Gå til innhold

Lære Tysk

Lord-

Anbefalte innlegg

Hei! Er det slik at om jeg hører på tysk radio, type podcast i noen uker hver dag - så vil jeg forstå alt de sier tilslutt? Vil jeg lære meg det "automatisk"? Har hatt tysk 1 år på skolen nå, og kan sånn basic, men vil lære meg å snakke det flytende  :)

Endret av Lord-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhm. Nei. Du må på et eller annet vis klare å forstå hva ordene betyr. Da er ordbok et godt hjelpemiddel. Lytt på tekst som du har tilgjengelig fremfor deg. Da lærer du uttale og skrivemåte. Gå gjennom hva ordene betyr. Da lærer du gloser. Skriv et sammendrag. Da lærer du å bruke språket til å uttrykke deg.

Å bare høre på podcast er sikkert for litt mer viderekomne som allerede er flink på gloser.

Lenke til kommentar

Ikke alt, og ikke helt automagisk.

Men å lytte til tysk radio (helst da kanaler man kan stole på bruker Hochdeutsch i en ikke altfor rask takt), samt å se på tyske tv-programmer (gjerne med tysk teksting), er en god måte å skaffe seg sprogtrening på. I tillegg anbefaler jeg lesning av (fag-)tekster hvor man interesserer seg for det aktuelle faget, og naturligvis bruk av ordbok, verbtabeller og syntaksforklaringer... (Og remsene med "Durch, für, gegen..." etc, er obligatoriske, da de er en praktisk måte å få med seg en vesentlig del av gramatikken på...)

Forøvrig: Hva tysk radio angår, finnes det en oversikt over radiostasjoner på tysk Wikipedia (noe sånt som "Liste deutscher Hörfunksender"), og via enkeltartiklene kan man finne linker til de enkelte stasjonenes egne sider, hvor man vanligvis da enkelt kan koble de inn på maskinen/nettbrettet man sitter ved. Hvis man bruker denne oversikten, er min anbefaling de stasjonene som er merket "Kultur" eller "Info", da disse pleier å være seriøse, sedate brukere av Hochdeutsch man faktisk rekker å høre før setningen har fløyet forbi...

Viel Glück!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...