Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er en internett sentral?


Anbefalte innlegg

Prøvde å bestille høyere hastigheter på nettet hos foreldrene mine. Viste seg at det ikke gikk da det var over 2 km til sentralen og det er mange på linja. Hvordan ser en sentral ut?

 

Jeg har fiber hjemme. finnes det også sentraler til fiber? I stolpene er det et slags "plasrør aktig klump" på hver stolpe hvor fiberkablene liksom splittes til hvert hus. Er dette det man kaller sentral? Eller er det de grå store skapene som står nede på bakken langs veien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har ADSL, som går via telefonlinjen. Da er lengden til telefonsentralen avgjørende for hastighet. Der sitter det utstyr som kobler telefonlinjen til vanlig nett (fiber).

https://no.wikipedia.org/wiki/Digital_subscriber_line#ADSL2_.E2.80.93_ADSL_2._generation

 

Det er 'sentraler' også for fiber, men det er ikke i stolpen. De grå skapene er første ledd. Dette bildet viser en måte det gjøres:

ADC_FTTx_Overview.jpg

Lenke til kommentar

Prøvde å bestille høyere hastigheter på nettet hos foreldrene mine. Viste seg at det ikke gikk da det var over 2 km til sentralen og det er mange på linja. Hvordan ser en sentral ut?

 

Jeg har fiber hjemme. finnes det også sentraler til fiber? I stolpene er det et slags "plasrør aktig klump" på hver stolpe hvor fiberkablene liksom splittes til hvert hus. Er dette det man kaller sentral? Eller er det de grå store skapene som står nede på bakken langs veien?

 

Plastrørene i stolpen er fiberskjøter/fordelere. De grå skapene kan være kobberfordelere, men det kan også være fiberskjøter inni dem. Noen av de større skapene kan være splitterskap (PON) eller små noder (P2P). Sentralen er en rød eller grå bod på noen få kvadratmeter. I mindre bysentrum kan hovedsentralen være et større betongbygg, ofte med en mobilmast i forbindelse med den. I større bysentrum er sentralen ofte en del av en større bygning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...