Actibus Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 (endret) Hei, har en Flexit Easy 125 kanalvifte. 230v/73w Denne kan jeg justere hastigheten på med en faseavsnitt dimmer (trailing edge, oppgitt til å virke på motorer opptil 100w), men når jeg kommer under ca 50% hører man at viften durer. (har også prøvd leading edge, som ikke er oppgitt til å regulere motorer, virker ikke noe bedre for å si det sånn) Jeg minnes å ha lest en gang at duringen kommer av måten disse dimmerne fungerer på (kutter i utgangen av sinuskurven), og at man kan bli kvitt duringen ved å bruke en skilletrafo (galvanisk skille), slik at får en jevn sinuskurve ut mot motoren. Men før jeg bruker 500,- + frakt på en trafo, håpet jeg noen kanskje kunne bekrefte/avkrefte om det vil fungere? Endret 9. januar 2016 av Actibus Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Er kanskje en grunn til at vifteleverandørenes egne vifteregulatorer er trafobaserte istedenfor å hugge i sinuskurven. Har desværre opplevd mange vifter som durer med fasesnitt vifteregulatorer, men ikke alle gjør det. Det hele handler om godstykkelse og selvresonans. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå