Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Egentrening gym


Anbefalte innlegg

Hei, vi har nå egentrening i gym. Jeg lurer på om noen kunne hjelpe meg med å sette opp en øktplan? Jeg søkte eksempel på google, men fant ikke noe særlig.

 

Først og fremst vil jeg finne på noe jeg kan gjøre selv, og ha det som et mål. Så lurer jeg på hva jeg skal på oppvarming, hoveddel, avslutning og treningsdagboken. Noen tips?

Hva mener de når jeg må fylle ut "hva, hvordan og hvorfor"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok en titt på stronglifts 5x5, den så ganske bra ut.

 

Men jeg lurer på en ting, når jeg gjør markløft, pleier jeg alltid å få strekk ved vingemuskelen på venstre side, den muskelen man trener når man tar pullups. Jeg prøver å tøye ut og alt, men jeg får det fortsatt. Jeg tar heller ikke så tunge vekter. Vet noen hvorfor?

 

Når det gjelder knebøy, så har jeg en kjelettklump på nakken, som den stangen alltid treffer, og det gjør noe inni f vondt! Jeg kunne ha taklet litt mer i vekt resten av kroppen min, men siden stanga ligger på nakken så gjør det bare at jeg nesten kun kan ta stangen. Pluss at jeg føler meg ganske stiv, så jeg klarer ikke å rekke og holde bak til stangen ordentlig. Noen tips?

Lenke til kommentar

Jeg tok en titt på stronglifts 5x5, den så ganske bra ut.

 

Men jeg lurer på en ting, når jeg gjør markløft, pleier jeg alltid å få strekk ved vingemuskelen på venstre side, den muskelen man trener når man tar pullups. Jeg prøver å tøye ut og alt, men jeg får det fortsatt. Jeg tar heller ikke så tunge vekter. Vet noen hvorfor?

 

Når det gjelder knebøy, så har jeg en kjelettklump på nakken, som den stangen alltid treffer, og det gjør noe inni f vondt! Jeg kunne ha taklet litt mer i vekt resten av kroppen min, men siden stanga ligger på nakken så gjør det bare at jeg nesten kun kan ta stangen. Pluss at jeg føler meg ganske stiv, så jeg klarer ikke å rekke og holde bak til stangen ordentlig. Noen tips?

 

Høres ut som du ikke har skikkelig thorax-utvidelse når du kjører markløft. Skuldrene skal trekkes bakover, og lumbar-regionen av ryggen skal være konkav under løftet.

 

Det du nevner om knebøy er helt vanlig for nybegynnere. Den smerten går over med tid. Ja, du vil ha blåmerker der i starten, og det er noe vi alle har vært gjennom :)

 

Det finnes sånne puter du kan ha mellom, men det vil egentlig virke mot sin hensikt. Jeg garanterer deg at når du begynner å bøye 60kg eller mer, så vil alt slikt være over. Bevis; hvis smerten hadde fortsatt over tid, ville jeg aldri tatt knebøy med den vekta jeg bruker nå til dags.

 

Når det gjelder å nå bak til stanga, så burde du tøye for å oppnå fleksibiliteten. Du kan i mellomtida ta "snatch-grep" som essensielt bare er et veldig bredt grep. Da trener du ikke å trekke albuene så langt bakover.

 

Har du flere slike spørsmål så får man vanligvis god hjelp på styrketrening-forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=420

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...