Gå til innhold

Bachelor i regnskap og revisjon når man fra før er dataingeniør?

nightowl

Anbefalte innlegg

Jeg har en god stund nå lurt på om jeg ikke skal skifte beite, og i den sammenheng har jeg sett mye på diverse bachelorstudier, først og fremst innen økonomi så jeg en dag kan drive eget AS på fritiden (jeg er allerede litt små-gründer).

Jeg er nok mer teknisk og logisk av meg fremfor å være sosial og utadvendt, så regnskap og revisjon passer best. Dessuten er regnskapsføring grunnen til at jeg i det hele tatt vurderer å ta et økonomistudie.

Problemet er at man stadig hører/leser om hvor fæle metodefagene er, hvor tung skatteretten er, o.s.v., og dette er mer enn nok til å bli betenkt.

Spørsmål:

1. Dette er tusenkronersspørsmålet. Hvor fælt er det egentlig å ta regnskap og revisjon? (Håpløst subjektivt og relativt selvsagt, men jeg er likevel interessert i å få høre hva folk mener. Spesielt fra de som selv har tatt studiet: Hvordan opplevde du studiet og hvilken bakgrunn hadde du?).

2. Hvor mye lettere går studiet når man fra før har grei innsikt i matte og statistikk?

3. Hvor dedikert, ivrig og talentfull må man være for å klare C eller bedre i alle fag?

4. Er det mye pugging for å lære ditt og datt eller bruker man vanligvis oppslagsverk?

5. Hva med jobbutsiktene, vil de sannsynligvis bli bedre eller dårligere? (Kombinasjonen dataingeniør+regnskapsfører må vel veie opp for at man er vinglepetter? Jeg har tross alt en veldig god grunn for å gjøre dette her - syns jeg selv da.)

6. Hvilken skole er "best"? (Igjen et spørsmål som vil gi subjektive svar, likevel er jeg interessert i å høre hva folk syns. Ekstra info: Jeg har ca 56 studiepoeng å skilte med hvis det blir til at jeg søker.)

Det ble visst mange spørsmål dette her. Noen er sikkert vanskeligere å svare på enn andre.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Økonomi er ikke vanskelig. I hvert fall hvis du kan matte, noe jeg regner med du kan, hvis du kommer fra ingeniør emner. 

Det finnes noen lesefag, men her må du bare ta deg sammen og lese et par dager før eksamen. Jeg har vært mye borte i timene, ikke lest mye i bøkene, har stort sett bare gjort eksamensoppgaver. I år droppet jeg faktisk å kjøpe bøker. Ligger på B i snitt. A og B i emner som inneholder tall, og C i lesefag. Så med litt fokus og interesse, kan du fort enda opp med over B i snitt.

Endret av lesles
Lenke til kommentar

[..] Det finnes noen lesefag, men her må du bare ta deg sammen og lese et par dager før eksamen. [..]

Man må da vel begynne å lese lenge før det?

[..] Jeg har vært mye borte i timene, ikke lest mye i bøkene, har stort sett bare gjort eksamensoppgaver. I år droppet jeg faktisk å kjøpe bøker. Ligger på B i snitt. A og B i emner som inneholder tall, og C i lesefag. Så med litt fokus og interesse, kan du fort enda opp med over B i snitt.

Wow. Og du er over gjennomsnittet skarp eller har du god bakgrunn?

Lenke til kommentar

[..] Det finnes noen lesefag, men her må du bare ta deg sammen og lese et par dager før eksamen. [..]

Man må da vel begynne å lese lenge før det?

[..] Jeg har vært mye borte i timene, ikke lest mye i bøkene, har stort sett bare gjort eksamensoppgaver. I år droppet jeg faktisk å kjøpe bøker. Ligger på B i snitt. A og B i emner som inneholder tall, og C i lesefag. Så med litt fokus og interesse, kan du fort enda opp med over B i snitt.

Wow. Og du er over gjennomsnittet skarp eller har du god bakgrunn?

Ja man bør faktisk lese lenge før det. 

Slik fungerer det for meg: Jeg går gjennom alle ppt presentasjonene på fronter, sørger for at jeg kan det. Og begynner deretter på eksamensoppgaver. Noen ganger begynne jeg på dette 2 uker før, andre ganger en måned før. Men jeg sliter meg ikke ut før dagene rett FØR eksamen. Og ellers i semestret leser jeg aldri. Men det er egentlig ikke til å anbefale. Skulle ønsket jeg var den som leste, men jeg er ikke så leseglad.

Jeg kom rett fra VGs med 5,2 i snitt ca. Så er ikke akkurat skarp, men jeg hadde realfag, og det har lønt seg. Men jeg sier til deg. Økonomi er ikke vanskelig. Matematikken er ganske lett, og er du god i matte, så flyter du gjennom alt. Jeg studerer på HIOA, og her underviser lærerne på en måte som gjør deg godt forberedt til eksamen merker jeg. Det vil forsikre om at minst mulig stryker. Jeg kan også nevne at dette semestret har jeg kanskje vært til sammen på skolen i 2-3 uker sammenhengende, men så langt klart meg med en A og B. Kan selvfølgelig også nevne at jeg valgte å stryke i et emne, Foretaksfinans, da det nesten kunne var teori oppgaver der, noe jeg ikke var forberedt på, for slik var det ikke på de 10-15 eksamens-settene læreren hadde lagt ut.

Forrige semester var jeg i to "mikro 2" timer totalt. Jeg hadde også kort tid på å lese til eksamen, da jeg var bortreist, og mikro 2 eksamen var 2-3 dager etter min nest siste eksamen. På 2-3 dager klarte jeg å score en B. Hvorfor? Fordi matematikken gikk flytende. Og jeg føler også jeg funnet riktig studieteknikk. 

Så bare for å sikre om at du har forstått det. Hvis jeg med realfag matte klarer ca. B i snitt. Så kan du med ingeniøremner score minst like bra. 

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Er det 'Økonomi og administrasjon' med 'Bedriftsøkonomisk analyse' du går ved HiOA? I såfall er jo ditt siste år annerledes (les: enklere? :p) enn om du hadde gått regnskap og revisjon? Likevel tør du å uttale deg?

Neida, jeg skjønner hvor du vil hen. :) Du sier jeg ikke trenger å bekymre meg, og det er selvsagt godt å høre. Takk!

Jeg har dessuten ingenting i mot lesefag - det er greit med litt avveksling.

Lenke til kommentar

Er det 'Økonomi og administrasjon' med 'Bedriftsøkonomisk analyse' du går ved HiOA? I såfall er jo ditt siste år annerledes (les: enklere? :p) enn om du hadde gått regnskap og revisjon? Likevel tør du å uttale deg?

Neida, jeg skjønner hvor du vil hen. :) Du sier jeg ikke trenger å bekymre meg, og det er selvsagt godt å høre. Takk!

Jeg har dessuten ingenting i mot lesefag - det er greit med litt avveksling.

Ah beklager, jeg fokuserte så mye på "økonomistudiet" at jeg glemte "regnskaps" delen. 

De har selvfølgelig litt andre typer fag, men første året for oss og dem er felles. Og det nailer du.

Lenke til kommentar

Hva er det du har lyst til å oppnå med en bachelor i regnskap og revisjon? Er det kun fordi du har lyst til å starte ditt eget AS? Eller har du lyst til å jobbe innenfor regnskap og revisjon?

Hvis du har lyst til å opparbeide kompetanse for å drive ditt eget selskap så kan det hende at en bachelor i regnskap og revisjon er litt overkill.

Hvis målet ditt er å starte ditt eget firma, da ville jeg vurdert å ta en master i entreprenørskap og innovasjon. Som regel så er det fag innenfor økonomisk styring etc, samtidig kan du velge å ta ekstra fag innenfor emner som du syns er nyttig. 

Lenke til kommentar

Hva er det du har lyst til å oppnå med en bachelor i regnskap og revisjon? [..] har du lyst til å jobbe innenfor regnskap og revisjon?

Innenfor regnskap: Ja.

Innenfor revisjon: Det vet jeg ikke helt enda.

Noe av problemet er at dette er noe jeg kun har fått øynene opp for de siste to årene. For før den tid - og faktisk helt siden jeg var 10-12 år er det data, data, data, det har gått i. Jeg vurderte aldri andre retninger.

Hvis målet ditt er å starte ditt eget firma, da ville jeg vurdert å ta en master i entreprenørskap og innovasjon. Som regel så er det fag innenfor økonomisk styring etc, samtidig kan du velge å ta ekstra fag innenfor emner som du syns er nyttig. 

Jeg har tenkt å drive et lite AS på siden, ja. Fordi jeg tenker å gi ut småspill samt kjekke programmer for de største plattformene. Mer enn det er det ikke.

Jeg har selvsagt vurdert entreprenørskap og innovasjon flere ganger, men syns ikke denne retningen passet meg.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hva er det du har lyst til å oppnå med en bachelor i regnskap og revisjon? [..] har du lyst til å jobbe innenfor regnskap og revisjon?

Innenfor regnskap: Ja.

Innenfor revisjon: Det vet jeg ikke helt enda.

Noe av problemet er at dette er noe jeg kun har fått øynene opp for de siste to årene. For før den tid - og faktisk helt siden jeg var 10-12 år er det data, data, data, det har gått i. Jeg vurderte aldri andre retninger.

Jeg har tenkt å drive et lite AS på siden, ja. Fordi jeg tenker å gi ut småspill samt kjekke programmer for de største plattformene. Mer enn det er det ikke.

Jeg har selvsagt vurdert entreprenørskap og innovasjon flere ganger, men syns ikke denne retningen passet meg.

det der råder jeg deg fra på det sterkeste, entreprenørskap og innovasjon.. hvis du skal ha en bachelorgrad så er det det minst lønnsomme du kan ha, det er mye BI+bullshit hvis du skjønner, tingen er at du kan ikke bli utdannet på å komme på kreative ideer, det er noe magic som skjer i hodet, teknikker osv det er noe man kan studere på fritida, hente inspirasjon fra å se på foredrager på youtube osv. Ta noe som gir deg en tittel, f,eks revisjon, eiendomsmegling.. det er bedre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...