt kan kreve tilbakebetalt er de tilfellene hvor hun har misbrukt kortet ditt. Alle ganger hvor hun har bedt deg gi henne penger og du har gitt henne penger er off the table, med mindre du kan vise til at hun lurte deg den konkrete gangen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du er ikke det første forelskede mannfolket som har blitt svindlet av et kvinnemenneske, neppe det siste heller. At du rakrygget er villig til å ta din straff for at denne kvinnen skal få sin (strengere) straff, fortjener du applaus for av oss andre borgere. Dessverre er ikke alle av samme moralske støpning som du er, hvilket framgår endog av denne tråden. Kanskje ikke så overraskende, for jus og etikk er som kjent som ild og vann.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Den mest åpenbare ulempen her er at for at du skal etablere en god sak (hos politi/påtalemyndighet) mot henne er du nødt til å innrømme medvirkning til bedrageri selv. Det samme gjelder en sak mellom NAV og henne. Alt du sier kan og vil bli brukt mot deg. Dette gjelder også alt du sier i en sivil sak - sivile saker er offentlige. Av hensyn til deg selv vil jeg ikke tilrå deg noen anmeldelse. 

Jeg vil heller ikke si du har noen god sak i forliksrådet. Det dette ser ut som for meg (og vil se ut som for domstolene) er at du angrer på forholdet ditt og ønsker å trykke på den store Undo-knappen. Det er ikke en god nok rettslig grunn til å kreve noen tilbakebetaling. Det du eventuelt kan kreve tilbakebetalt er de tilfellene hvor hun har misbrukt kortet ditt. Alle ganger hvor hun har bedt deg gi henne penger og du har gitt henne penger er off the table, med mindre du kan vise til at hun lurte deg den konkrete gangen. 

Er det bedrageri fra min side ? 

Står ikke jeg fritt til å velge hva jeg gjør med penger jeg får fra husleie ?

Lenke til kommentar

Joda, men når du velger å hjelpe henne med å begå bedrageri mot Nav så er det så klart medvirkning.

"Denne tiden fikk hun støtte fra NAV. Hun fikk samtidig meg til å ta ut hele husleien og gi til hun som kontanter. Hun ville også at jeg skulle betale hennes regninger. Hun sa at hun kjøpte mat hjemme, noe som skjedde kanskje 1-2 ganger i måneden og kostet ikke mere enn 3-4 hundre kroner per gang.

...

Jeg ønsket at hun skulle tjene sine egne penger og ikke være avhengig av meg, og jeg nevnte flere ganger til hun at du driver med svindel mot NAV og jeg ikke ønsker å være en del av det."

Selv om du ikke ønsket å være en del av Nav svindelen så ga du jo tydeligvis etter når du kastet ting på veggene å skrek til deg..

Når jeg prøvde å sette ned foten så begynte hun å gå til psykisk angrep om at jeg ikke elsket hun og ikke brydde meg om hun. Hun pleide også å kaste ting på veggen og hyle og skrike.
Lenke til kommentar

Du har inngått en kontrakt du visste hun brukte til å få økt stønad fra NAV, men leieforholdet kontrakten skal underbygge har ikke vært reelt - du har alltid gitt henne pengene. Du har hjulpet henne med å bedra NAV for at hun skal skaffe seg økt stønad.

Så nei, du står ikke fritt til å velge hva du gjør med penger du får fra det offentlige for å dekke noens husleie. For eksempel kan du ikke fritt dele dem ut til stønadsmottakeren.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Du har inngått en kontrakt du visste hun brukte til å få økt stønad fra NAV, men leieforholdet kontrakten skal underbygge har ikke vært reelt - du har alltid gitt henne pengene. Du har hjulpet henne med å bedra NAV for at hun skal skaffe seg økt stønad.

Så nei, du står ikke fritt til å velge hva du gjør med penger du får fra det offentlige for å dekke noens husleie. For eksempel kan du ikke fritt dele dem ut til stønadsmottakeren.

Love hurts !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...